Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3351 ggr
Fisher
11/2/15, 11:40 PM

Gävleborg vägrar attentin?

Jag har under en längre tid nu tagit Elvanse, provat diverse doser och antal per dag av den då den faktist har fungerat delvis. Kort förklaring är att när jag tar Elvanse så tar det drygt en timme innan jag får nån vidare effekt, sen mår jag bra på den(den hjälper koncentrationen, minnet, humörsvängningar o.s.v) i cirka 1,5-2 timmar därefter. Sedan känner jag en helt otrolig kontrast när detta försvinner ur kroppen, jag är långt ifrån toppen när jag "mår bra" men när de går ur så vill jag bara lägga mig, ligga ner och bara inte finnas. Vilket ni säkert förstår är ett stort problem, inte minst då jag har tre barn under sex år. Har aldrig haft några beroendeproblem som helst(inte på papper och inte uttalat) men läkaren vägrar skriva ut Metamina då man i Gävleborg tydligen beslutat att Elvanse byter ut den. Men nu för ett antal månader sedan så berättar min läkare att det minsan har kommit en ny medicin som liknar Metamina, hon ska kolla upp om jag kan få den och höra av sig till mig så snart som möjligt. Efter tre, TRE! Månader så får jag till svar att jag inte kan få den eftersom att man tydligen också beslutat att denna ENDAST skall skrivas ut till tidigare metaminaanvändare. Blir sjukt arg eftersom att jag tidigare läst på och snappat upp detta från Läkemedelsverket: "Attentin är avsett för situationer när långverkande dexamfetamin behöver kompletteras med ett kortverkande alternativ." WTF? Finns det ens andra långverkande varianter förutom Elvanse? Finns det något jag kan göra tror ni? Kan patientnämden hjälpa på något sätt? Känner mig galet maktlös och förbisedd, ett namn på ett papper där målet är att bocka av mig från schemat helt enkelt… Undrar också om någon gått från Elvanse till Attentin och kan dela med sig av erfarenheterna? Tack på förhand /Lost&confused

Annons:
ADHDharjag
11/3/15, 7:10 AM
#1

Berätta för media, detta borde spridas vidare. I andra landsting får man attentin så det är inte "lika vård för alla" som sjukvården vill påstå det ska vara. Sen rekommenderar jag dig att byta öppenvårdsmottagning till en i ett annat landsting, genom så kallad egen vårdbegäran. Nackdelen är att det kan ta över 3mån innan du får en tid i exempevis Uppsala eftersom du inte omfattas av vårdgarantin.

Otyg
11/3/15, 8:30 AM
#2

Låter helt galet, finns lite att läsa om byte ifrån Elvanse här. Men eftersom Attentin ännu är ganska "nytt" så är de flesta ännu i starten. http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/55f13fccce12c46e89000677-attentin-battre-an-elvanse?discussions-1

Beomene
11/5/15, 1:52 PM
#3

HEJ!!!

Jag har många svar att ge!

1: Vänd dig till ADHD-kliniken i Lund!
Det går även att kontakta ProbarE som är en mottagning med samma läkare, de som har ADHD-kliniken inom sin verksamhet.

2: Du MÅSTE få kapslar! Kapsel, kapsel, kapsel!
Jag har själv försökt ha en tillvaro exakt som den du berättar, med enorma glapp som är fruktansvärda för sinnet och definitivt inte går att leva med.

Kapslar frigör din medicin under längre tid, då kapseln är konstruerad att brytas ned gradvis under dagen.
Elvanse är en variant som finns i kapslar, men du kan även ha Ritalin.

Jag  är tvåbarnsmamma, 80 kg, 29 år, och jag har detta:
1 kapsel Ritaling (40 mg)   ((detta finns i större och mindre kapslar))
Under dagen använder jag Medikinet eller Attentin.

Medikinet: 10 mg, små vita tabletter som på ca 20 minuter börjar verka. Efter 60 minuter har tabletten sin starkaste effekt som varar ca 2 timmar.

Jag har hittills inte haft ett bra tillfälle att utforska Attentin (som har 5 mg verksam substans, liten, vit tablett.)

Mat och sömn och omgivning fortsätter vara av betydande vikt när vi tar vår medicin. Men kom ihåg att OM du inte får kapslar (vilket vore orimligt) så måste du "saxa" medicinen som du har i tablettform!
Ha larm på telefon och ta nästa dos av ditt Attentin  10-15 minuter INNAN du enligt dina känslor har lärt dig att veta att din förra dos är slut.

Alltså: Ta inte "var fjärde timme" exakt, för då blir det stora glapp där din hjärna inte får det den behöver för att vara helt vaken, trygg och pigg.

Utan: Har du en omöjlig läkare som tycker att du ska ta t.ex. 2 tabletter Attentin till frukost och du ska ta 2 tabletter attentin till Lunch och sedan 1 tablett Attentin på eftermiddagen… Då menar de att 25 mg (5 tabletter) får tas varje dag. Det är ganska lite, det finns folk som tar mycket större doser.

Då är tanken iallafall kanske att det blir
07:00 - 2 tabletter  (MED MAT för att förlänga verkningstiden!)
11:00 - 2 tabletter  (MED MAT för att förlänga verkningstiden!)
15:00 - 1 tablett    (MED MAT för att förlänga verkningstiden!)

Mat innebär - minst en banan, men gärna mycket mer. Då blir medicinen inbäddad i föda som gör att den fördelas i mer rimlig mängd över kanske ytterligare en timme.

Men om det tar lång tid innan effekten och den även ger stora glapp
så gör istället så:

06:30 1 tablett, med extra mycket vatten vid tablett-sväljningen, och mat
09:00 1 tablett, med mat och stort glas vatten
11:00 1 tablett med mat och stort glas vatten
13:30 1 tablett med mat och stort glas vatten
15:30 1 tablett med mat och stort glas vatten

Mängden vätska du får ner tabletten med påverkar hur den blir upplöst, och ofta behöver vi dricka en hel del mer än vi tror. Absolut 3-4 deciliter, gärna mer om du känner att du kan, ha vatten omkring dig under din dag då det är ganska vanligt för oss med behov av dessa mediciner att ha levt "ganska uttorkade" hela livet eftersom vi inte känt vår egen törst.

Jag skulle däremot absolut vilja ha medicin även fram till ca 19 på dagen.
Möjligtvis bara till 18 om du känner att du vet att du inte kan sova bra annars.

Framförallt: Jag skulle ställa mig skeptisk till den psykiatriker som inte hör dig och lyssnar och anpassar och hjälper.

Isåfall - Hör av dig till de eldsjälar som arbetar i Lund.
Jag har så totalt förtroende för dessa personer, som har hjälpt mig att förstå och hitta min medicin. De låter mig ringa eller smssa närsomhelst (men jag undviker att göra det på helgerna, eller förväntar mig inte svar på sms när det liksom är lördag-esöndag) och de är så otroligt engagerade och förstående.

Sök på "ProbarE", och det gör såvitt jag förstått ingen skillnad om du bor nära eller ej, och de kan åtminstone ge dig råd på vilka mediciner som finns.

Concerta, Elvanse, Medikinet, Ritalin, Attentin…
Ja, jag skulle ALDRIG gå på enbart attentin hela dagen, det vill inte min psykiatriker att jag gör!

KRAM!!!!
// Massa kärlek från en förälder till en annan.

Beomene
11/5/15, 2:48 PM
#4

OJ!!!
Förlåt, jag ser nu att jag läste ditt inlägg helt fel.

Du -vill- ha Attentin, och du menar att Elvanse -inte- fungerar på det sätt du vill.
Ursäkta att jag läste för fort och att jag även svarade innan min frukost (arbetar sent, äter frukost vid ca 14) och nu efter frukost och medicin så förstår jag -mycket- bättre.

Poängen blir likväl: Jag tycker du ska ha kapsel.
Flera av medicinerna finns i kapselform.

Attentin är något jag själv som sagt inte tycker om på det sätt som jag trivs med Medikinet.

Men absolut är det tråkigt om du inte får en chans att pröva det som eventuellt är rätt för just dig!

Vill verkligen att du ska känna dig sedd och hörd av din vårdnadsgivare, och få goda förklaringar på det du förnekas, annars är något fel i er kontakt.

Massa kram igen, ursäkta att jag läste fel först!

Upp till toppen
Annons: