Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 10294 ggr
Frökensvår
1/3/16, 11:03 AM

Ritalin och urinprov

Om man tar urinprov hos polisen och det blir positivt, dom misstänkte att det kunde vara ritalinet, kommer dom kolla med min läkare på psykiatrin att jag har det på recept och berätta om händelsen?

Annons:
Ananse
1/3/16, 4:46 PM
#1

Om du visar dom receptet kanske dom inte behöver kolla? Vad tog dom dig för?

Frökensvår
1/3/16, 7:33 PM
#2

Det kan man undra, jag uppträdde berusat. Vet inte om mina irriterade (blodsprängda) ögon pga allergi var en anledning men jag hade ju inte tagit några droger, ändå blev det positivt på "buprenorfin" så nu känns det inte alls roligt.

Frökensvår
1/3/16, 8:34 PM
#3

Sen undrar jag om psykiatrin får reda på narkotikabrott (av polisen) eller är det under sekretess? Dom kan väl inte ta reda på om man har kontakter där eller är jag blåögd nu?

Ananse
1/3/16, 8:51 PM
#4

Kan ju vara att deras standartest inte ser metylfenidat. Men fan liksom… Låter ju jävligt märkligt att centralstimulerande skulle ge utslag på Subutex - en kemisk opiat. Jag tycker du ska kräva att dom sänder provet vidare till Linköping - och att dom då söker efter rätt substans. Det kan bli fel i såna där tester. Jag har svårt att tänka mig att dom kan diskutera saken med psyk. Sekretess som du säger.

Frökensvår
1/3/16, 9:24 PM
#5

Hade inte ens tagit Ritalin den dagen kom jag på. Dom skulle skicka vidare hill analys i Linköping. Och jag var misstänkt för narkotikabrott. Sa att jag kanske fått något i drinken men det trodde dom inte utan påpeka hela tiden att jag tagit något fast jag inte hade det. Så får verkligen hoppas att det blir ett nytt resultat nu och jag slipper få det i belastningsregistret…

Annielle
1/3/16, 11:07 PM
#6

Usch vad jobbigt! 😕Hoppas verkligen att det ordnar sig!

Men det måste ju ordna sig om du inte hade någon narkotika i kroppen, helt sjukt annars ju!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Frökensvår
1/4/16, 1:07 PM
#7

Ja det känns jättejobbigt att vara misstänkt för brott. Dom hade tydligen frågat om jag tagit några droger och jag hade svarat ja (?) vilket jag inte alls har något minne av, men jag var å andra sidan väldigt berusad, så jag hoppas inte det ses som ett erkännande. Dom tyckte även jag uppträdde narkotikapåverkad och hade stora pupiller, röda ögon, fnissig osv men det kan väl inte räcka om proverna nu visar negativt? Och chansen är väl minimal att det blir felaktiga resultat på en sån där analys?

Ananse
1/4/16, 3:41 PM
#8

Nej chansen är inte minimal, det händer då och då. Det viktiga för din del är: Ge dig inte! Om du verkligen inte har tagit nåt, fortsätt då att neka, låt dom vad du gör inte knäcka dig. Så länge dom inte lurar dig till ett erkännande finns inte mycket att gå på. Jag menar - sånt händer faktiskt, att folk smular ner saker i andras drinkar. Har du skrivit på nåt papper där du medger att du tagit droger? Sen ifall dom gör några fler prover kommer dom ju se att du inte hålls med sånt. Grejar man med opiater så är det i regel inte en eller två gånger eller nån gång ibland. Då typ LEVER man för drogen. Du hade inte tagit nån annan medicin? Typ smärtstillande eller hostdämpande.

Ananse
1/4/16, 3:45 PM
#9

Rättelse: jag menar alltså dom prover som snuten själva gör, där kan det nog bli fel, likaså dom som görs på sjukhus och liknande. Men laboratoriet i Linköping ska nog ge rätt resultat, jag antar att det var det du syftade på.

Frökensvår
1/4/16, 4:34 PM
#10

Precis det var lab i Linköping där jag hoppas det inte blir fel igen! Jag skrev under ett papper men det tror jag var att jag fått mina saker tillbaka, vet inte säkert. Satt också i något rum med en polis som frågade massa frågor, var det ett förhör tro? Får man göra det med någon som är berusad? Jag hade tagit en Naproxen mot mensvärken som ju kan ge utslag för benzo så jag undrar om inte polisen såg/sa fel. Men isåfall ser dom på lab att det är just Naproxen jag tagit och inget annat?

Frökensvår
1/4/16, 5:44 PM
#11

Jag tog något pulver (kokain sa dom att det var) men det kommer väl inte märkas nu 2 och en halv månad efter?

Ananse
1/4/16, 11:17 PM
#12

Nej.

Frökensvår
1/5/16, 4:14 PM
#13

Okej vad bra. Sista frågan är att det står att kokain först utsöndras i urinet men att i ett urinprov kollar man bensoylekgonin som inte hamnar i urinet förens 1-3 dygn efter intag. Gället det även på labbet? Så om jag exempelvis tar en liten mängd och får göra urinprov sju timmar senare så blir det negativt?

Annons:
Ananse
1/5/16, 5:40 PM
#14

Oj, ingen aning… Men det låter logiskt det du säger.

Sollar
1/5/16, 6:46 PM
#15

#13 Låt bli att ta kokain så behöver du inte oroa dig för urinproverna.

Ananse
1/5/16, 8:08 PM
#16

Lysande tips faktiskt. Men för egen del gillar jag om man diskuterar frågorna separat från varann. En massa folk tar eller har tagit illegala droger och det kan man ha en massa åsikter om, men nu gällde frågan teknikaliteter runt själva testningen och vad som eventuellt kan bli fel där. Sen finns det ytterligare en aspekt som bekymrar mig, och det är att vi ofta misstänkliggörs för att vi har ADHD. Folk i allmänhet kan måttlighetsbruka eller missbruka ett olagligt preparat i flera år utan att nån får veta det, men om man har CS på recept måste man bevisa att man INTE är knarkare, annars dras medicinen in. Däremot kan man supa som en galning vilket är mycket farligare, men det är lagligt så det lägger dom sig inte i på samma sätt.

Sollar
1/5/16, 8:53 PM
#17

#16 Klart man ska kunna diskutera problematiken med medicinen. Fast sista frågan gällde mer om/när man kunde ta kokain utan att det skulle synas på urinprovet.

Splatter
1/5/16, 10:23 PM
#18

Nja, allt man tillför kroppen börjar brytas ned när det råkar hamna på något ställe där det kan brytas ned, så det går att mäta nedbrytningsprodukter redan efter 30-60 minuter. Hur stora mängder som behövs innan det är tillräckligt mycket för att mätas beror på hur känsligt instrument man använder för att undersöka urinprovet med, så allt ifrån 60 minuter upp till 2 dagar kan behövas. På ett vanligt sjukhus tror jag inte instrumenten är lika känsliga som om man skickar provet till ex. Linköping.

Frökensvår
1/5/16, 10:43 PM
#19

#17 Så menade jag inte. Har inte ett dugg intresse av att ta kokain eller andra droger. Framförallt inte efter denna lilla incident. Jag menade att då jag gjort ett erkännande och dom kommer fram till att urinprovet var för tätt inpå det påstådda intaget så kanske jag åker dit ändå.

Frökensvår
1/5/16, 10:45 PM
#20

#18 Okej, men på labbet i Linköping lär dom ju definitivt kunna märka nedbrytningsprodukt från kokain oavsett om det bara gått 6-7 timmar med andra ord? pjuh.

Annons:
Frökensvår
1/10/16, 5:42 PM
#21

Har en sista fråga till er. Har polisen tystnadsplikt eller finns risken att dom hör av sig till neuropsykiatrin och kollar om jag har recept? Får dom göra det utan mitt godkännande?

tryggar.ekan
1/11/16, 3:41 AM
#22

En sak; Det finns en så kallad "UPPLYSNINGSSKYLDIGHET" Myndigheter emellan. Vad gäller misstänkt drogfylla använder sig Polisen av det som kallas omvänd bevisföring, dvs att du blir anklagad som misstänkt för drogmissbruk, lämnar det till åklagare som åtalar dig och då blir det med automatik så att Myndigheterna behöver inte bevisa något, utan det blir du som får visa att du är oskyldig. Polisen kan i detta fallet inte anses ha någon som helst tystnadsplikt, då det gäller en brottsutredning.

Vill gärna hjälpa dej med ett uttömmande svar, dock måste jag säga, att för det första; vad jag förstår av din story gäller inte drogfyllan du är anklagad för, något receptbelagt preparat du fått dig tillskrivit?  är det rätt uppfattat av mig?

För det andra; Du kan inte utan ett vagt eget minne kännas vid omständigheterna vid och runt omhändertagandet/gripandet av dig?

Jag har känslan av du kanske fått i dig någon kemisk substans, av misstag eller annan okänd anledning, otur då att du inte har minne av något som kan vara tillfället som misstaget skedde.  Men en sak skall jag säga dig ,i all välmening och självupplevd erfarenhet, ATT Ritalina och alkohol på samma dag/kväll det kan en frontalkrock i pannan på vem som helst.

Är det Ritalinet du är orolig för, är det lätt emotsagt med ett recept, ett recept innebär ju att du tagit drogen i medicinskt syfte, utskrivet av behörig läkare, alltså ingen illegal drog, inget brott.

SEDAN finns det rättsfall som har i rättens ansetts som drogfylla, att personen ifråga varit så omtöcknad vid tillfället för ingripandet, trots att vederbörande följt rekommenderade och fastsatt dos, och utdömt dagsböter, som för övrigt ligger precis innan fängelse i straffskalan.

En annan sak är att omhändertagande av person för fylleri leder alltid till att de Sociala myndigheterna får det per automatik sig tillskickat då dom har som uppgift att bedöma behovet av vårdande insatser, och därmed kommer det även till kännedom till psykiatrin som då kan dra in din medicinering pga osunt leverne som det heter.

Att du står under läkemedelsbehandling är ju bra och en insats som bör hjälpa dej i vardagen, men snälla rara Du , STRUNTA I ALKOHOLEN!!!!!!!

Frökensvår
1/11/16, 5:29 AM
#23

#11 Tack för ditt utförliga svar! Detta med omvänd bevisföring det kan väl inte gälla redan nu? För provet har ju inte kommit från labbet i Linköping än. Kan ju vara så att det var fel på snabbtestet. Och nej, det var inte Ritalin. Dom tyckte jag verkade vara drogpåverkad vilket jag inte var utan bara full. Hade heller inte tagit Ritalin den dagen men tänkte att det kanske dom ser finns i kroppen ändå när dom analyserar. Substansen dom hitta på snabbtestet var buprenorfin och jag är rätt säker på att jag inte fått i mig det. Jag var på krogen och visst fick jag drinkar men jag var nog ändå så med att jag hade märkt av det och så var det kompisar/bekanta jag var med. Fick inte från nån okänd. Dom skulle kontakta socialen men socialen får väl ändå inte kontakta neuropsykiatrin? Kan dom ens ta reda på att jag är inskriven där? Det är så att det skett en incident tidigare så jag vet att får dom veta detta av polisen eller socialen så är det inte alls bra. Samma om polis/soc får uppgifter av psykiatrin. Får hålla tummarna nu att jag inte fått någon substans i mig och att allt avskrivs….

Frökensvår
1/11/16, 12:58 PM
#24

Prata med polisen i telefon och de hade fått resultatet men jag fick det inte på telefon eftersom dom inte kunde vara säkra på att det verkligen var jag. Så jag fick vänta flera månader trodde hon tills en utredare börjar jobba med "fallet". Var väldigt lågprioriterat sa hon men ska jag gå och vänta i månader för att höra att sen provet var negativt fast dom fått resultatet? Då blir det att oroa sig ännu längre. Jaja, jag har bara mig själv att skylla.

Ananse
1/11/16, 2:16 PM
#25

Pröva att gå dit och legitimera dig. Då kanske du kan få resultatet?

Annielle
1/11/16, 3:10 PM
#26

Håller med, gå dit och legitimera dig! Hemskt om du måste gå och oroa dig i flera månader ju, fy sjutton vad jobbigt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Frökensvår
1/11/16, 6:27 PM
#27

Jaa problemet är att jag jobbar i utlandet nu och kommer inte hem förens i sommar. Det var den otrevligaste polisen jag pratat med dessutom som har ansvar över fallet och det känns inte till min fördel. Det finns väl inget mer jag kan göra förutom att vänta..

Annons:
Annielle
1/11/16, 7:30 PM
#28

Kan de inte skicka resultatet via post då? Om du är skriven på någon adress vill säga?

Ja, något annat sätt måste det ju finnas….🤔

Hu, ja det var ju inte roligt att den otrevligaste polisen du snackat med har ansvar över fallet 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: