Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6512 ggr
Leviatan
2015-12-02 19:00

Elvanse - högt blodtryck

Fler än mig som drabbats av högt blodtryck efter att ha börjat med Elvanse

Det har sakta men säkert ökat för varje vecka sen jag gick upp till 50mg/dag. 

I dagens mätning låg jag på 160/110 och mår rätt dåligt. Fysiskt som psykiskt. 

De försöker få mig att ta blodtryckssänkande medicin istället för att sänka doseringen/byta medicin. Däremot har jag en läkare utanför psykvården som även sagt att blodtryckssänkande inte borde vara ett första alternativ. Har du väl börjat med dessa så verkar du aldrig få sluta. Värsta fall får jag vägra Elvanse, trots att de funkat väldigt bra för mig. 

Är det någon som upplevt samma problem? Finns det ett bra alternativ till Elvanse, som är skonsammare mot blodtrycket? 

Vill inte tillbaka till Ritalin 😭fast vill ju inte dö heller.

Annons:
Splatter
2015-12-02 19:53
#1

Jag hade problem med pulsen, dock inte blodtrycket med Elvanse. Jag bytte till Attentin som är snabbverkande dexamfetamin istället för lisdexamfetamin. Min puls blev helt okej med Attentin, så det kan vara värt ett försök. 🙂

Leviatan
2015-12-02 20:21
#2

Tack! Ska ta upp det imorgon som förslag. Hoppas de kan ha överseende med åldersgränsen på FASS.

Sara Jansson
2015-12-02 21:18
#3

Hej!

Har samma problem!
Äter Elvanse 70 mg och mitt blodtryck ligger på ungefär samma som ditt.
Jag ska på nästa återkontroll om lite drygt 1 månad så får se vad status är då.
Min läkare har bett mig försöka hålla lite koll själv med jämna mellanrum på blodtrycket.
Jag har börjat äta tillskott med omega 3 samt d-vitamin, dessa kan hjälpa till att sänka blodtrycket.
Andra saker är mindre koffein, mindre nikotin, mindre alkohol, mindre kolhydrater och salt, mer frukt o grönt samt regelbunden motion.

Du kanske redan hade koll på dessa saker men ändå :)
Jag försöker med dessa saker för tillfället och hoppas på att de kan ge effekt så man slipper börja med blodtrycksmediciner.
Jag vill heller inte sluta med Elvanse helst för de jag hade tidigare (concerta) var det värsta jag varit med om!
Vill helst inte börja om med prova-olika-mediciner-cirkusen igen :/

Leviatan
2015-12-03 17:41
#4

Gjort en 24 timmar mätning. Blodtrycket var som högst uppe på 177/123! Innan jag började med Elvanse så låg mitt blodtryck runt 120/minns ej. 

Har köpt hem ett 50pack aspirin för att själv försöka sänka blodtrycket tills läkarna bestämmer sig för att göra något. Fick dock en akut-tid imorgon, så får se vad de säger. Men nu är de inge mer Elvanse. Det var bekvämt att funka 'normalt' så länge de varade, men värt att få stroke för?

Splatter
2015-12-03 18:49
#5

#4 Aspirin sänker inte blodtrycket, det är bara blodförtunnande. Utöver att vara en smärtstillande alltså.

Leviatan
2015-12-03 18:56
#6

Ugh, måste har slarvat när jag läste då. Känner mig iaf betydligt bättre med färre biverkningar.

Annons:
Leviatan
2015-12-04 17:33
#7

Var hos ena läkaren idag, som uppenbarligen inte hade läst journalen alls. Utan de första var "jamen du får lite extra piller som sänker blodtrycket". Sa att jag inte ville ha det då jag hellre prövar andra alternativ före ett livslångt (miss)bruk utav blodtryckssänkande mediciner. Då blev jag hänvisad till akut-psyk. Sa att blodtrycket var problemet och att det är pga medicinen jag får(Elvanse) och att jag hellre prövar andra alternativ innan. Då började hon iallafall förstå situationen(av ren naivitet trodde jag hon läst min journal). Så hon skulle skriva en remiss till min andra läkare, vad det nu kan innebära. Men i slutet sa hon iaf att hon håller med om att det är bättre att pröva andra alternativ innan, speciellt när man vet orsaken. Kompromissen blev att jag nu ändå får ta blodtryckssänkande tills andra läkaren kan träffa mig. Därav mitt taskigt formulerade inlägg och allmänt… asså de ser bara för jävligt ut. Vet inte vad jag ska ta mig till, är minst lika många extra biverkningar från blodtryckssänkande medicinen som Elvanse i sig. Efter ca 3 timmar har jag fått huvudvärk och yrsel på allt. Känner mig bara allmänt jävla less och hopplös

Upp till toppen
Annons: