Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2697 ggr
Garnnystanet
2015-09-25 23:23

Att handskas med konflikter

Hur gör ni när ni hamnar i konflikt samt vad har ni för råd för att undvika konflikt?

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-09-25 23:30
#1

Välj dina strider , behöv inte alltid ha rätt , respektera andras åsikter som du vill att de ska respektera dina .

Garnnystanet
2015-09-26 16:12
#2

För min del handlar det inte om att ha rätt.

____

Medarbetare på Autism.

[Ruffsetuss]
2015-09-26 16:31
#3

Ok det var bara exempel 😊 vet inte hur gammal du är . För det är så olika konflikter man kan hamna i beroende på ålder .

Garnnystanet
2015-09-26 18:28
#4

Alla hamnar i olika konflinter. Om det så väl är med en bekant eller med någon i en kö.

Själv hamnade jag i en liten konflikt igår kan man säga. Jag stod i kö till en kiosk på en teater och när det var min tur så börjar den bakom mig att prata med kioskgubben/kvinnan som om jag inte fanns. Jag röt till (eller skrek kanske det var) "faaaaaaan det är faktiskt min tur".

____

Medarbetare på Autism.

[Ruffsetuss]
2015-09-26 20:08
#5

Jaha , svordomen kunde du låtit bli 😉 sagt bara att det var din tur o att de fick vänta .

Garnnystanet
2015-09-26 21:15
#6

I efterhand är det lätt att veta vad som är okej och inte.  Dock är det ibland svårt när det väl sker att vara sansad.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-09-26 22:53
#7

Ok men du ville ha råd om hur du skulle undvika konflikter ? Det är något man behöver träna på om man inte klarar av att vara sansad , att inte överreagera . Jag säger inte att det är lätt , men vill du undvika konflikter så är det viktigt att träna på att inte brusa upp .

Garnnystanet
2015-09-26 23:01
#8

Hur undviker ni komflikt?

____

Medarbetare på Autism.

[Ruffsetuss]
2015-09-26 23:12
#9

Ingen kan undvika att någongång hamna i en konflikt , det är HUR man hanterar den som gör att det antingen blir obekvämt eller att man tar det lugnt o inte brusar upp . Jag kan inte förklara bättre än så här , lycka till 😊

Garnnystanet
2015-09-26 23:17
#10

Någon annan som har en bra strategi för att undvika konflikt?

____

Medarbetare på Autism.

allhealing
2015-09-28 23:18
#11

#10

Konflikt handlar om att försvara en åsikt man står för. En åsikt som inte är i harmoni med den uppfattning en annan person har.

Grundorsaken dvs roten till varför konflikt ens existerar beror på den Träning kanske alla fått på ett eller annat sätt när vi växer upp. Där uppfostran bygger på ett belöningssystem. Om du gör såhär då händer det här, du får någon form av belöning. Men om du gör såhär istället, då kommer någonting att tas från dig. Det som tas kan vara kärlek, en ägodel, rätten att vara likställd med en annan person osv.

Inbyggt i det här sättet att uppfostra människor är uppfattningen att det inte finns tillräckligt. Inte tillräckligt av kärlek, omtanke, värme, empati, omvårdnad osv.

På samma sätt erbjuder det här uppfostringssättet god tillgång av rädsla, hat, frustration, ilska, baktanke, översittarfasoner osv.

Det handlar helt enkelt om att du när du upplever konflikt inom dig på ett plan gör uppror mot den uppfostran du fått. Du vet att det finns någonting som fungerar betydligt bättre än det sättet du fått lära dig. Det är bara det att du inte vet hur du ska uttrycka den sanningen. Eftersom ingen visat dig hur det görs.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Henrik93
2015-09-29 19:42
#12

De få gångerna jag hamnar i en riktig konflikt står jag för mina ord. Och då blir väl den andra personen kanske stött eller så. Och det är väl inte så jag tänkt att det skulle bli.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Garnnystanet
2015-10-01 23:10
#13

Idag hamnade jag i konflikt. Vill gissa så här i efterhand att det handlade om att motparten kanske är ett internettroll men jag är inte säker.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[Garntroll]
2015-10-03 18:34
#14

När folk inte visar mig respekt och jag känner att andra inte förstår mig blir jag förbannad. Och jag får nog acceptera att det är så jag reagerar. Frågan är hur andra ska acceptera det?

Garnnystanet
2015-10-03 18:57
#15

Man kan säkert komma på en strategi för att inte reagera så kraftig.

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
2015-10-03 18:59
#16

Jag vet inte hur jag ska lösa det. Stänga in sig och inte träffa folk kanske.

Dioramabyggare
2015-10-05 04:37
#17

Jag hamnade för en tid sedan i konflikt med en grannperson (jag hade inte sett h**** tdídigare) som vid tillfället i fråga kom fram till mig att jag inte fick "skrämma upp" en kille som h*n just träffat på, en kille som bor på en annan gård i närheten och kom hit med sina kompisar och förstörde vissa saker här på gården. Killen hade bara en liten stund innan gjort mig väldigt arg genom att vara uppe på ett tak och på en container här i området (jag såg både när han och hans kompisar var uppe på taket, och uppe på containern, och dessutom när de förstörde några buskar när de hoppade ner från det där taket).

Jag tänkte då om grannpersonen att "du var inte med och såg vad killen gjorde för en stund sedan" och så frågade jag med sakligt tonfall "vad gäller saken?". H*n upprepade då samma ord, varpå jag med mera bestämt tonfall återigen frågade h**** "vad gäller saken?". H*n upprepade då att jag inte fick skrämma honom, och då insåg jag att det inte längre var lönt att försöka diskutera med den personen, utan jag gick min väg utan att säga något. Kanske inte det idealiska sättet att avsluta det hela, men personen ifråga lät mig vara ifred (och den där killen har sedan den dagen inte varit här).

Garnnystanet
2015-10-05 08:17
#18

Jag tror att vissa personer vill komma i konflikt just för att de roas av att den andre blir upprörd. Fast egentligen tror jag inte,  jag vet. Har upplevt det själv och det var för mig inte alls kul.

____

Medarbetare på Autism.

allhealing
2015-10-05 16:23
#19

Jag skrev ett inlägg 2012 som handlar om det som diskuteras i den här tråden.

Agera eller reagera?

Tankar och känslor fungerar precis som frön. När vi en gång planterat dom i rätt växtzon, miljö och under perfekta förhållanden är vatten, näring, solsken och kärlek allt som behövs för att plantan ska växa sig starkt. En trädgårdsmästare bygger därför med omsorg upp sin trädgård och planterar endast den växtlighet som behövs för att uppnå önskat resultat.

På precis samma sätt är det möjligt att skapa ett liv fyllt med det vi önskar. Orsaken till att många inte lever detta liv beror att ingen visat hur vi gör när det vi önskar inte går i uppfyllelse. Vi planterar frön som skapar tankar och känslor vi inte förstår konsekvensen av förrän långt senare. Väl där förstår vi inte varför livet händer oss istället för att röra sig i den riktning vi själv önskar.

Innan man planterar ett frö är det därför bra att ta reda på fröets egenskaper. Hur ser fröet ut i fullvuxet skick? Hur ser andras trädgårdar ut som planterat samma sorts frö? Under vilka förhållanden växter det här fröet på bästa sätt? Är dessa förhållanden i harmoni med det sätt du önskar leva ditt liv? Om fröet du planterat resulterar i fruktan, otrygghet eller tvivel och det du önskar uppnå är lycka, visshet, styrka, frihet, kärlek och uppskattning då har du problem. Harmoni betyder i samverkan. Fruktan kan aldrig samverka med kärlek av den enkla orsaken att de inte vibrerar på samma frekvens.

Det positiva med detta är att den högre frekvensen aldrig tar på sig boxningshandskarna. Det är alltid och enbart den lägre frekventa tanke eller känsla som har det behovet. Behovet av få den andra att reagera så att reaktiv friktion uppstår. Oavsett om den andra är du själv, en annan person eller företeelse.

Därför väljer jag att reagera för att försvara mitt synsätt och på så sätt bevisa att ditt synsätt är felaktigt. Så fungerar det när vi uppfattar oss leva i en verklighet avskild från andra individer och företeelser.

Den högre frekvensen är där den är och har därför inget behov att att förändra sin verklighet. Kärlek vibrerar för alltid med en och samma frekvens och detta kommer aldrig att förändras.

Det är därför den lägre energins behov av att genom någon form av manipulation försöka förändra dig eller en annan persons tillstånd till ett mer obalanserat sådant så att tanken väcks att en reaktion kanske vore på sin plats.

Detta är orsaken till varför konflikt existerar oavsett vilken form konflikten tar sig. Konflikt bygger på disharmoni och kan därför endast uppstå när vi förflyttar oss från aktivt till reaktivt närvaro. Det är därför alltid vi själv som är ansvarigt för allt vi gör. Oavsett om det vi gör är en medveten eller omedveten handling. Nu förstår du varför du ibland inte lyckas genomföra den förändring du önskar uppnå. Fröet som en gång planterades är sedan länge bortglömt av ditt medvetande men i ditt undermedvetna tillstånd frodas växtligheten.

Det är därför inte konstigt om det liv du lever inte blir du önskar eftersom vissa frön skapar en verklighet du inte längre önskar vara en del av. Vi förstod helt enkelt inte konsekvensen när vi planterade fröet. Det finns därför ingen anledning att ge oss själva eller någon annan skulden för fröet som planterades. Du eller den andra personen som gav dig fröet visste inte bättre just då. Därför har du nu möjligheten att förändra din verklighet genom att påbörja ett mer aktivt och mindre reaktivt sätt att möta tillvaron på.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Garnnystanet
2015-10-05 18:02
#20

Jag fattade inte ett skvatt av det där.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
allhealing
2015-10-05 21:56
#21

#20,

Ibland behöver man växa in i ny kunskap. Ibland är man inte framme vid förståelsen av ny kunskap eftersom den först behöver läras. Först behöver en tanke planteras. Sedan behöver det gå tid innan frukten kan skördas. Kanske du kommer att förstå det framöver om du väljer att gå den vägen.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Upp till toppen
Annons: