Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 3525 ggr
Snuttefia
12/5/15, 10:21 PM

Planera, strukturera och ordna!

Hej! Jag undrar hur andra med diagnos som t.ex autism sköter sånt här. Själv har jag jobbat hårt och blivit duktigare på att inte planera allt hela tiden, men det är lite svårt.

Har ni några bra idéer för hur man ska slippa tänka på allt, stressa över det och planera hela tiden så dela gärna med er här. Jag har ett eget tips.
Det är för mig viktigt att inte missa saker och jag har gjort en mall till mig själv för att jag ska ha full koll:

ÅR-MÅNAD-DAG (2015-12-24)
TID (14:30-18:15)
PLATS (Västerås, mormor)
HÄNDELSE (Fira jul)

Förut behövde jag planera exakt vilken dag jag skulle duscha men nu har jag lyckats släppa det mer och mer. Jag ser till att duscha varannan dag ungefär.
Sen finns det ju folk som behöver ha scheman som är väldigt detaljerade och så för att man inte ska glömma något på morgonen!

Hur ser er vardag ut? Vad behöver ni skriva upp? Hur gör ni för att ha koll på räkningar, prov, tider till läkaren osv?

M.V.H Snuttefia

Annons:
Ananse
12/5/15, 11:42 PM
#1

Fascinerande att det finns folk som tycker sig planera för mycket. Jag planerar och strukturerar ingenting. Det är liksom totalt omöjligt. Vissa grejer hamnar väl i Google-kalendern, vissa grejer memorerar jag. Min hjärna blir helt utmattad…

Leviatan
12/6/15, 1:42 AM
#2

Ja jag planerar inte heller mycket. Tvättid är väl det jag skriver upp ibland, annars brukar jag försöka ha det samma tid och samma dag varje vecka. Resten har jag i huvudet.

91Marran
12/6/15, 6:02 PM
#3

Jag behöver planera upp mycket för att må bra men å andra sidan så kan jag inte planera så mycket för jag vet aldrig hur jag kommer att må. Även om det gäller att planera eftermiddagen på förmiddagen. Inget av det jag planerar brukar bli gjort, men ändå så känner jag att jag behöver planer och strukturer. Lite konstigt kanske men så är det. Vet man inte hur man kommer att må nästa timme eller halvtimme så är det svårt att planera.

Mvh
Mig

Snuttefia
12/6/15, 6:19 PM
#4

#1 och #2

Ja det är spännande hur olika allas hjärnor fungerar! Själv har jag ju lärt mig mer och mer att man kan inte planera exakt allt.

#3 

Precis! Jag kan känna även att man mår sämre av att planera ibland.
Så i stället för att planera varje minut av mitt liv så försöker jag tänka mest på nutiden. Och jag brukar packa ryggsäcken och göra i ordning frukost kvällen innan jag ska till skolan..

M.V.H Snuttefia

Niklas
12/7/15, 10:49 AM
#5

Jag använder telefon, klocka och iPad för att hålla reda på saker som behöver göras. För mig fungerar det bra. På det viset behöver jag inte försöka hålla dem i huvudet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Snuttefia
12/11/15, 12:11 PM
#6

#5 Jag har funderat på att börja använda kalendern i mobilen, men tänker på att batteriet kan ta slut, mobilen bli stulen eller gå sönder…

M.V.H Snuttefia

Annons:
Niklas
12/11/15, 2:23 PM
#7

#6: Visst, men inget av det har hänt mig. Vilket är ditt alternativ?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leviatan
12/11/15, 3:54 PM
#8

Kan tillägga att jag börjat använda mig allt mer utav timers. När jag har tvättstugan så slår jag på timern och är tillbaka vid maskinerna nästan på sekunden. Sparat så mycket tid, helt fantastiskt 😃

Snuttefia
12/15/15, 9:04 PM
#9

#7 Alltså en kalender i papper tar ju aldrig slut på batteri och det är sällan npgot händer. Ska jag ha en kalender i mobilen vill jag vara säker att inte ALLA mina viktiga tider är borta så man missar läkarbesök osv…

#8 Grymt bra grejer ja!!! :)

M.V.H Snuttefia

Niklas
12/16/15, 10:03 AM
#10

#9: Min kalender finns i telefonen, datorn, iPad, klockan och på nätet. Inte ens om jag tappar bort telefon, dator, klocka och iPad är kalendern försvunnen. Jag har aldrig förlorat något och jag råkar aldrig ut för att kalendern är på en annan plats än jag. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Otyg
12/16/15, 11:51 AM
#11

#10 Har du något tips på en bra kalender att använda? Jag har en Android och inte Apple tyvärr kanske. Själv använder jag mig av "To do" men är inte riktigt nöjd. Finns det någon form av hjälpmedel man kan få via arbetsterapeuter till just detta kanske?

Ananse
12/16/15, 11:58 AM
#12

Vanliga Google-kalendern?

Niklas
12/16/15, 12:06 PM
#13

#11: Android har jag tyvärr ingen kunskap om. Fråga på Android iFokus. De kan nog hjälpa dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Snuttefia
1/4/16, 3:47 PM
#14

Alltså nu kör jag på en klassisk pappers kalender och tycker det fungerar bra :)

M.V.H Snuttefia

Funk4
1/12/16, 8:25 PM
#15

Vad har du för märke på telefonen? Jag använder Samsungs kalender men även väggalmanacka, listor o post it lappar. Ett bra sätt att komma ihåg saker tex som man behöver/vill köpa är att ta kort med mobilen och eller skicka till sig själv. Eller att sätta väckarklockan på mobilen för där kan du skriva vad det är du ska göra/vara när du hör alarmet? Själv tycker jag nästan att hålla på med alla förberedelser o listor tar över för mkt av min tid ibland o måste stanna upp o skärpa mig😮.. Lycka till.

Skrikan
1/14/16, 9:24 PM
#16

Jag undrar också det här. Jag planerar överdrivet mycket tror jag. Och jag förstår inte hur "normala" människor får ihop saker. Planerar de också, hur kommer de ihåg saker. Kommer de ihåg per automatik. Hur minns de arbetsintervjuer och möten och sånt. Vet de sånt bara? Jag måste ständigt påminna mig själv om sånt. Och planera långt i förväg.

Snuttefia
1/19/16, 7:27 AM
#17

Det är inget fel med att planera och hålla ordning om man har hittat ett sätt som funkar och man mår bra av.

M.V.H Snuttefia

JohannaEkroth
1/19/16, 1:55 PM
#18

Abilia har Handi som ett hjälpmedel. SW versionen kan du installera i vilken android mobil du vill.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Otyg
1/19/16, 7:53 PM
#19

Nicklas okej! #15 En Sony har jag. #18 hmm som app eller hur menar du jag hittade ingenting vid det namnet?

JohannaEkroth
1/19/16, 8:16 PM
#20

#19 Verkar den intressant så prata med din arbetsterapeut.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Otyg
1/20/16, 8:14 AM
#21

#20 Jag redigerade mitt inlägg men du han svara :) Jag hittar inte något som heter Handi? *blond*

SSKAnna
1/20/16, 9:28 AM
#22

Jag tycker det är spännande att man med ADHD verkar ha typ en ängel på ena axeln och en djävul på andra:

Ängeln påminner om hur viktigt det är att planera, göra och hålla på rutiner och liksom få en hyfsad struktur på vardagen- för egentligen mår vi ju bäst av att VETA vad som händer; vad som förväntas av oss, var vi ska vara- när vi ska vara där o.s.v.

Dock har vi också en inbyggd OVILJA till för mycket "bundenhet"- vi vill känna oss fria och "lediga". Då har vi på andra axeln någon  som säger:

"Äsch- Ta dagen som den kommer, gör som du vill, vi får se hur det blir; CHILLA!"

Har man som jag- även något inom autismspektrat- då MÅSTE man planera. Utan rutiner och struktur faller hela min vardag. Jag blir sittande bara och får panik!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Snuttefia
1/20/16, 2:15 PM
#23

Jag har både ADHD och autism i min diagnos så jag vet hur det är. Jag försöker dock leva så mycket jag kan i nuet för jag mår bra av det. Men jag kan fortfarande planera framtiden i kalendern.

M.V.H Snuttefia

JohannaEkroth
1/20/16, 3:56 PM
#24

#21 ☺Det står bara om den på deras hemsida. Appen installerar Hjälpmedelscentralen åt dig ifall du finner den intressant och arbetsterapeuten skriver ut den. http://www.abilia.com/sv/service-och-support/%C3%B6versikter-produkter/handi-%C3%B6versikt

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Otyg
1/21/16, 8:55 AM
#25

#24 Tackar tackar detta skall spanas på! 😝

Upp till toppen
Annons: