Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1265 ggr
gunillapower
12/5/15, 5:41 PM

Tidig utredning adhd

Hej. Finns här någon som har erfarenhet av tidiga ADHD utredningar? Min son är 4 och vi har fått frågan om vi vill utreda honom nu i vår. Annars kan vi välja att vänta tills han är runt 6. Kan det vara för tidigt nu? Vilka är efa erfarenheter? (Jag har add)

Annons:
Ananse
12/5/15, 8:45 PM
#1

Om ni vill att han ska få mediciner är det väl bra att komma igång. Annars ser jag ingen poäng med det. Du vet ju vad det handlar om, använd förnuft och intuition.

Annielle
12/6/15, 8:52 PM
#2

Är det så att du tycker att han har väldigt stora problem eller varför ska han utredas så tidigt?

Jag skulle ha väntat med det annars…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Splatter
12/6/15, 11:32 PM
#3

Om han inte är i direkt behov av hjälp nu så är det kanske bra att vänta tills han är 6. Men det är bra att göra en utredning tidigt om det behövs så att det är lättare att få hjälp snabbt senare, annars kan det ta 1-3 år innan en utredning är klar, vilket leder till att man tappar mycket tid i högstadiet eller gymnasiet om man väntar så pass länge.

Ananse
12/6/15, 11:59 PM
#4

Men ha också i åtanke: det handlar inte om - eller ska inte handla om - diagnos. Skolan/samhället har skyldighet att hjälpa till i vilket fall! Dom kommer säkert att försöka skjuta det ifrån sig, 'Det finns ju ingen diagnos så vi kan inte göra nåt', men då gör dom fel.

Niklas
12/7/15, 10:53 AM
#5

Ju tidigare det går att utreda, desto bättre tycker jag att det är. När han är sex år ska han börja skolan. Beroende på vad han behöver för hjälp kan det betyda att olika skolor passar honom bäst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[GråHäxa]
12/8/15, 12:36 AM
#6

#4 Det borde absolut vara så som du säger men så är det tyvärr inte. Man måste ha precis allt utrett och dokumenterat för att man skall kunna få någon hjälp nu förtiden.

#0 Jag skulle definitivt rekommendera att pojken blir utredd innan han börjar i skolan. Så att han på så sätt kan få de bästa förutsättningarna direkt från start.

Annons:
Upp till toppen
Annons: