Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 977 ggr
zatanica
2015-10-01 20:25

ADHD medicin?

Var ett tag sedan jag skrev här sist, fick min ADHD diagnos  2011 har jag för mig, tackade då nej till medicinering. Sedan hörde jag aldrig från dem mera.  Sedan fick jag  även en aspergerdiagnos ett år senare och höll till på habiliteringen där de var mycket trevliga. 

Nu har åren gått och jag har börjat överväga att testa medicin mot min ADHD. Anledningen till att jag tackade nej först var att det kändes som ett tvång, man fick det lixom uppkört i ansiktet på något vis att man var tvungen att knapra piller det fanns inget annat alternativ. Sedan är jag lite emot att behöva äta massa piller. Sedan kan jag tycka att man kan ge personen tid att smälta att man fått en diagnos, även om man inte egentligen var förvånad över den.

Nu finns det ju ett gäng olika varianter på medicin och vid första erbjudandet ville de ge mig Strattera. Nu när jag vänt mig självmant till psyk och nämnt att jag funderat på att testa medicin så får jag en tid till en sjuksyster som skulle berätta om de olika alternativen. Problemet var bara att jag innan hade en telefontid  (idag) med en läkare som tydligen tänkte skriva ut Strattera till mig på momangen, han ville även ge mig antidepresiva utan att ha träffat mig utom bara läst vad en at läkare jag träffat skrivit. Detta över en telefon där man knappt hörde vad han sa för att det hackade så mycket och han tillråga på allt talade på rejält bruten svenska. 

Sa att han fick skicka ett mejl till mig vad han ville ha sagt.

Har alltid tyckt att man även ska erbjuda andra alternativ till medicinering, det är ju även vad som står överallt om man läser om medicinering av ADHD.

Nu blev det visst långt. Men vad har ni för erfarenhet av läkare och medicinering av ADHD? Nämnde även attentin som just kommit men han verkade inte ha någon koll alls. Tycker jag verkar lite dåligt, visst det är nytt men de borde ju hänga med i svängarna.

Annons:
Aleya
2015-10-01 20:35
#1

Åh fy… så blev jag behandlad av psyk. Vill dock säga att Strattera är inte narkotikaklassat dom Ritalin. Men jag skulle vägra att ta emot hjälp så. Hoppas det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Ruffsetuss]
2015-10-01 20:43
#2

Jag var också tveksam om att medicinera när jag fick mina diagnoser , men min Läkare förklarade att om jag inte behövde medicinera skulle jag märka det . Så jag provade och för mig blev det ett " Hallelulja moment " 😉 efter något år gjorde jag ett uppehåll , tyckte livet var lugnare , inte lika mycket stimuli som när jag jobbade . Det blev inget bra , närminnet försämrades , rastlös , ofokuserad , livet blev kaosartat igen . Är tillbaka på Concerta men en lägre dos och livet är ok igen .

zatanica
2015-10-01 20:44
#3

Tack, tråkigt att höra att du oxå blivit behandlad så 😕

Ja jag har läst en heldel om olika mediciner genom åren. Har fått uppfattningen om att det är få som har tyckt om Strattera.

Funk4
2015-10-02 13:06
#4

Bra idė att få doktorn att mejla dig, dels för att det tsr tid att tänka över för en själv men även, vilket jag lärt i efterhand, för att ha konkreta svar på varför och när man/de ändrade på något. Jag minns tex inte riktigt när/i vilket samband jag bytte från Concerta (som var min första & förmodligen den som gav mig framtidshopp) till Strattera - eller om det var Ritalin depot..? (Du ser! Ett typiskt exempel på hur sammanhangen blivit diffusa😦) Ang de antidepressiva; vilka är det de föreslår? En vän till mig med Aspergers får äta en medicin som skall ätas över tid (typ serequel/quentiapin?) medan en annan äter olanzapin (som kan ätas för allehanda tillstånd alltifrån schizofreni till sömn, paranoia…) så vad o varför föreslog din läkare dig?

Upp till toppen
Annons: