Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2141 ggr
Skorpion76
2015-10-02 06:50

Ögonkontakt är riktigt svårt

De som har AS brukar säga att de har svårt för at se någon rakt i ögonen och som ni alla vet tillhör det på något sätt vett och etikett att man inte håller kvar blicken för länge. Om man tittar för länge på någon blir den personen besvärad. Jag vet inte hur det är för er som "bara" har AS, men för mig som dessutom är synskadad  blir det extra krångligt eftersom det faktiskt tar en stund för min hjärna att koppla ihop vad ögonen ser. Det betyder att om jag stirrar på någon gör jag inte det av elakhet, utan därför min hjärna int kopplar ihop vad ögonen ser.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Garnnystanet
2015-10-02 07:45
#1

Jag tycker inte att ögonkontakt är svårt men ibland får jag ändå påminna mig själv om inte kolla för mycket åt ett annat håll.

____

Medarbetare på Autism.

Silla9
2015-10-13 22:23
#2

Jag har ganska svårt för ögonkontakt. Jag tränar på det och tycker det är mindre jobbigt nu, men om jag tittar någon i ögonen har jag jätte svårt för att fokucera på vad personen säger. Jag koncentrerar mig lixom bara på att titta personen i ögonen då. Sedan tror jag jag har börjat titta personer i ögonen för länge ibland nu också. Vart ska man titta annars för att inte verka nervös? Jag flackar nog ofta rätt mycket med blicken..

Garnnystanet
2015-10-13 23:12
#3

Man kan kolla till höger eller till vänster om den andres näsa. Det brukar fungera.

____

Medarbetare på Autism.

Ananse
2015-11-05 10:52
#4

Fast jag har på senare tid upptäckt att folk märker på rätt långt håll ifall man tittar dom rakt in i ögonen eller inte. Över huvud taget känns det som en knäpp grej - andra djur hålls ju inte med sånt utom när dom är fientliga - och det är besvärligt hade titta lagom mycket. I kontakten med patienterna tycks min bristfälliga ögonkontakt oftast uppfattas som naturlig och behaglig.

Henrik93
2015-11-05 12:28
#5

Som sagt ingen diagnos ännu. Mamma sade ofta åt mig när jag var liten att kolla i ögonen på de jag pratar med eller bemöter på ett eller annat sätt. Jag har lite svårt att se i ögonen på blåögda människor, eftersom det känns väldigt djupt och som att jag ser in i personen. Men även svårt för ögonkontakt med folk jag inte känner som man går förbi på promenader eller i affären. Och kassörskor/er är jobbigt också.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Garnnystanet
2015-11-05 16:17
#6

Om man tycker att det ör jobbigt att se någon i ögonen så kan man kolla på höger eller vänster sida om näsan. Det funkar lika bra.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
Annielle
2015-11-05 20:37
#7

Jag tyckte tidigare att det var ett stort problem för mig, flackade mycket med blicken och var väldigt nervös, men sedan läste jag någon stans att man kan kolla över ögonen (typ ögonbrynen/början av pannan) och på så vis få det att verka som att man hade ögonkontakt.

Gick bra när jag började med det, tror till och med att jag verkade väldigt intresserad av vissa ämnen på gymnasiet som jag hade svårt för p.g.a. att jag verkade ha så mycket ögonkontakt med läraren och verkade hänga med bra på lektionerna (vilket jag inte gjorde bra alls egentligen…)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Udoon]
2015-11-06 21:28
#8

Jag är jätteobekväm med ögonkontakt, men försöker att titta folk i ansiktet eller bara göra ögonkontakt nån sekund i taget när jag pratar. Men man måste inte ta ögonkontakt om man blir obekväm av det. Klart folk förväntar sig att man ska, men man måste ju inte för det😃 Själv tycker jag att det blir lite lättare när jag påminner mig själv om det, om det känns som det är tvingat så blir det ju bara ännu obehagligare.

Skorpion76
2015-11-07 08:27
#9

Håller med dig, #8!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: