Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3226 ggr
Bozzibozz
10/15/15, 2:14 PM

Metamina/Attentin

Sökte på FASS och fann bara information om den senare! Varför finner jag inte info på FASS?

Annons:
Niklas
10/15/15, 2:17 PM
#1

Det är nog därför att den inte är godkänd i Sverige. Den skrivs bara ut av läkare med särskild licens.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bozzibozz
10/15/15, 4:09 PM
#2

Men då blev den borttagen relativt nyligen då? Står tydligare riktlinjer för hur Metamina ska insättas än attentin. Attentin är lite luddigare och om det vill sig illa så kommer vi ha många åsikter om hur man enklast sätter in den nya medecinen! Men får allt hoppas att man har fel för en gång skull.

Otyg
10/15/15, 4:12 PM
#3

Nix Bozzibozz du som har otur när du tänker nu bara. 😉

Bozzibozz
10/16/15, 11:13 AM
#4

Otur när jag tänker har jag nog rätt ofta. 😁 Men vad exakt har jag fel i detta inlägget? 😕

Otyg
10/16/15, 1:12 PM
#5

Att det inte finns information om Metamina på fass vilket det inte gör eftersom den skrivs ut på licens. :)

Bozzibozz
10/16/15, 3:00 PM
#6

Som sagt. Fanns där tidigare.. Nu tyvärr borttagen..

Annons:
Bozzibozz
10/16/15, 4:01 PM
#7

Men inom 11dagar så får vi se om hur mycket läkaren tänker sätta sig in i mitt ärende. Pratade nämligen med överläkaren för några dagar sedan och beskrev en del misskomunikation. Hon gav mig då rådet att jag hade en tid relativt omgående och vänta att se hur det spelade ut. Och om det inte skulle funka så var jag välkommen att höra av mig på nytt.

Funk4
10/17/15, 2:45 AM
#8

Har länge sagt att jag vill byta från Elvanse och prova om Metamina fungerar bättre för mig. Ssk säger att det kommer INTE att bli lätt och att det inte är särskilt troligt och det minsann inte söks licenser hur som helst bla bla bla men hon har sagt att hon ska framföra det till läkaren. "Har du inte redan gjort det då?! Jag har ju sagt det här i flera månader nu..!" Du står på Listan för att få träffa läkaren, är det stående svaret på dessa alltmer sällsynta "avstämnings-mötena" med ssk där. Jag sa att det väl inte kommer vara så märkvärdigt med vare sig Metamina el attentin inom snar framtid, precis som jag förutspått med Elvanse ("alla" får det nu, säger den ointresserade sjuksköterskan idag nämligen😒) -Attentin??! utbrister hon efter en stund. Men det kan du nog få byta till hellre tror jag doktorn kommer säga! Ehhh, jaha..? tänkte jag. Men de är väl för fasen lika "farliga" isåfall? Bevisar hur dålig koll de har på alternativen liksom… För visst är det väl både likheter och skillnader mellan dessa två preparat, eller håller jag oxå på att snurra till det nu? Suck.. Elvanse gör vare sig till eller från tycker jag, förutom att jag irriteras fortare och blir ilsken (ej våldsamt el långvarigt, men nog så jobbigt ändå) + att mina tänder går av bitvis/blivit sämre helt klart. Vad säger ni, både angående hennes resonemang och om ni har egna erfarenheter av de här medicinerna att jämföra? Tack för att ni orkade läsa detta långa (klago-)inlägg 🙇👀

Bozzibozz
10/23/15, 11:30 PM
#9

Har precis fått påbörja instegsdoseringarna för attentin! Följer upp allt eftersom tiden går. Hoppas innerligt att det ger ett ännu jämnare och stabilare effekt. Framförallt hur den hanterar ångesten jag tidigare fick allt för ofta. Eftersöker först och främst, det "inre lugnet" och mer fokus då jag aktivt ska försöka ta tag i vardagssysslor osv. 😊

Bozzibozz
11/11/15, 12:49 PM
#10

Kan säga att jag förundras över hur patienten blir behandlad och ifrågasätter stort hur läkare kan ha fått sin läkarlegitimation. Fick efter massa om och men. Hit och dit osv. Kom överens om att ge attentin en chans. Förstår knappt än idag att det här har hänt eller är i sin rätt. Så jag nu ifrågasätter min tillit till min läkare med nära 0% nu. Insättning attentin: 25mg morgon 25mg kväll Fick utskrivet så detta ska räcka exakt 20dagar. Första dagen tog jag 25mg på morgonen. Tog en stund men tog ingen tid. Utan märkte bara att allt flöt på ovanligt bra. Hade ett lugn men ändå ork att fixa och trixa. Efter några timmar så började jag komma ur "the zone" och kollade på klockan och kom rätt snabbt fram till att den mogon doseringen inte skulle räcka hela dagen. Så tog den andra "innan" kvällen kom. Var en relativt bra dag. Fortfarande skeptisk till dessa två doseringar. Förklarade på hälsokontrollen att jag hade behövt dela upp dosseringen lite annorlunda för att inte få några extrema dippar. Hon ifrågasatte direkt hur jag tänkte. Jag kom själv på då när hon extremvägrade att lägga till en dosering såhär tidigt. Att fördela dessa 50mg på tre fyra tillfällen på dagen. Hon antecknade och såg inget konstigt i det. Däremot märkte jag direkt hur stor skillnad det var på att ta två ggr 25mg respektive 12,5mg x4 Var inte samma person. Hade inte samma ork eller fokus. Dock var jag lugn. Länge sedan jag bara låg och glodde på film och tv med en sådan inre ro och lugn. Men på nästa återbesök så vart det exakt samma svar. Ingen dos höjning!! Förstår absolut ingenting.. Står ju till och med tydligt i fass hur doseringen ska delas upp på 3-4 tillfällen per dag. Ska på återkoll inom några dagar och hoppas då verkligen på en doshöjning.

Otyg
11/11/15, 1:12 PM
#11

Hur tänker du angående doshöjning behöver du mer än 50mg? Eller menade du att dom skall godkänna att du delar upp 50 på fler doser? Jag väntar fortfarande på att få höja ifrån 5mg var på återbesök idag efter ha provat detta en vecka, lite lagom långsamt går det tycker jag och fick inga klara besked idag heller.

Bozzibozz
11/11/15, 5:04 PM
#12

Fungerar typ en hel dag. Tar jag dosseringen han skrivit ut från början. 25mg uppdelat på två tillfällen mår jag verkligen bra. Lugn, fokus och ingen ångest. Dock håller det bara i sig från morgon till bästa fall 14-15tiden. Så skulle verkligen behöva lägga till ytterligare en dosssering. Delar jag upp dessa 50mg på fyra intag blir jag märkbart mer off och får egentligen inte något vettigt uträttat. Men humöret är bra och har absolut ingen ångest. Så det som går att nämna. Är inget klagomål utan mer ett konstaterande. Behöver jag få saker gjort och fungera bland människor så blir det 25mg x2 Är jag bara hemma osv fungerar 4x12.5mg jätte bra.

Bozzibozz
11/11/15, 5:11 PM
#13

Kommer förövrigt pröva att börja dagarna med 20mg och sedan fördela dom resterande 30mg på två eventuellt tre tillfällen. Morgon 20mg 3tim senare 15mg 2-3tim senare 10mg Och 5mg två timmar innan jag ska lägga mig! Kanske fungerar..

Annons:
Otyg
11/11/15, 6:01 PM
#14

Låter som en plan med uppdelningen testa den innan du talar om någon ytterligare höjning jag tror att man måste trixa ett bra tag med denna medicin innan man kommer på vad som känns bäst!

Bozzibozz
11/11/15, 6:30 PM
#15

Som sagt. Fungerar denna dosering så kan jag hålla mig aktiv i nästan 8tim Fungerar ju inte ens en helt vanlig arbetsdag. Så doshöjning kommer vara oundvikligt. Men får jag mina dagar att fungera bättre såhär undertiden är jag ändå glad!

Bozzibozz
11/13/15, 9:24 AM
#16

09:00 Äter frukost och tar 17.5mg Sen ska jag försöka ta 12.5mg x 2 under dagen. Sedan 7.5mg närmare kvällen. Blir åtminstone 4 doseringar och borde fungera. 09:00-12:00-15:00-18:00 Planen är att få mig att fungera sådär så att allt bara flyter.. Har även matklockan inställd.. Har Ni synpunkter eller tips tar jag gärna emot dom. Kan vara precis vad som helst mellan himmel och jord. Önskar alla en Trevlig Helg! 🙂

[Citius]
11/13/15, 2:58 PM
#17

Låter helt tokigt att du först inte fick Attentin sen helt plötsligt får du 25 x 2. Det är rätt stor dos att börja med. Trodde de skulle trappa in dig med typ 10 mg x 2 eller något sådant.

Jag har gått på Attentin ett tag nu och tar 15mg uppdelat på 3 ggr med tre timmars mellanrum och ibland tar jag 20 mg på morgonen om jag har en tuff dag framför mig.

Kan du sova utan problem om du tar Attentin kl 18?

Bozzibozz
11/17/15, 9:10 AM
#18

Jag har haft en sådan bergodalbana inom vården så det knappt är sant. Från att blivit nekad medecin jag VERKLIGEN behövt för att troligtvis ha sluppit behöva gå igenom det jag nu går igenom. En Separation! Vet inte riktigt hur läkaren jag har resonerar. Är så besviken. Sen ska jag vara 100% ärlig. 50mg på mig som ska och behöver delas upp på en dag är inte speciellt mycket att laborera med. Har två fungerande än så länge. Och beroende på hur jag doserar så ger dessa två mycket olika tillstånd.

Bozzibozz
11/17/15, 9:11 AM
#19

Citrus: Tar min sista dosering omkring 17:00 varje kväll. 🙂

Upp till toppen
Annons: