Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1924 ggr
Internettan
10/10/15, 8:24 PM

Datortomografi

Jag har fått tid för datortomografi nästa vecka, som en del i den utredning jag står i kö för. Har läst lite på nätet om att det ger en hel del strålning och det finns rekommendationer om att man ska vara försiktig med att göra sådan undersökning (i onödan).

Känner mig lite skraj. Vill ju ha en tillförlitlig utredning men vill inte få en hjärntumör om några år, typ. Hur nödvändigt tror ni det är med en datortomografi? 

Har ni andra några tankar om detta? Hur många har genomgått en sådan undersökning? Antagligen har jag något inom autismspektrum. Sen vet jag inte om det också kan finnas annat de vill kolla för jag tror att jag också har symtom som kanske faller under annan diagnos, eller hur jag ska uttrycka det.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Aleya
10/10/15, 8:28 PM
#1

Har du gjort en DT varje dag i ett år så kanske man kan fundera. Men att göra en DT kanske två gånger i sitt liv ger nog inte en hjärntumör.

Tänk på dom som jobbar på röntgen, dom får garanterat mer strålning i sig än du får en enda gång. Och vad jag kan säga så lever många till över pension.

Vet inte vad det är för slags utredning du ska göra, men en DT lär inte skada dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Internettan
10/11/15, 1:50 PM
#2

Okej, du har kanske rätt. Läste bl a detta:

För att beräkna cancerrisken av strålningen från DT har författarna till den aktuella studien tittat på vilken strålning olika organ får vid DT-undersökning. Därefter har data med cancerincidens och mortalitet inhämtats från individer som bott i närheten av områden där en atombomb detonerat och som överlevt. Den strålningsdos en DT resulterar i för olika organ har satts i relation till strålningsdoserna boende runt bombdetonationen utsatts för och den ökade cancerrisk detta inneburit. Författarna konstaterar att den strålningsdos en individ utsätts för vid 2–3 DT-undersökningar är inom gränserna för vad som är en »signifikant ökad cancerrisk«.

Författarna beräknar att strålning från DT kan komma att orsaka så mycket som 1,5–2 procent av alla fall av cancer i USA givet dagens DT-användning.

Samtidigt står det att den studien fått kritik, men att man ändå ska vara försiktig. Men dina ord känns ändå rätt lugnande så jag tror nog att jag tar risken. Tack! :)

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: