Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1809 ggr
NeuroJajje
1/7/16, 11:20 AM

Medicinering vid ADHD?

Jag har blivit diagnosticerad med ADHD och ska nästa vecka på möte för insättning av medicin.

Som jag förstår det så finns det flera olika mediciner, som Ritalina, Concerta, Metamina. mfl.

Men vad är den stora skillnaden? Och är någon "bättre" än den andre? 

Det skulle vara intressant att höra från folk som själva äter mediciner vad ni tycker har fungerat bäst, rent funktionsmässigt, men vill även gärna höra om biverkningar.

Tack på förhand.

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Annons:
Ananse
1/7/16, 2:13 PM
#1

Väldigt individuellt men dom flesta verkar uppleva mindre biverkningar av amfetamin än av metylfenidat. Tyvärr verkar det som att man alltid först måste testa metylfenidat.

NeuroJajje
1/7/16, 2:18 PM
#2

tack för infon :)

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Splatter
1/7/16, 3:09 PM
#3

Som föregående person sagt så håller jag med om att det verkligen är individuellt. Testa gärna olika fabrikat av samma substans också, för mig fungerade inte Concerta, Ritalin kapslar, Ritalin tabletter eller Medikinet kapslar så bra, men Medikinet tabletter gick rätt bra. Alla innehåller metylfenidat.
Elvanse fungerade skitdåligt. Men det är jättebra för många.
Men nu står jag på Attentin, vilket är det bästa för mig. Metamina skrivs nog inte ut längre, eftersom Attentin är godkänt för den svenska marknaden så man behöver inte krångla med licenser varje år för Metamina.

Funk4
1/9/16, 12:57 AM
#4

#4Splatter - väldigt glad för din skull och hoppas att det fortsätter att fungera bra med Attentin. Hoppas att du vill uppdatera här o beskriva hur det går framöver för jag är själv väldigt intresserad av att prova den medicinen istället för Ritalin som jag är tillbaka på nu igen. Har precis som du provat alla de andra och det är enbart för att läkaren inte vill skriva ut attentin som jag får traggla med Ritalin (både kapslar o tabletter för nuvarande) även om mina biverkningar i stort överstiger den positiva verkan av medicineringen.. Moment 22.

NeuroJajje
1/13/16, 9:46 AM
#5

Stort tack för era svar. 

Nu har jag lite mer info inför mitt möte om insättning av medicin på fredag.

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

NeuroJajje
1/15/16, 1:27 PM
#6

Idag blev jag insatt på Ritalin 20mg till att börja med, får se vad den har för effekt på mig

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: