Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 2093 ggr
Garnnystanet
10/11/15, 7:24 PM

Träffa LSS

På torsdag ska jag till kommunen och LSS.  Har inte träffat dem förut.  Ska dit på anledning av att jag ansökt om kontaktperson.  

Nåt jag bör tänka på?

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
Anonym
Anonym
10/11/15, 7:29 PM
#1

Var jättenoga med att förklara hur viktigt det är för dig att du vill ha stöd, dem nekar ganska ofta pågrund av att dem inte förstår personens problematik eller liknande, förklara varför du vill ha en kontaktperson dina svårigheter m.m och var noga!

[Garntroll]
10/11/15, 7:41 PM
#2

Nämn ingenting om att du är aktiv på sociala medier. det kan tolkas som att ditt sociala kontaktnät är fixat. Jag fick avslag på min ansökan om kontaktperson på dessa grunder. Står t.o.m i avslaget jag fick. Allt för att kunna snåla in på det de kan.

Anonym
Anonym
10/11/15, 8:20 PM
#3

#2 Va????? 😮 hur kan dem räkna att du e aktiv på sociala medier som ett kontaktnät.. Löjligt ibland vad dem kan neka stöd för😐 Vem har inte sociala medier?? man behöver ju mänsklig kontakt, en kontaktperson är ju just det man är nog ensam om man väl söker det… 

Vill man verkligen ha en kontaktperson är det bäst att bara berätta om alla sina problem och bara berätta varför man vill ha det! inte berätta extra information som dem kan använda emot en senare

Garnnystanet
10/11/15, 8:22 PM
#4

Varför berätta om sånt som inte är relevant?

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/11/15, 8:24 PM
#5

#4 Hur menar du? allt som berättats i tråden är relevant att du får reda på sån här information är viktigt om du vill få något beviljat som sagt det är inte så lätt att veta. Din fråga var "Nåt jag bör tänka på?" Vad är ej relevant? peka gärna ut det.

[Garntroll]
10/11/15, 8:46 PM
#6

Jag tror att TS menar att hon skulle antagligen inte ens nämna sociala medier för LSS - handläggaren då det enligt TS inte har med saken att göra.

Tyvärr råkade jag säga att jag hade facebookkonto när jag fick frågan på vad jag gjorde på dagarna.

" Ja jag sitter på facebook" sa jag.  Hur ska man veta att det var något man inte skulle säga. Jag har Asperger och jag bokstavstolkar frågorna.

Annons:
Garnnystanet
10/11/15, 9:06 PM
#7

Jag menade när man träffar de på LSS.

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/11/15, 9:13 PM
#8

Jo och då var mitt tips att får du frågan på vad du gör på fritiden ska du inte nämna sociala medier. De kommer nog fråga om du har någon hobby.

Jag fick även frågor om hur ofta jag träffade familjen och såna detaljer.  Om du har ett jobb kan du få frågan om du umgås med någon arbetskamrat utanför arbetstid.

Garnnystanet
10/11/15, 9:26 PM
#9

Jag har en aktivitet i veckan,  om jag vill. Sen inget.

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/11/15, 9:28 PM
#10

Ja då säger du det. Sen beror det på hur LSS - handläggare tolkar lagen i din kommun.  Din aktivitet i veckan kan anses tillräckligt om man har otur men sök.

Anonym
Anonym
10/11/15, 9:29 PM
#11

#6 Det är inte fel av dig, självklart sitter du vid facebook vilket hur många som helst av världens befolkning gör.. Det gör inte så att du har ett socialt nätverk man behöver faktiskt träffa människor också, tråkigt när dem nekar folk i behov stöd.

#7 Ja alla tips du fått i denna tråd är angående när man träffar lss = det är relevant!

#8 Dem frågar mycket om vad man gör på sin fritid och kan som du säger påpeka på minsta lilla. Som jag sagt innan är det viktigt att lägga tyngden på sina svårigheter och varför man är i behov av en kontaktperson, själv har jag blivit beviljad boendestöd trots att jag nämnt sociala medier och även att jag har pojkvän men dem vet att jag utöver det är ensam rent socialt och det är viktigt för lss handläggare att se folks problem inte försöka undgå dem.

Garnnystanet
10/11/15, 9:31 PM
#12

Jag vet nog hur jag ska lägga fram det. Det är ändå bra att få höra från andra hur ett sånt här möte går till.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/11/15, 9:47 PM
#13

Jag berättade att jag mest satt framför datorn och fick ändå kontaktperson. Eftersom jag behövde komma ut och träffa folk.

Annons:
Anonym
Anonym
10/11/15, 10:08 PM
#14

#12 För mig har lss möten gått till såhär jag går till kontor, träffar min lss handläggare och hon ställer en hel del frågor. Ibland kan frågorna kännas utmananande har man en dålig lss handläggare kan dem kännas ifrågasättande och jobbiga, men de blir att bita det sura äpplet och lägga fram sanningen, även om du skäms tänk såhär ju mer problem du berättar om ju mer du kan förklara om att du är ensam eller ja vad det än är, ju större chans är det att dem beviljar. Dem nekar ibland till folk i stöd utnyttjar någon liten kommentar man lagt även om man är ensam i verkligheten, så tänk bara på att välja orden rätt osv :)

#13 Ja det känns ganska självklart, datorn är egentligen inget socialt nätverk (jo kan vara) men man behöver ju gå från datorn också och träffa riktiga människor ;)

[Garntroll]
10/11/15, 10:12 PM
#15

LSS - handläggare är tränade på att ställa knepiga frågor så man ska säga fel ord på fel ställe. Och det kan avgöra allt och man får avslag.

Honestyisdead
10/11/15, 10:25 PM
#16

#15 Det där stämmer ju inte. De är tränade till att ta reda på om man behöver en LSS insats och i så fall vilken.

Sprid inte felaktigheter.

Garnnystanet
10/11/15, 10:25 PM
#17

Garntroll, har du källa på det?

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/11/15, 10:29 PM
#18

#17 har inget jag kan länka till. du får lita på mig.

Garnnystanet
10/11/15, 10:31 PM
#19

Jag väljer hellre att tro att det vill hjälpa mer än att tro något annat

____

Medarbetare på Autism.

Honestyisdead
10/11/15, 10:33 PM
#20

#18 Du kan inte ange källa eftersom det inte finns.

Om LSS var ute efter att INTE godkänna människor skulle de gå i konkurs. Det är nämligen det deras jobb  går ut på, att hjälpa. Så lägg ner skitsnackett.

Annons:
[Garntroll]
10/11/15, 10:37 PM
#21

Gammal artikel men här är en källa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17817053.ab

Anonym
Anonym
10/11/15, 10:53 PM
#22

#20 Varför blir du så arg?

jag har haft stöd från lss genom alla åren, men när jag var yngre fick mamma slita håret av sig för att få stöd beviljat åt mig trots mina grava problem.

Sen vill jag säga att det finns bra & mindre bra lss handläggare.

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2483300  "Kalla fakta del 3 - Avslag till varje pris" handlar om just det här.. 

kopierat: Lagen säger att de funktionshindrade ska få hjälp för att kunna leva så normalt som möjligt. Men Kalla fakta kan nu avslöja hur kommunerna börjar vända dem ryggen – med hjälp av privata konsulter. De privata firmorna åker runt och tjänar miljoner på att lära kommunerna att säga nej."

Honestyisdead
10/11/15, 10:54 PM
#23

#21 Den visat bara att en av alla utbildare i landet har hemsk människosyn. Han tillhör inte LSS.

Anonym
Anonym
10/11/15, 10:56 PM
#24

#23 Läst mitt inlägg? du kan ju titta på "avslag till varje pris" av kalla fakta :)

Honestyisdead
10/11/15, 10:56 PM
#25

#22 Jag blir inte arg. Men jag klarar inte av att felaktiga saker sprids. Att det finns rötägg även inom LSS är självklart.  Det finns det inom alla yrkesgrupper. 

För det kan man inte döma ut hela LSS.

Honestyisdead
10/11/15, 10:57 PM
#26

#22 Jag har både läst och sett det.

Men tack för uppmaningen.

[Garntroll]
10/11/15, 10:59 PM
#27

Jag gav en källa i alla fall. Men klart jag hoppas att trådskaparen får igenom sin ansökan.

Annons:
Anonym
Anonym
10/11/15, 11:02 PM
#28

#25 #26 Men just kalla faktas inslag  handlar inte om att det finns några rötägg utan mycket större än så som du kan läsa i den kopierade texten i #22

Men självklart lss är ju bra rent allmänt sätt, bra att det finns rätt för stöd för folk med funktionshinder det är ingen självklarhet i många länder! men tyvärr så har det nekats en del till folk som egentligen har rätt på dåliga grunder. Jag orkar inte längre kämpa med lss, har boendestöd nu men skulle dem börja krångla igen så har jag inte den psykiska orken 😴

Honestyisdead
10/11/15, 11:02 PM
#29

#0 Var noga med att påtala just varför du känner att du behöver en kontaktperson.  Ta gärna med en anhörig som kan intyga ditt behov.

Garnnystanet
10/11/15, 11:06 PM
#30

Synd med tjafs. Sen tycker jag inte att man ska få kommentera anonymt. Jag ska försöka vara saklig på mötet då?

____

Medarbetare på Autism.

[Garntroll]
10/11/15, 11:07 PM
#31

Jag var väldigt tydlig jag i min ansökan. Men när jag fick beslutet hade ansökan varit uppe i vård och omsorgsnämnden i min kommun och pga  min aktivitet på facebook och andra sociala medier fick jag avslag. Jag ansågs inte socialt isolerad.

Honestyisdead
10/11/15, 11:12 PM
#32

#30 Jag var det och jag fick det jag ansökte om. Utan problem.

Garnnystanet
10/11/15, 11:14 PM
#33

Garntroll - Var du och pratade med dem också?

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/11/15, 11:18 PM
#34

#30 Är det till mig du menar? står inga regler på sajten, och vet du vad anonymfunktionen finns till för en anledning jag är ej öppen om mina diagnoser alltså är det för min egen skull jag kommenterar anonymt, jag ser inget tjafs utan diskussion detta är ändå ett diskussionforum.

#32 då hade du tur för det är långt från alla som har det så, dock är det superviktigt som du säger att vara saklig säga som det är ibland kan dem dock ta vissa saker man säger som att man inte är i behov av en kontaktperson även om man är i behov av det, dem ska ju sitta och bestämma vad man är i behov av och vad man ska beviljas.

#33 Man måste träffa och prata med sin lss handläggare för att möjligtvis få beviljat.

Annons:
[Garntroll]
10/11/15, 11:18 PM
#35

#33 LSS - handläggaren var på hembesök hos mig. Sen fick jag en månad senare en avisering om att ett brev låg hos mitt postombud. Det var avslaget. Mer blev det inte sen.

Honestyisdead
10/11/15, 11:45 PM
#36

#34 Jag kallar det inte tur.

Jag känner 30+ personer med AS diagnos. Av dessa har 13 st kontaktperson mm. Ingen fick ett nekande eftersom de behövde hjälp för att komma ut och göra saker på sin fritid.

Självklart kan man få avslag om behovet inte är stort nog. Om man som en i tråden får nekande pga Facebook ska man anmäla det anser jag. Eftersom en kontaktperson inte ska ersätta internet.

Anonym
Anonym
10/12/15, 12:10 AM
#37

#36 Jo du känner folk, fortfarande finns det väldigt många som får avslag eftersom det är en kostnadsfråga för många kommuner så kan dem neka även om personen egentligen är i behov av stöd.

Det är tyvärr inte så att man enbart får avslag om behovet inte är stort nog vilket också Dokumentären "avslag till varje pris" visar. Dessutom blir ofta behovet felbedömt, jag har bott på lssboenden när jag var barn/ungdom trots min grava problematik som gjorde att jag inte klarade något själv fick min mamma och pappa kämpa för att få saker och ting beviljat.

Finns såklart flera sidor av detta och jag vet att många också får  beviljat, som sagt Lss är i grunden en bra lag.

Garnnystanet
10/12/15, 8:13 AM
#38

Hembesök, det låter märkligt.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/12/15, 8:21 AM
#39

#38 Du har ju inte haft så mycket med lss att göra? jag orkade inte åka till min lsshandläggare(finns några pendeltågsstationer bort) och hon åkte då till ett cafe där jag bor och vi fikade och pratade där.

Garnnystanet
10/12/15, 9:45 AM
#40

Just därför jag undrar hur det går till. Nåt fel med det Fru/Herr Anonym?

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/12/15, 1:25 PM
#41

#40 Du skrev "Det låter märkligt" Har aldrig sagt att det är fel så det har du fått om bakfoten.

Annons:
Garnnystanet
10/12/15, 2:23 PM
#42

Märkligt innebär inte att det är fel. Märkligt har samma betydelse som konstigt.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/12/15, 2:43 PM
#43

#42 Jag har aldrig sagt att det är fel fortfarande så du behöver inte påpeka det 😂

Garnnystanet
10/12/15, 3:39 PM
#44

Haha vad glad vi kan vara.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/12/15, 3:45 PM
#45

#44 😉

Garnnystanet
10/12/15, 3:49 PM
#46

Jag vet ärligt talat inte vad som blev fel nu i kommentarerna.

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/12/15, 3:55 PM
#47

#46 Inget har blivit fel så japp… 🎧

Garnnystanet
10/12/15, 4:30 PM
#48

Okej.

Jag får göra mitt bästa på torsdag.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
Garnnystanet
10/15/15, 3:52 PM
#49

Nu har jag varit och träffat LSS och jag fick en uppgift. Jag måste uppdatera mitt papper om att jag har diagnos. (Mitt är 14 år gammalt)

Hur gör man det?

____

Medarbetare på Autism.

Anonym
Anonym
10/15/15, 3:57 PM
#50

#49 Man besöker en psykiatriker.

Upp till toppen
Annons: