Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4640 ggr
carrmen75
2016-01-22 08:54

Någon som tar Attentin och funkar den ?

Hej finns det någon som tar Attentin och hur tycker du / ni att det funkar . Jag har haft Concerta stratera Ritalin Elvanse och inget av de fungerade . Nu håller jag tummarna att den här funkar och finns någon som testat den skriv gärna :-)

Annons:
diamantletaren
2016-02-13 17:28
#1

Jag har testat samma som dig. Elvanse funkar, men inte så länge som den ska, utan bara en 4 timmar (då den ger skärpa och behag). Jag kommer att göra en utvärdering av Elvanse om ngn vecka, och eventuellt ordineras jag sedan Attentin. Berätta gärn vidare hur den funkar. Lycka till :)

BASE
2016-03-03 10:47
#2

Jag har gått på Metamina i ca 5år år precis bytat till Attentin och något jag enligt mitt tycke ångrar bittert.Massiv ledvärk,ångest som fan ja allt Metamina inte hade skapar denna urusla kopia.Obs mitt tycke.Måste finnas anledning att licens inte behövs för denna medicin till skillnad från Metamina.

diamantletaren
2016-03-03 16:56
#3

Attentin fungerar efter en veckas mixtrande med doser utmärkt för mig. Har nu2+1+1. Det fungerar bra, men jag hoppas att det ska göra det även fortsättningsvis.  Base, tycker du att din tolerans på något sätt har förändrats? Vilka doser av Attentin får du nu?

SSKAnna
2016-03-04 15:39
#4

Bytte för ett par veckor sedan från Metamina (ätit i fem år) till Attentin och tycker inte att det är någon skillnad tack och lov- så för mig funkar det bra!

Dosering; morgon: 8 st, lunch 3 st

Jag är riktigt trögstartad- ja…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

diamantletaren
2016-03-04 18:39
#5

Jag äter 2 på morgonen 2 vid lunch. De fungerar bra 😐

BASE
2016-03-07 21:19
#6

När jag läser det ni skriver vet jag inte om jag ska bli förbannad eller grina.Jag fick utskrivet 20st dag.Precis som metaminan,och nu när jag läser vad ni skriver vet jag inte vad jag ska tro eller………….????

Annons:
BASE
2016-03-07 21:31
#7

Dosen med Metamina har varit densamma i 5år,varken upp eller ner.Jag har haft god hjälp av metaminan under lång tid men börjar känna att försöka skaffa en tillvaro utan.Men då jag fick Attentin jag visste inte var jag skulle ta vägen och en ångest som jag gjorde att jag skulle kunna hoppa framför ett tåg.Gick på den 3dagar ca.

Otyg
2016-03-09 10:08
#8

#6 Vad menar du med 20 stycken?

BASE
2016-03-09 15:50
#9

Ja,20st dag precis som metaminan.Och den har jag tagit i ca 5år.Jag förstår att apotekaren såg konstigt på mig efter läst doserna hos er andra.

diamantletaren
2016-03-09 18:54
#10

20 per dag, det är ju 100mg! Oj vilken hög dos. Skumt, trodde att taket var 50mg

Annielle
2016-03-10 10:25
#11

Läste precis här att åklagarmyndigheten beräknar 100 milligram amfetamin (Metamina) som missbrukardos, låter som sagt väldigt högt och konstigt att den dosen ges.

http://www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressreleases/adhd-droger-den-lilla-dosen-blev-till-haestdoser-899820

Var dig själv, det finns redan så många andra.

zatanica
2016-03-10 13:15
#12

Tog min första attentin för 1 timme sedan. 5mg.

BASE
2016-03-10 21:27
#13

Jag har tråkigt nog varit med om lite som jag för nån år sedan trott varit omöjligt.Men trodde nu skulle det ha nått toppen på berget av just sådant. Anielle jag skall direkt efter läst detta gå in på den sida du refererar till.Jag har full förståelse att ni inte känner mig,men är ingen missbrukare även om det funnits personer som arbetat flitigt att ge mig denna stämpel.Men att återigen få sk hjälp av sakkunniga och om det inte var för att jag bokstavligen trodde jag skulle kunna göra mycket för att få det att försvinna samt läst här om vad som är vettiga mängder att inta skulle jag fortsätta med det……….skumt ja det är nog ett ganska rimligt ord för det .Jag skall gå till sidan och kolla,trött på att handskas på detta sätt.Stort tack för er info!!!!

Annons:
BASE
2016-03-10 21:46
#14

Anielle du skall ha ett stort tack för ditt inlägg,och kan lova att jag ska ta itu med detta en gång för alla.Ingen läkare ska nånsin få mig i denna sits igen,aldrig.Tack igen.

Annielle
2016-03-11 18:26
#15

Var så god! Alltid kul om man kan hjälpa till! 🙂

Måste ju verkligen vara hemskt att bli klassad som en missbrukare när man inte är det! Usch verkligen!😕

Väldigt tråkigt att höra om att du blivit så illa behandlad av läkare, men tyvärr är du ju inte ensam om att ha varit med om det på ett eller annat sätt 😡

Lycka till så mycket nu, håller tummarna för att det ska gå mycket bättre i framtiden! 🌺

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Otyg
2016-03-14 10:42
#16

Jag har 30 mg och hade velat höja något men det säger läkaren tydligen nej till nu. Är 30 mg en väldigt hög dos eller vad är det frågan om? Annars tycker jag att Attentin fungerar ganska bra men jag har långa dagar och känner att det är i underkant med min dosering nu. Jag har inte upplevt några jätte biverkningar heller så tycker det är lite konstigt att dom säger stopp utan att motivera varför.

Ananse
2016-03-14 11:47
#17

30 mg låter ju väldigt asketiskt… Visserligen ska väl amfetamin vara aningen mer potent än metylfenidat, men det är ju inte helt ovanligt att folk har typ 160 mg Ritalin. Jag kan ju inte tänka mig att 30 mg dexamfetamin kommer i närheten av det.

Obegripligt varför metylfenidat anses mer okej än amfetamin. Bara en sån sak som att Attentin bara finns som 5 mg-tabletter… Varför?? Om det är mer i varje tablett blir man knarkare? Typ. Det kommer nog att dröja flera år innan vårdapparaten kan inta en mer sansad hållning till amfetamin. Hoppas metylfenidat kommer att fungera för mig en tid framöver åtminstone. Skulle vara lite jobbigt om jag vänjer mig vid en dos på kanske 90 mg och sen förväntas fungera på 30 mg amfetamin så som det verkar vara för rätt många.

SSKAnna
2016-03-18 07:31
#18

Stopp och belägg allihopa!! Sidan som länken i #11 går till är skriven av KMR: "kommittén för mänskliga rättigheter" ; dvs den svenska grenen av Scientologkyrkan!!! Deras tro är att detta, liksom ALL psykiatri, är ett påhitt av läkemedelsföretagen för att tjäna pengar. Inget ni läser där ska tas som fakta. Bara rubriken med ordet "ADHD-droger" säger väl en hel del?? Se upp där ute och kom ihåg källkritik!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

SSKAnna
2016-03-18 07:52
#19

Janne Larsson har arbetat hårt i många år för att sätta käppar ihjulet och sabotera alla försök till nya läkemedelsgodkännanden och vetenskapliga studier av adhd-mediciner i Sverige. Han är direkt ansvarig för att det ha tagit sådan tid att få något godkänt för vuxna och är känd för att åstadkomma sina resultat genom att missbruka offentlighetsprincipen. På hans egen sida kan man läsa fler hårresande "rapporter" där han refererar till, främst, sig själv i fotnoterna…. http://jannel.se/LV.ADHD.droger.pdf Framför allt hittar man signaturen "Janne" efter de mest giftiga kommentarerna till alla artiklar om ADHD i tidningar som Läkartidningen, Dagens medicin mm. Mm.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Splatter
2016-03-18 11:25
#20

#16 För barn är maxdosen 20 mg, men det står klart och tydligt på fass.se att vissa (barn) kan behöva upp till 40 mg. Överallt står det "ditt barn", aldrig "du". http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20110721000068#usage-and-administration

Så en vuxen människa som alltid har en annan ämnesomsättning än ett barn kan behöva en dos mellan 5-50 mg. I USA verkar de flesta läkare inte vilja gå över 50 mg, helst max 40 mg för vuxna också, så det är inte bara ett "problem" här i Sverige.

Annons:
Annielle
2016-03-18 18:40
#21

Det var inte min mening att dra in Scientiologerna i detta, men länkade eftersom det trots allt stod att åklagarmyndigheten beräknar 100 mg amfetamin som missbruksdos och troligtvis stämmer detta?!? 

Var det jag ville påpeka, inte att allt annat som stod var av vikt (hade knappt läst det, gjorde en snabb googling på dosen..)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

BASE
2016-03-18 19:12
#22

Det är svårt att välja i den massinfo som blivit sista tiden för eller emot dessa mediciner.Jag själv försöker läsa så mycket jag kan och sen i bästa mån använda mitt förnuft och även efter beslut hur det påverkar mitt liv generellt.Men tackar för all info för och emot det kommer att oavsett bidra till att klara av ta ett beslut i det hela.

Aryamehr
2016-10-22 00:53
#23

Läkemedelsverket tillämpar en gräns vid individuella licensansökningar för dexamfetamin (Metamina) på 100 mg som dygnsdos där man anser att högre doser ska skötas vid beroendeklinik (och lägre doser med andra ord rimliga att handha inom allmänpsykiatrin).

rivercrow
2016-11-24 01:03
#24

Jag vet inte om Anielle är medveten om att länken hon delade är Scientologerna. Kommittén för mänskliga rättigheter, vädrar Scientologikyrkans åsikter. Och dom är emot all ADHD medicinering, dom är också tvärt emot all form av substitutionsbehandling. Dvs dom ställer sig mot vetenskapen vad gäller metadon och buprenorfin som hjälp vid opiatberoende. Visserligen är några saker som skrivs på kmr:s sida allmänt sanna, eller anses vara det. Men övergripande så grundar sig deras texter på ett starkt motstånd. Det går heller inte att kommentera. Alla kommentarer granskas, och sågas naturligtvis om dom innehåller minsta motargument. Så tänk på det om ni läser KMR:s sidor om sånt här.

Annielle
2016-11-24 09:04
#25

Du missade visst min kommentar innan?!? Läs nummer 21 i kommentarsfältet så förstår du! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ADHD666
2022-10-01 21:56
#26

Skärp Dig nu

A
2023-05-04 10:34
#27

Jag har provat på alla adhd-add-mediciner. Gjorde en utredning för ca 12 år sedan. På inrådan av min läkare, som remitterade mig (då 40 år, hus, fru & 3 barn) Fick diagnosen ADD. Fick först Conserta, som successivt ökades till maxdos. Märkte ingenting. Varken biverkningar eller positiva effekter. Fick sedan Retalin. Samma resultat. Maxdos utan effekt. Fick sedan Metamina som ökades till ca 16 st, 5mg tabletter. 8 st, kl 06:00. Och 8 st kl 12:00. Då började min fru märka av en förbättring. Själv märkte jag ingenting. Ökade till 20st/dag, och det förbättrade mitt liv avsevärt. Jag fick vardagslivet att fungera så mycket bättre och allt i livet blev jämnare. Sedan kom Elvanse ut på marknaden. Då gick jag över till det. Elvanse funkade inte alls på mig. Inga positiva effekter eller biverkningar. Tillbaka till Metamina. Sen kom den licensfria Attentin ut. Och sedan dess har jag tagit den. Utan biverkningar, bara positiva effekter.

Det kan ta lång tid å mycket möda att hitta rätt medicin, som passar just dig. Men stå på er, kämpa. Byt läkare, om ni är missnöjda med bemötandet, och har möjlighet. Hittar man rätt medicin och dosering, kan den förändra livet på er. Piece & love .

Annons:
Upp till toppen
Annons: