Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2169 ggr
91Marran
2015-12-08 20:19

Utredning privat?

Jag undrar om man kan få göra en utredning utan att gå via den psykiatriska mottagningen. Jag har fått så stark rädsla för psykiatrin, att inget/ingen kan få mig att gå dit. Jag känner dem som fått hjälp via psykiatrin, men som jag såg och hört min släkting behandlas, så Vet jag att jag mår bättre utan kontakt med den skiten. Jag är bokstavligt Livrädd för psykiatrin. Kan man göra utredningar privat eller måste jag försöka klara mig utan tills…? Försök inte omvända mig till att psyket är bra, för jag går inte på det skämtet/den skiten. Tacksam för seriösa svar :-)

Mvh
Mig

Annons:
Annielle
2015-12-08 20:24
#1

Ja, man kan göra en privat utredning, men sist jag läste om någon som hade gjort det fick den betala 25 tusen spänn för det då! Inte så kul! 😕

Psykiatrin är ju inte alltid dålig och hemsk, det beror ju på var du går och vem du träffar…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Leviatan
2015-12-08 20:37
#2

Enligt min erfarenhet så är psykiatrin bra, tills det är nåt som går fel. Då börjar helvetet. 

Kan däremot vara värt att gå dit för att göra utredningen och slippa betala flera tusen

[GråHäxa]
2015-12-08 20:38
#3

Om du inte har råd att göra en privat utredning så är ju ett alternativ att göra utredningen inom psykiatrin, men sedan vända dig  privat för behandling. Det finns tex privata läkarmottagningar där frikortet gäller.

Ananse
2015-12-08 22:03
#4

Bit ihop, en utredning tar inte så lång tid. Min tog väl sammanlagt femton - tjugo timmar utslaget på ett knappt halvår. Så var jag i och för sig ett enkelt fall i och med att jag inte har nån psykiatrisk problematik.

91Marran
2015-12-08 23:26
#5

Tackar för svaren! Ska känna efter ordentligt om jag verkligen borde utreda mig. För 25000 betalar jag gärna om jag slipper ha psykiatrin inblandad. Då kanske man förstår att jag är Livsrädd för psykiatrin.

Mvh
Mig

91Marran
2015-12-08 23:27
#6

Någon som vet något bra ställe att göra det privat i Kalmar län?

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2015-12-18 13:29
#7

Jag ringde psykiatrin idag. Skulle ringt igår men fick känslan av att vilja ha hjälp för sent som vanligt. Skiftar man i mående och humör hela tiden så är det svårt att få behålla en känsla. Började övertala mig vid nio (öppningstiden för telefontiden) samt lyckades ringa vid 10.53 (7 min innan stängningstiden). Rösten i telefonen sa att de skulle ringa upp mig om jag lämnade ett meddelande. Hoppas inte att de ringer vid ett tillfälle när jag är överdrivet glad. Jag hoppas också att de ringer upp inom en vecka.

Mvh
Mig

Annielle
2015-12-18 14:41
#8

Hu, jobbigt att ringa sådär, blir nervös bara jag läser om det! 

Sen att vänta vänta vänta…..

Hoppas att de hör av sig innan jul i alla fall!

Om du kan får du väl försöka lägga band på gladheten när du pratar med dem så att du inte riskerar att bli misstrodd om du råkar vara överdrivet glad just när de ringer.

 Lycka till så mycket!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

91Marran
2015-12-19 11:56
#9

Tack så mycket!

Mvh
Mig

Annielle
2015-12-21 09:28
#10

Hittade det här nu: Du kan till och med skriva Egenremiss för neuropsykiatrisk utredning  om du vill! 🙂

http://www.doktorn.com/artikel/ökat-intresse-för-adhd-och-autism-riksavtalet-ger-dig-rätt-till-utredning

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ananse
2015-12-21 12:06
#11

Så gjorde jag, skrev Egenremiss, i och med att jag inte har nån psyliatrisk problematik och således aldrig har haft kontakt med psykiatrin.

[GråHäxa]
2015-12-21 12:48
#12

Jag skrev också en Egenremiss, hade även en mindre utförlig remiss från en vc läkare som jag fått tjatat mig till. Var lite moment 22 där, utan någon utredning ville psykiatrin inte ta emot mig och utan psykiatrin gick det knappt att få en utredning. Men Egenremiss är ett bra alternativ, då beskriver du själv din problematik och kan vara säker på att få fram det som du tycker är viktigt.

91Marran
2015-12-22 18:51
#13

Tack! :-) Nu har jag att göra i julhelgen. När ni väl sedan har kommit till psykiatrin har ni blivit väl mottagna då?

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2015-12-22 18:51
#14
[GråHäxa]
2015-12-22 19:20
#15

#13 På det stora hela skulle jag nog säga ja. 2/3 har varit bra som jag har haft att göra med. Har haft en riktig toppen psykolog som har betytt oerhört mycket för mig och en bra arbetsterapeut. Vad det gäller läkare har jag haft både bra och dåliga. De dåliga har dock oftast inte blivit långvariga. När jag blivit riktigt illa behandlad har jag fått hjälp att kontakta avdelningschefen och de har löst sig tillslut. 

Jag har iaf bättre erfarenhet av öppenpsykiatrin en vad jag har av tex vårdcentralen och slutenpsykiatrin. 

Kommer dock nu att lämna öppenpsyk efter många år pga av att jag inte gillar vissa förändringar som sket och kommer vända mig privat istället. Men som sagt det har varit helt okej innan och jag ångrar absolut inte att jag gått på mottagningen.

Upp till toppen
Annons: