Annons:
Etikettekonomi
Läst 4333 ggr
[Spaceships]
2016-01-22 03:37

Aktivitetsersättning

Hejsan

Skulle vilja ställa lite frågor angående detta, då man sökt det för ca ett år sedan. Men fått överklaga ett antal gånger.

Jag hade en ADHD-utredning mitt i och enligt den hade man inte ADHD.

Men var inte för det man hade sökt, utan för att man lidit av depression och svåra sömnstörningar i över femton år. Aldrig kunnat gått klart skolan, aldrig haft ett jobb och är ett par år kvar till trettio bara. Så det känns oerhört tråkigt att vara sjukskriven såhär, och att det överallt är sådana långa köer - att man ingenstans kommer.

Hur som helst, fick ett till avslag nu - med motiveringen att svåra sömnstörningar och depression är något som kan bli bättre redan imorgon (och de beviljar väl för ett år eller två i stöten)

Lever på existensminimum nu så kan absolut ingenting göra. Med det menar jag inte just att komma ut någon gång i bland. Men hade velat gått och talat med någon privat psykolog, eller terapeut - något man knappast kan betala för nu. Sådant. Komma framåt.

Och visst, de har väl rätt. Om ett halvår kanske man mår bättre (ser väl dock så inte ut med alla köer och att de inte har någon aning om vad som är fel på mig, och alla mediciner är testade, och att få tala med någon brukar ta år)

Skriver detta för man undrar på - är det ens någon idé att göra min sista överklagan? Har någon med depression här inne fått det? (Menar specifikt depression och/eller sömnproblem)

Fick lov att lämna in alla journaler redan från när man var liten med kuratorer, BUP och annat (av någon anledning kunde de ta det med) och egentligen över alla besök i detta ärenden, det fick de journaler om, de sade att det kunde underlätta. Var ju en HEL del journaler.

Jag har ingen riktig chans, va? Eftersom man inte kan sätta någon "tidsgräns" på hur länge man kommer ha det såhär.

Trevlig kväll.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-01-22 04:40
#1

är rätt säker på att det är helt kört tyvärr 

det enda som kan ändra det hela är ju att du blir utredd och får någon diagnos som mer långvarigt sätter ned din arbetsförmåga 

tänk på att efter du fyllt 30 så är det helt andra regler och ännu svårare att få sjukersättning som det heter då

Honestyisdead
2016-01-22 04:56
#2

Om det är socialen du får pengar av nu kommer du ha mindre att leva för med aktivitetsersättning eftersom du skulle få den lägsta. Då får du betala el och allt själv. Om du har socialbidrag betalar dom bland annat läkarbesök/psykolog/psykiatriker. Tror inte du lär ha någon chans tyvärr.

Calcifer
2016-01-22 05:16
#3

#2 Stämmer, men man kan söka extra bidrag just för hyran och då har de såklart ett maxbelopp, men lite beroende på vad man har för hyra kan man få mer pengar än när man går på soc. Jag får drygt 2000:- mer i månaden sedan jag gick över till aktivitetsersättning från att ha gått på soc.

#0 Just det där med aktivitetsersättning brukar ju handla just om rätt konkreta "bevis" på att det behövs under en längre period. Man blir godkänd för ett år i taget. Jag har t:ex blivit godkänd, nu i januari för andra gången t.o.m. januari 2017. Jag har Asperger, sömnstörningar, ångest, en djur depression och rätt mycket annat som spelar in i mitt mående. Egentligen är det underförstått att jag aldrig kommer kunna arbeta för jag är tillräckligt nedsatt, men som det är nu får jag alltså aktivitetsersättning och naturligtvis har jag kontakt med psyk för att min situation ska kunna förbättras.

Men i min situation kan det så konkret bedömas att jag kommer inte, under några omständigheter, överhuvudtaget, kunna bli bättre inom ett år så pass att jag kan arbeta eller studera. Om det finns en chans att man kan bli bättre, eller de anser att man inte har tillräckliga problem för att det ska till 100% göra en inkapabel till att arbeta så ger de avslag, ja. Då är det soc man får gå på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Spaceships]
2016-01-22 13:40
#4

#3

Nej, precis.

Ansåg och visste att det skulle bli svårt, så vet allt om processen redan på så vis. Men många rådde mig att försöka och läkaren skrev flera intyg varav han också skrev att rehabilitering kommer ta minst ett till två år när vi funnit VAD exakt problemet är.

Så tänkte det kanske fanns lite chans, trots allt. Och läkaren ansåg att det borde man få (nu är det tyvärr inte han som bestämmer, hehe!)

Är väl det, ja. Har inga diagnoser på så vis. Utredd för ADHD (även Asperger men fanns ingen anledning att slutföra denna utredning, var för tunt) - utöver det har man ej mer utretts för.

Precis. Svårt att vara HELT säker på att man kommer vara deprimerad och ha sömnstörningar. Men när man haft det så i femton år och egentligen mer, och nästan inte orkat ut eller upp de senaste fem åren så rådde folk mig att söka.

Och din situation låter givetvis tuff även den. Att ha svårt och sova och vara deprimerad, det är tufft. Hoppas de delarna löser sig för sig på något vis!

Calcifer
2016-01-22 13:57
#5

#4 Nej det skadar ju inte att söka. Har du en bra handläggare hos fk? I så fall borde du kunna prata med denne kring om det är något som saknas ur läkarutlåtandet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cizzi2
2017-06-12 06:08
#6

Ett litet tips för att få bättre ekonomi är att om du har sjukersättning eller AKTIVITETSERSÄTTNING så har du rätt till ett pensionärsintyg som ger rätt till billigare buss, bio, museum osv. Det är det privata näringslivet som erbjuder det en del i alla fall. Detta intyg kan du ansöka om du har rätt till det från F-kassa detta är dock inget de berättar om.

Annons:
Honestyisdead
2017-06-12 06:45
#7

#6 pensionärsintyg?

Intyg för förmånstagare heter det.  Ofta gäller det väldigt få saker.  O h det är tyvärr få platser i vårt land det hjälper på.

Upp till toppen
Annons: