Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1741 ggr
Tintin82
2015-10-20 20:00

Dåligt samvete!

Det var ett tag sedan jag skrev här men jag undrar om detta har med min diagnos att göra ? Diagnosen är ADD/as och mitt problem är om någon frågar mig något om jag vill hänga med och handla eller göra något annat så får jag dåligt samvete om jag säger nej På jobbet kan det vara något speciellt träningspass som man kan få gå på om man skriver upp sig men jag jobbar mellan 11-19 och så har jag en hund som jag ska ut med och ibland kanske jag inte få hundvakt och säger nej och få dåligt samvete för jag tycker personen i fråga låter tjurig på rösten och kan gå runt och grunna på det en hel dag… Tar medikinet kanske det också hjälper till. Men ni som har min diagnos kan ni få dåligt samvete om ni ger ett negativt svar och grunna på det hela dagen istället för att släppa det

Annons:
lollynonna
2015-10-20 20:08
#1

Jag har inte någon diagnos vad jag vet, och jag är likadan. Mina kompisar kan säga blankt nej om någon frågar dem om de vill hitta på något, men jag får såna skuldkänslor även om jag säger "njaa kanske, vi får se". Och det håller i sig hur länge som helst!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Ruffsetuss]
2015-10-20 21:23
#2

Jag har ADHD/Asperger , jag har fått träna på att säga nej och att det är ok . Träna på att inte vara så gränslös att veta sin begränsning att man inte orkar hänga med på allt även om man tycker det vore jättekul . Framför allt att inte tolka in en massa i svaren man får 😊

Tintin82
2015-10-21 06:51
#3

Ja för det är just det att jag tolkar in en massa saker

[Ruffsetuss]
2015-10-21 07:05
#4

Jag vet det är jättesvårt att inte tolka in saker , det händer fortfarande för mig . Oftast när jag inte är i balans eller stressad/trött i huvudet , som sedan visar sig vara " hjärnspöken" . KBT- Terapi hjälpte mig endel så det blev hanterbart , kanske något att pröva ? Hoppas att du hittar ett sätt som fungerar för dig 😊

Ananse
2015-10-21 08:54
#5

Det är nåt omgivningen måste lära sig. Dom umgås ju med varann för att dom gillar att göra det, inte för att det ska göra världen bättre eller nåt sånt. Jag gillar inte att umgås med andra och därför deltar jag inte. Tyvärr tror folk att sånt handlar om depression, blyghet eller social fobi - och då vill dom naturligtvis hjälpa, helst bota en… Deltar man en eller två gånger gör man det ännu svårare för sig själv, för det ses gärna som ett tecken på att man egentligen vill.

Upp till toppen
Annons: