Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2659 ggr
IceTee
2015-10-20 21:08

Börja jobba/praktisera efter sjukskrivning

Jag hoppade av gymnasiet i tvåan pga stress och ångest (funkade inte att sitta och gråta och skaka flera gånger i veckan helt enkelt…) och praktiserade sedan 9 månader på ett hunddagis men det var tufft att vara där. Jag var ständigt trött och sov ofantligt mycket, mådde illa och var stressad hela tiden. Sen skulle jag prova på folkhögskola men det klarade jag bara en och en halv vecka och sen bröt jag ihop och fixade inte mer och sen dess har jag varit hemma och varit sjukskriven. Har precis gått in på mitt andra år av aktivitetsersättning.

Jag ska börja i terapi men det har varit lite krångel med det

Mitt problem nu är att jag insett mer och mer att jag tillslut kommer att behöva jobba och läsa färdigt gymnasiet och det skrämmer mig enormt! Jag är livrädd för att misslyckas igen och vet inte vad jag kommer göra då!

Jag håller på att bryta mig ur ett självskadebeteende, men det är svårt och jag är rädd för återfall… det är ju så enkelt att göra liksom!

Någon som varit i min sits men klarat det? Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det? Hur ser er vardag ut?

Har förresten ADHD med autistiska drag

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
zatanica
2015-10-22 08:59
#1

Oj, ja vad ska jag säga. Jag kom ienom gymnasiet eller vad man kan säga. Gick ut med samlatbetygsdokument (13 ig) Hade ingen diagnos på papper då, den kom typ 10 år senare. Hankade mig igenom komvux på envishet eller något, lyckades på något sätt jobba lite extra oxå. Hankat mig fram typ hela tiden. På något vänster fått ut en kandidat i biologi och siktar nu på en master fast jag säkerligen skulle behöva vara sjukskriven men orkar inte tjata för det. Då sliter jag mig helre fram vilket ju inte heller är bra.

Så mitt tips till dig blir att försök hitta någon som kan hjälpa dig att hitta rätt. Ta tag i dig själv först och de problem du har. Hitta någon som kan se dina styrkor och visa dig dem. Någon som även kan lära dig hur du ska leva med dina svagheter och hur du ska handskas med dem. 

Sedan när du känner dig mera stabil så kan du ta tag i biten med gymnasie behörigheten och allt annat.

Även jag har haft självskade beteende, på något vis lyckades jag sluta, men det tog ett tag, acceptera att det är en process. fick ett antal återfall, fick även ett efter flera år. Kan även varna för att tankarna kommer altid finnas där, brukar jämföra det med att ha varit alkolist eller missbrukare av något slag.  Även när man mår ganska bra kan man undra hur det skulle kännas och vara. Men det går som sagt, acceptera bara att det är och har varit en del av dig.

Upp till toppen
Annons: