Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4071 ggr
fluffymind
2015-10-14 13:51

Blir sömnig av Concerta

Har aldrig blivit direkt pigg och uppåt av Ritalin och Concerta, men nu blir jag rent sömnig strax efter intag. Har jag sovit lite taskigt natten innan (=de flesta nätter), så blir jag akutsömnig efter intag av Concerta. Någon som känner igen sig?

Annons:
Ananse
2015-10-14 15:25
#1

Låter logiskt om det är så att din hjärna är helt utmattad och håller sig vaken genom hyperaktivitet. När det blir ordning på tankarna kan hjärnan slappna av.. Alltså, centralstimulantia tillför ju ingen energi, den omfördelar bara. Min gissning är inte att du blir trött av medicinen utan att du är trött -- så hjälper medicinen dig att slappna av. Så kan ju centralstimulerande säkert indirekt göra hjärnan piggare genom att göra det lättare för hjärnan att hushålla med energin. Men har man just ingen energi att hushålla med blir man antagligen bara trött.

fluffymind
2015-10-15 08:20
#2

Det där lät klokt och rimligt, Ananse.  "Trött", skulle min självbiografi heta, om jag orkat skriva den.

elvatolv
2015-10-15 12:14
#3

He he det var ganska kul sagt, fluffymind. :-D Jag fick bara ångest av Concerta, verkar vara olika för alla hur man reagerar på medicin.

Miaa
2015-10-15 13:03
#4

Känner igen. Fast Concerta fick jag sånt driv av att jag inte ville vara stilla och känna hur trött jag var. Nu står jag på Elvanse och blir lugn/trött av den. Är jag utan medicin får jag svårare att sova på nätterna.

Upp till toppen
Annons: