Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3229 ggr
Anncamilla
12/11/15, 12:00 AM

Svårt att få någonting gjort

Hej jag fick min ADHD (utan hyperaktivitet) diagnos i vuxen ålder! Jag har så svårt att få någonting gjort/ta tag i saker! Blir nästan tokig på mig själv! Känner någon igen detta? Känner mig lat och trött men ändå orolig och kan inte slå mig till ro med en tidning eller bok! Det jag gör är att jag sitter/ligger med min telefon och zappar mellan olika sociala sidor, timme ut och timme in!

Annons:
VildaVittra
12/11/15, 12:15 AM
#1

Jag hantverkar smått maniskt när jag är så, har ett gäng med ufon (unfinished objects) att välja emellan. Har oftast någon dålig film/tv-serie på i bakgrunden. Då slappnar jag av mer eftersom jag gör något monotont och tv-serien/filmen hindrar mina tankar från att vandra för mycket. 

Gillar du att hantverka?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MissClue
12/11/15, 12:16 AM
#2

nu hamnade jag här av en slump då ditt inlägg dök upp på "färsk-listan" 

Jag känner väldigt mycket igen mig, precis det jag brottas med varje dag, speciellt nu med studierna. Jag är konstant stressad för något som tar 2 tim för någon tar en hel dag för mig. blir avbruten och distraherad av varenda liten grej. vad är ADHD utan hyperaktivitet ? Ibland tänker jag undrar om man har ADHD men jag är ju så inaktiv =P känns som att min hjärna tänker fortare än vad den ska så jag har väldigt svårt att prata sammanhängande och skriver jag förhand blir bokstäverna en salig röra. är det ngt du känner igen?

I love not man the less, but Nature more…

Leviatan
12/11/15, 12:28 AM
#3

Jag har börjat begränsa mig i mycket, tid framför datorn/tvn/mobilen tex. Även saker som koffein och andra medel har jag successivt tagit bort. Det har hjälpt mig. 

Jag kan inte heller skriva för hand. Det slutar i streck med små kullar, kan inte ens läsa det själv

Ananse
12/11/15, 8:11 AM
#4

Det är olyckligt att man över huvud taget talar om hyperaktivitet i dom här sammanhangen fortfarande. Jag själv tänkte också en gång i tiden att jag väl knappast kunde ha ADHD, just för att jag inte är hyperaktiv. Men jag tror att man ska zooma ut lite. Som jag ser det handlar det snarare om ett problem med aktivitetsreglering. Svårighet att ha rätt tempo och intensitet i förhållande till omgivningen. Framför allt tror jag att det i grund och botten handlar om just exekutiva funktioner, det som den här tråden handlar om. Skjuta upp den kortsiktiga behovstillfredsställelsen och ta itu med just dom saker som saker som behöver göras. Vissa hanterar det genom ständig fysisk/motorisk aktivitet, vissa blir sittande med en gnagande oro över saker som borde göras. Dom här nedsatta exekutiva funktionerna är mitt allt överskuggande problem, det som gör att jag aldrig kommer nån vart. Allt det andra kan jag hantera och leva med. Jag förmår inte bestämma mig för att göra en viss sak, så planera den och driva den hela vägen till slut, jag får sitta och vänta på impulserna… Rätt som det är vaknar en vulkan, men jag vet aldrig när eller var aktiviteten ska bryta ut, men när den gör det gäller det att vara där snabbt som fan och använda energin så länge utbrottet pågår.

Niklas
12/11/15, 9:50 AM
#5

#2: ADHD utan hyperaktivitet är det som tidigare, och ibland fortfarande, kallades ADD.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hadraniel]
12/11/15, 11:51 AM
#6

#5 Har ADD som begrepp börjat ersättas av "ADHD utan hyperaktivitet"? Låter som ett onödigt förvirrande och omständigt sätt att beskriva diagnosen på.

Annons:
Ananse
12/11/15, 1:35 PM
#7

Ja nu heter allt ADHD . Varken förvirrande eller omständligt eftersom det i grund och botten handlar om samma sak. Hur många med ADD-diagnos skulle hävda att dom har en helt normal aktivitetsnivå? Hyper- eller hypoaktiv, problemet är det samma, att kunna ha och upprätthålla rätt aktivitetsnivå. Som sagt skulle jag inte säga att jag är överaktiv, men jag har svårigheter med att reglera nivån.

Niklas
12/11/15, 2:26 PM
#8

#6: Saken är den att även vid ADD kan man ha en sorts hyperaktivitet fast i huvudet i stället för på utsidan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annielle
12/11/15, 2:34 PM
#9

8# Jag har ADD, men har varit väldigt hyperaktiv i mina dagar och kan fortfarande vara det utåt (trots långvarig utmattning/utbrändhet) tidigare var jag sysselsatt och igång hela tiden, nu kan jag ju inte det längre p.g.a utmattning m.m. men jag pratar ju oftast så snabbt att folk får säga till mig att försöka lugna ner mig eftersom de inte hänger med i vad jag säger…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Hadraniel]
12/11/15, 2:37 PM
#10

#8 Det vet jag mycket väl. Men jag anser fortfarande att det är bättre att säga "ADD eller ADHD" än att säga "ADHD utan hyperaktivitet eller ADHD".  Det är ju stor skillnad i hur personerna med eller utan hyperaktiviteten är utåt sätt samt vilka konsekvenser det får, även om man har liknande svårigheter på insidan.

Dessutom tror jag att det är lättare att säga att man har ADD än "ADHD med tilläggskommentar" för att inte förknippas ha vissa svårigheter som brist på impulskontroll, fysisk rastlöshet och annat som förknippas med just ADHD.

Niklas
12/11/15, 2:53 PM
#11

#10: Det kan man tycka men så är det skrivet i den nya diagnosmanualen i alla fall. Jag har för mig att ADD heter ADHDr eller något liknande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
12/11/15, 6:52 PM
#12

Eller så säger man bara ADHD punkt slut. Det är samma sak. Så kanske folk nån gång fattar att grejen inte handlar om hyperaktivitet.

[Hadraniel]
12/11/15, 7:04 PM
#13

#12 Fast H:et i ADHD står väl för just "hyperactivity" så det är väl inget konstigt att det förknippas med just detta? Därför som jag tycker att ADD blir väldigt mycket tydligare då man helt enkelt plockat bort den biten för de som saknar den delen och mer har problem med uppmärksamhet och koncentration.

Varför ska man för de som saknar hyperaktiviteten skriva hela namnet inklusive hyperaktivitet för att sedan säga att det är utan hyperaktivet?

Annons:
Leviatan
12/11/15, 7:06 PM
#14

Det verkar vara en trend att snurra till saker istället för att fokusera på vettiga lösningar. Hur fan hjälper de oss att de gör namnet sämre?

Ananse
12/11/15, 7:56 PM
#15

Ja. ADD vore bättre som generell term, det är så man säger i USA och det var den officiella beteckningen förr. Huvudsaken tycker jag ändå är att man har en övergripande term.

Annielle
12/11/15, 7:57 PM
#16

Ja jag begriper mig hur som helst inte på skillnaden mellan ADHD och ADD med tanke på att jag har ADD men har varit sjukt hyperaktiv i många år (dock ej som barn) folk blir jätteförvånade när jag säger att jag har ADD och inte ADHD.

Har dessutom träffat folk (bland annat i en ADHD-grupp jag har gått) som har fått ADHD-diagnos (ej ADD alltså) och som inte alls är hyperaktiva utåt sett.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ananse
12/11/15, 10:34 PM
#17

Det är ingen skillnad, båda är generella begrepp. Förr hette det ADD, nu heter det ADHD. Men det blir förvirrande när man använder begreppen parallellt och i olika betydelser. Jag är också hyperaktiv ibland men var det inte i barndomen.

Funk4
12/12/15, 9:24 PM
#18

Det här började som en så produktiv och stöttande tråd… Skulle inte ni som vill hänge er åt var i spektrumet alla ska placeras o vad de bör kallas kunna starta er egna diskussionstråd för just det? Så kan ni grotta in er ordentligt för det är ju mycket åsikter ni har att tala om för (var-)andra..

Ananse
12/12/15, 10:24 PM
#19

Precis. Det handlade om exekutiva funktioner. Den biten är väldigt intressant i sammanhanget för att den verkar vara så central och ändå finns den inte med i diagnoskriterierna. Som sagt är det här mitt stora problem också. För övrigt tror jag att den här biten ligger bakom problemen med aktivitetsreglering. Folk upplever mig ofta som överenergisk fast jag kanske är utmattad. Jag kan känna mig rastlös men får ändå inget viktigt gjort. Rätt många av oss har väl blivt avfärdade som lata. Jag har inget problem med det det egentligen. Okej kalla det lathet ,men det löser inte problemet. Fan vad jag har kämpat för att nöta in vanor men det fungerar inte. I grund och botten tror jag det handlar om brist på koncepttänkande, alla detaljer kommer med samma intensitet och hjärnan ger dom samma prioritet. Ett begrepp som 'städning' är inte relevant för mig. Vad är det?? Det är inte ett koncept för mig, det är summan av tusen olika aktiviteter och det finns ingen mall för hur man organiserar dom. Plockandet, damsugandet, skurandet… Och att städa ett kök är en helt anan sak än att städa ett badrum eller ett sovrum. Så var börjar jag, hur går jag vidare och när är jag färdig? Och hjärnans belöningssystem fungerar inte normalt…. Den belönar snarare meningslösa förströelser än nödvändiga sysslor.

Niklas
12/14/15, 6:27 AM
#20

#19: Jag tycker nog att det finns mycket av de exekutiva delarna i diagnoskriterierna för ADHD. Under avsnittet ouppmärksamhet finns: --- a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, yrkesliv eller andra aktiviteter b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genom- föra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna) e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor) g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg) h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli i) är ofta glömsk i det dagliga livet. --- B, d, e och h tycker jag har med exekutiva funktioner att göra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tourette_Mannen
12/15/15, 4:18 AM
#21

#12 Personligen tycker jag att det finns skillnader mellan diagnoserna men i vården är det ju behandlingen man fokuserar på och där är det ju same shit liksom.

Skillnaderna är väl som störst hos barn/ungdomar. Vi minns väl alla dom där jobbiga ADHD-ungarna som fanns i varje klass.

Upp till toppen
Annons: