Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1446 ggr
PennyTrollet
10/26/15, 10:49 AM

Svårt för förändringar

Min son har ingen diagnos eller utredd men sen han va liten har jag misstänkt att det varit något med honom. Han har diagnosen Muskulär hypotoni och överrörlighet. Han är hyper emellanåt. På senaste tiden har han börjat reagera väldigt starkt på förändringar och nya saker. T.ex idag så ville han inte gå till fritids och han fick panik, grät och skrek. De skulle åka och fika med fritids och jag tror att det va där problemet låg. Finns flera såna situationer då han reagerat på samma sätt. Funderar på om han kan ha ADHD eller nån form av autism. Borde jag kolla upp detta? Svårt också att veta vad jag ska göra inde situationer då han blir sånhär.

Annons:
Niklas
10/26/15, 10:59 AM
#1

Har du provat att förbereda honom inför såna här förändringar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KimE
10/26/15, 11:07 AM
#2

Ja ta och kolla upp det. Skolan har inte lyft frågan?

Som Niklas säger så hjälper förberedelser honom att ställa in sig på vad som ska hända.

PennyTrollet
10/26/15, 1:05 PM
#3

Varje fredag får han ett veckobrev och där står det speciella händelser veckan som kommer. Häromveckan stod det att på fredagen efter skulle man ta med sig ett gosedjur till skolan. Vi pratade om det varje dag ända fram tills dagen innan. Men han fick panik i alla fall. Han ville inte gå till skolan på morgonen. Efter många om och men sa han att han va rädd för att tappa bort gosedjuret i skolan. Gosedjuret fick en namnlapp med min sons namn på och då blev han lite lugnare. Så även fast han visste om det en hel vecka innan detta hände så slog det bakut. Men det utbrottet blev lugnare och han lugnade sig fortare än de dagar då han fått reda på något bara nån dag innan eller samma dag. Jag tog upp frågan om ADHD eller liknade på det sista utvecklingssamtalet på dagis i våras. Då närvarade fröken på dagis och specialpedagog men specialpedagogen sa att det va inget hon tänkt på eller tänkt kolla upp nu. Fröken från skolan har inget sagt om nåt sånt. Han har sen 1,5 års ålder varit väldigt intresserad av bokstäver, siffror och former. Han kallades för lilla professorn på dagis av fröknarna. Han va långt före sina jämnåriga. Jag tänker om det har något med nån form av autism att göra. Hela han och hans sett gör att jag haft en gnagande känsla i mig sen han va liten. Jag vet bara inte vad och vart jag ska vända mig.

Niklas
10/26/15, 1:09 PM
#4

#3: Kontakta Bup.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

PennyTrollet
10/26/15, 1:18 PM
#5

#4 Tack!

Upp till toppen
Annons: