Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1520 ggr
Anonym
Anonym
1/16/16, 6:37 PM

Sårande ord

Idag var jag och fika med en vän som inte vet om min diagnos jag har Asperger. Hon berättade om en arbetskollega med Asperger hon sa att hon inte stod ut med folk som har diagnosen Asperger, jag visste inte vad jag skulle svara för uppenbarligen så har hon stått ut med mig bara att hon inte vetat om min diagnos. Jag gick därifrån utan att säga ett till ord.

Varenda människa är inte likadan, alltså bara för att man har en diagnos så är man inte sin diagnos.  och visst dem får tycka så jag kan inte hindra dem. Jag blir sårad för tro mig jag har känslor.

Önskar mer förståelse för folk med funktionshinder 😕

Annons:
[postmortum91]
1/16/16, 6:45 PM
#1

Du skulle ha svarat "Jag har Asperger, BURN!"
Så hade hon fått känna sig dum

Tjeja
1/16/16, 6:46 PM
#2

Stor KRAM till dig TS! Förstår dig så väl! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[IrritusRex]
1/16/16, 6:47 PM
#3

Det kommer komma med tiden. Det pratas ju mer och mer om diagnoser och folk försöker öka förståelsen. Men det tar lite tid.

Fråga den här personen hur denne uppfattar dig. Om allt är positivt så kan du ju fråga "skulle du sluta tycka allt det där om det visade sig att jag också hade Asperger?".

Annielle
1/16/16, 8:48 PM
#4

Usch! Tyvärr finns det så mycket fördomar om folk med olika diagnoser och känner man inte flera olika människor med samma diagnos så att man kan bilda sig en bättre uppfattning om att folk är olika trots samma diagnos kan det lätt bli väldigt fel.

Jag antar att hon inte känner flera människor som har Asperger ens?

Jag har själv inte Asperger, men har tidigare haft en hel del fördomar om folk med den diagnosen som jag mest har grundat på felaktigheter från media och ett par bekanta, men har träffat på fler sen och insett hur olika man kan vara precis som mig med AD(H)D, inte sjutton är vi en bunt människor som är jättelika varandra för det, där finns det också mycket fördomar tyvärr.

Hoppas att du kan berätta för din vän att du själv har Asperger så att hon förstår att inte alla är likadana.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Niklas
1/17/16, 10:35 AM
#5

#0: Det är ungefär som att säga att man inte står ut med till exempel killar. Det går inte att gruppera ihop människor på det sättet och tro att det blir rätt. Det är nog mest ett utslag av att hon är okunnig. Precis som det finns människor med Asperger som är jobbiga finns det människor utan som är det. Döm henne inte för hårt. Okunskapen drabbar säkert henne själv mer än andra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JohannaEkroth
1/18/16, 1:40 AM
#6

Man är ju inte sin diagnos. Alla är olika oavsett vad man har för diagnos. Finns inte två med exakt samma diagnos som är exakt lika heller. Tråkigt. Hoppas du finner modet och vågar stå på dig inför din väninna. Din AS är liksom typ 2% av dig. Hur kan man då påstå att någon är sin diagnos. ❤️
Jag har några gånger "kastat det i ansiktet" på folk och sagt. "-Jag har Asperger…"
"-Va?! Har du?"
"-Ja, vad är det för konstigt med det?"
"-Hur kan du ha det? Det syns ju inte…"
"-Nä, just det. Det syns inte… hur det känns inuti."
🎈Kram på dig! 🤗

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Upp till toppen
Annons: