Annons:
Etikettkost-matlagning
Läst 1997 ggr
murmilura
11/19/15, 6:26 PM

Viktminskning, varför?

Hej alla goa bokstäver! ❤️
Har sedan april gått på Ritalin och jag har fått en helt ny livsstil. Jag är aktiv i klubbar, utbildar mig och praktiserar. Diagnoserna (har AS och ADHD) stör mig inte alls lika mycket i vardagen längre, rutiner fungerar, jag rör på mig mer, relationer fungerar osv. Men…
Jag funderar dock kring en sak, som på senaste har blivit diskuterat med bla min sjuksköterska. Min vikt.
För att förstå behöver jag dra historian i "korta" drag:

När jag började utredningen förra året i ptja.. januari/februari tror jag, vägde jag ca 62kg (är ca 174cm lång). Jag hade ofta kroppsdysfori, rörde inte på mig mer än nödvändigt (hundägare) och jag kunde ibland känna att jag åt bara för att det var gott/skulle ha nåt att göra.

I samband med att jag började äta Ritalin i april förändrades matvanorna. Jag kände inte hunger lika ofta, jag började äta massor av skräpmat, godis, chips. Drack läsk _varje dag_. Coca cola och en snickers var min frukost i stort sett, jag åt ingen lunch, kvällsmaten bestod utav en macka, chips och… cola. Det var lixom det jag var sugen på och all annan mat kändes konstig i munnen.
På återbesöket i juni (alltså hade jag gått på Ritalin i ca 2½ månad då) låg min vikt på 57,5kg. Pulsen var normal, blodtrycket likaså, märkligt tyckte jag, men jag mådde trots matvanorna rätt bra. Jag tog upp matvanorna dock då de började oroa mig (hur kan jag må bra när jag äter och dricker så mycket skit!?).

Vi bokade in ett återbesök ytterligare 2 månader senare, alltså i augusti i år. I augusti visade vågen 56,5kg. Jag hade fått köpa nya kläder, mina byxor började bli för stora, underkläder lika så. Psykiskt mådde jag inte riktigt 100, var ofta rastlös och energisk pga allt socker jag slängde i mig dagligen.

Bestämde mig för, tillsammans med min sjuksköterska och boendestödjare, att ändra matvanor samt att få stöd i detta. Med hjälp utav främst boendestödjare och allmänna kostråd ändrade jag mina matvanor mycket. Har inte ätit skräpmat på jag vet inte hur länge, köper pojkvännen pizza köper jag en sallad/lagar nåt annat "fräshare" (som jag brukar säga) själv. Jag dricker inte coca cola eller andra läskedrycker varje dag längre, snickers-bars har inte satt sin fot i lägenheten sedan september månad. Jag äter tillagade måltider minst varannan dag, proteinrik frukost, mellanmål i form utav yoggi, müsli, knäckebröd, frukt, nötter m.m finns alltid hemma om jag blir sugen på nåt att tugga på. Jag dricker mycket vatten och jag rör mig mycket mer, förra veckan hade jag snittat med att promenera 1½-2 timmar/dag med hunden och jag har verkligen känt förbättring, ryggsmärtorna är nästintill bortblåsta, däremot har benen känts (och känns fortfarande) måttligt svaga och omusklade (skakar när jag går i trappor) sedan innan jag började röra mig mer.

Nu till poängen med hela inlägget;
I tisdags var jag hos sjuksköterskan för en återkoll. Blodtrycket vad normalt. Pulsen var en smula för hög pga stressig morgon. Sen tog jag av mig skorna och ställde mig smått stolt på vågen och tänkte att "nu jäklar ska den antingen stå på samma siffror som sist eller högre" (har ingen våg hemma så skulle bli kul att se)! JAHOPP. 54kg.
Femtio-fking-fyra-kilo. Hur är det ens möjligt att väga det nu? Har inte vägt så lite sedan jag var typ 16 år. Jag äter mer, motionerar mer, mår mycket bättre, äter hälsosammare. Varför går jag ner mer i vikt? Är detta ett problem, orsakas detta pga ritalinet som ger mig livet jag borde få leva? Är det bara en övergångsfas? Är det ett problem eller inte? 😕 Är det okej att väga så lite sålänge jag mår bra och har en hälsosam relation till mat och fysisk aktivitet?

Annons:
Honestyisdead
11/19/15, 6:37 PM
#1

Det borde undersökas.  Att gå ned i vikt trots att man äter bra indikerar på att något är fel.

Rita lin gör inte så man går ned i vikt. Bara att man kan tappa matlusten.

[GråHäxa]
11/19/15, 7:09 PM
#2

Har du kollat så att du äter tillräckligt med kalorier i förhållande till hur mycket du rör dig? Är du mycket mer aktiv nu så måste du ju också äta mycket mer. Du kanske borde försöka få in mer tillagade måltider? Lagad mat minst en gång varje dag istället för varannan?

Om det inte hjälper så kanske du skulle be din vårdcentral att ta ett blodprov och kolla så att du inte har överfunktion i sköldkörteln. Har man det så kan man ju få förhöjd ämnesomsättning.

Honestyisdead
11/19/15, 7:11 PM
#3

Missade det där med maten. Verkar som du äter för lite.

murmilura
11/19/15, 11:25 PM
#4

Ah, nu såg jag felet i texten. Med tillagad mat menar jag varm mat (hoppsan!). Jag äter alltså varm mat minst varannan dag, annars kan det bli sallader, baguetter med röra i osv. Visst får jag fortfarande dagar då jag glömmer att äta en ordentlig måltid för jag är iväg hela dagen, men det är betydligt mer sällan än tidigare. Har tänkt tanken att jag kanske rör mig mer än vad jag äter trots att jag känner att jag kommit långt i att just bryta mitt mönster med skräpmat och godis varje dag. Dessvärre har jag fortfarande dagar då bara tanken på t.ex spaghetti och köttfärssås gör mig illamående så jag tar hellre och äter t.ex müsli, en macka och frukt. Att räkna kalorier får jag inte göra, då jag för några år sedan räknade kalorier och det slutade med att jag blev som beroende av det och vägde mig varje morgon (varav jag inte har våg hemma). Sjuksköterskan sa att det måste vara "lagom organiserat men inte för detaljerat" för att jag inte ska fastna i tidigare problematik.

[GråHäxa]
11/19/15, 11:56 PM
#5

Okej ja då är det ju inte så bra att räkna kalorier kanske. Men jag skulle ändå tippa på att du gör av med mer än vad du får i dig. Att du har bytt ut skräpmat, godis och läsk mot nyttiga saker är ju jättebra! Men förmodligen var det mer kalorier i det onyttiga du åt förut än vad det är i de nyttiga du äter nu. Så då måste du försöka få dig mer utav den kosten du har nu. Så att du har tillräckligt med energi för dina aktiviteter och inte tar utav dina reserver. 

I de allra flesta fallen där man går ned i vikt så beror det ju helt enkelt på att man gör av med mer än vad man tar in. Kanske är det lättare för dig att äta många mindre mål med mat istället för att försöka tvinga i dig en stor middag? Om jag var du skulle jag nog ändå försöka satsa på att få i mig i alla fall en "riktig" måltid varje dag och inte bara musli, mackor, frukt och liknande :) Jag vet att det är lätt att glömma när man har fullt upp och inte är speciellt hungrig, men du kanske kan fundera ut någon strategi för att komma ihåg?

Under säkert hela första året som jag åt Ritalin så hade jag ganska dålig aptit och blev lätt illamående. Jag kunde typiskt glömma att äta något ordentligt eftersom att jag inte var särskilt hungrig. Kanske det blir bättre för dig när du har ätit medicinen ett tag :)

murmilura
11/20/15, 8:47 PM
#6

Precis så som du beskriver är det, det är lättare för mig att äta många mindre mål om dagen än t.ex tre stora. Att ställa mig och laga mat tar mycket energi och ibland prioriterar jag att t.ex hellre lägga energi på att städa lägenheten än att laga mat. Min boendestödjare tipsade om att vi kunde köra igång storkok hemma, alltså att jag tar en ledig dag till att laga olika maträtter som jag sedan kan frysa in flera portioner av! Lät som en bra idé tills jag insåg att jag inte alls har plats i frysen till detta pga all hundmat jag förvarar där. Eftersom att räkna kalorier är uteslutet kanske jag skulle kunna tillföra ett annat komplement som någon proteindryck eller liknande? Eller tror du det snarare hade kunnat bli så att tillagade/större måltider blir enklare att strunta i då? Känns svårt att veta för min del då jag absolut bestämt mig för att inte gå ner mer, men ändå kan bli bekväm i att hellre lägga energi på annat än att laga mat.

Annons:
[GråHäxa]
11/21/15, 8:56 PM
#7

Jag känner igen det där :) När man äntligen har kommit igång med städning eller vad det nu kan vara och lyckas hålla kvar fokus så vill man inte gärna avbryta för att ställa sig att laga mat :P

Du kan säkert lyckas gå upp i vikt medhjälp av någon proteindryck eller liknande, men om det är ett bra sett att gå upp på det kan jag tyvärr inte svara på. Hos sjukvården kan man ju annars få näringsdrycker utskrivet, det kanske är något du kan kolla upp?  Vet inte vad som krävs för att man skall få det men jag vet folk med olika typer av ätstörningar som får näringsdryck på recept. Menar inte att du nödvändigtvis har en ätstörning nu, men du kan ju höra med din vårdcentral om de kan hjälpa dig med något sånt :)

Annars är ju storkok som du nämner jättebra men har man inte plats så har man ju inte.

murmilura
11/24/15, 11:04 PM
#8

Haha ja.. Jag hatar att avbryta saker och när jag har energi över så vill jag hellre städa än laga mat (som ger disk..). Tack så mycket för de goda råden! Ska kolla in lite fler alternativ med boendestödjare m.m så får jag se vad som händer. :)

Upp till toppen
Annons: