Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3513 ggr
Anonym
Anonym
2/4/16, 3:25 PM

Damp och add

Hej! När jag var liten så fick jag en damp diagnos, dock fick jag reda på det 18år senare. När jag nu i vuxen ålder vill börja jobba med min diagnos så trodde läkaren jag träffade igår att jag kan ha ADD. Jag har bland annat svårt att komma igång med saker, vilket inte stämmer in på ADHD, men inom de övriga delarna inom damp diagnosen. Att jag är ständigt stressad utan anledning, får okontrollerade utbrott, blir hyperaktiv och drar igång saker och sedan kraschar mitt i, är inte ADHD relaterat enligt läkaren. Jag springer inte runt, slår på saker och skriker dygnet runt, men ADD känns så fel. Kan man ha både ADD och damp? De säger ju emot varandra. Jag vet att damp inte bara är ADHD och dcd, men blir orolig för att psykiatrikern som jag ska träffa har den synen och diagnostiserar om mig till add+dcd. Fast hur kan man misstänka ADD när det är en borttagen diagnos? Behöver jag oroa mig endå? Eftersom jag inte kan hantera känslor samt är mer känsloberikad än andra så vore det ett nedslag och jag kommer vara bestraffande mot mig själv om jag inte lyckas försvara min diagnos. Jag tror att jag kan ha någon mer diagnos och vill kolla upp det. Pratar med röster i mitt huvud som vill ta över min kropp och ser lustiga saker som inte stämmer. Berättade inte detta för läkaren utan det får psykiatrikern ta hand om. Tacksam för all hjälp som jag kan få. Skrev väldigt kortfattat nu, men fråga om det är något. Postar anonymt då jag inte vill att min familj ska veta vad jag gör med min diagnos, nya utredningar m.m.

Annons:
Loris M
2/4/16, 3:49 PM
#1

Både damp och ADD är gamla benämningar på diagnoser som man inte längre kan bli diagnosticerad med.  Damp är egentligen något som Gillberg självmant införde, men det accepterades aldrig internationellt. Lite förenklat menade han att damp är ADHD fast med större grad av motoriska svårigheter. Damp kunde man ha endast i Sverige. Jag kommer inte ihåg exakt vilket år det ändrades, men även Gillberg var tvungen att ge med sig och acceptera begreppet ADHD

Jag tror inte att du behöver vara orolig, men om du känner dig osäker eller att symptomen inte stämmer på dig så ta upp det med läkaren. Be honom också att reda ut begreppen. Du skriver att du fick diagnosen damp som liten och på den tiden kunde man få den. Men inte nu längre. Nu blir det ADHD istället. Det kanske är det här som förvirrar.

Vilsen M.S
2/7/16, 5:06 PM
#2

Damp kan man inte längre  bli diagnosticerad med, men däremot ADD finns fortfarande som diagnos. Jag har nyligen fått diagnosen ADD.

91Marran
2/8/16, 1:18 PM
#3

#2 Kan och vill du beskriva de största symptomen på ADD som inte är ADHD?

Mvh
Mig

91Marran
2/8/16, 1:23 PM
#4

#1 Så jag kan inte bli av med min diagnos ofrivilligt då? ADD blev väl ADHD utan hyperaktivitet va? Tack för svaret föresten! :-)

Mvh
Mig

Loris M
2/8/16, 2:04 PM
#5

#2 Det visste jag inte att man fortfarande kan bli. Vad jag vet så är ADD en av tre former av ADHD, där huvudsakliga problem har med uppmärksamhet att göra. 

#3 Ja, man kan väl säga att ADD är ADHD utan hyperaktivitet, men jag visste inte att man fortfarande ställde den diagnosen. 

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar med att "bli av med diagnosen ofrivilligt". Tänker du på DAMP här eller ADD? Hur har det gått förresten, har du fått en utredning så du vet om det är ADD eller annat?

Anonym
Anonym
2/8/16, 2:20 PM
#6

Inte fått någon utredning ännu. Ska träffa en psykiatriker om några veckor och diskutera vad jag ska utredas för. Jag vill ha kvar min damp diagnos. Om de får fram någon mer diagnos på mig, kan de ta bort dampdiagnosen då utan min vilja? Jag menar om någon diagnos kan slå ut och ersätta den. Jag springer inte runt jämt, jo när jag mår riktigt, riktigt bra, då flyger jag runt som en missil. Men jag mår bra så sällan så det räknas inte… Sen att min hjärna går på högvarv, att jag har svårt att vara still och att jag jämt är stressad är en annan sak.

Annons:
Loris M
2/8/16, 2:30 PM
#7

#6 

Som sagt, DAMP existerar inte längre, så den kan du inte få. Samtidigt, det betyder inte att du förlorat den heller. Det är bara själva benämningen som ersatts av en annan (ADHD), men det är fortfarande samma diagnos.

Men de kommer inte att säga att du har DAMP även om det är det du har och även om du fått det tidigare. Så ja, med tanke på att DAMP som begrepp inte används längre, kan du få en annan diagnos.

Anonym
Anonym
2/8/16, 2:56 PM
#8

Så det kan bli så att de bara hjäper till med ADHD och inte den motoriska delen då?

Loris M
2/8/16, 3:02 PM
#9

#8 Nej, så kan det inte bli. Så klart måste du få hjälp med allt du behöver oavsett vad diagnosen heter nu.

Vilsen M.S
2/8/16, 4:56 PM
#10

#3    När man har ADD är man inte hyperaktiv, man är orkeslös (man är ofta trött) och man har svårt att ta tag i saker o ting.

Anonym
Anonym
2/8/16, 7:53 PM
#11

vilket år tog man bort DAMP diagnosen?

själv fick jag DAMP diagnos för cirka 7 år sedan så det är ju inte så himla länge sen

Anonym
Anonym
2/8/16, 8:12 PM
#12

#11 Jag kan kolla upp det.

taylor__lambert
2/9/16, 5:29 PM
#13

Läste någon amerikanskt inlägg där det framgickk att man inte längre diagnostiserar ADD. Utan att de som har ADD får diagnosen ADHD. (kan tyvärr inte hitta länken just nu). Min farbror blev diagnostiserad med DAMP när han var liten, och det stämmer att man idag inte kan bli diagnostiserad med DAMP utan även den sätts in i ADHD.

Jag själv har precis fått diagnosen ADHD, men det känns mer som att jag har ADD för jag är inte hyperaktiv, men allt annat stämmer.

Kollar man på vårdguiden står det "Ibland hör man begreppen damp eller ADD. Båda innebär ADHD, och de används för att beskriva olika former av ADHD. ADD är som ADHD men utan överaktiviteten."

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Loris M
2/9/16, 5:59 PM
#14

#11 Jag vet inte när exakt man slutade med DAMP diagnosen, men det var i början av år 2000 som diagnosen ifrågasattes och kritiserades jättehårt. Någon gång 2005-2006 reagerade även amerikanska forskare och ifrågasatte varför Sverige som enda land i världen envisades med diagnosen när alla andra kallar det för ADHD. Så någon gång efter det, kan jag tänka mig. 

Sen är det också så att i Sverige har man ofta kombinerat ADHD och DCD i de fall där man tidigare ställt DAMP diagnosen. Där man upplevde att problem med motoriken var påtagliga. Någon som vet om det fortfarande är vanligt?

#13 Ang. det som står i vårdguiden… det beror säkert på att en del forskare/psykiatriker envisas fortfarnde med att använda begreppet DAMP fast det aldrig erkänts internationellt. Även Gillberg (som uppfann diagnosen) har svårt att släppa taget om begreppet och skriver ofta i sina texter ADHD/DAMP.

taylor__lambert
2/9/16, 8:21 PM
#15

#14 jag skulle inte heller vilja släppa något som jag kom på som vart kännt och sedan få det taget ifrån mig 😂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Anonym
Anonym
2/9/16, 9:01 PM
#16

#15 Håller med. Jag ser det som att jag har problem som övriga samhället inte ser som tillräckligt stora för att diagnostiseras. Kalla det ADHD om man vill, men damp är inte ADHD helt och hållet. Damp är ADHD med både perceptions- och motoriska svårigheter.

Anonym
Anonym
2/9/16, 9:03 PM
#17

Vad menas med hyperaktivitet? Vet folk med ADHD som inte är jättehyperaktiva. Kan någon ge exempel?

taylor__lambert
2/9/16, 9:06 PM
#18

#16 håller med, det skulle vara som att säga "depression är samma sak som att vara ledsen".

Jag skulle inte säga att min farbror har ADHD, för det finns en stor del som avviker  sig precis som du säger.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Anonym
Anonym
2/9/16, 9:14 PM
#19

#18 Har också många andra viktiga saker som ställer till det utöver ADHD. Hade man bara haft ADHD så skulle livet vara "enkelt".

Anonym
Anonym
2/9/16, 9:14 PM
#20

#18 Har också många andra viktiga saker som ställer till det utöver ADHD. Hade man bara haft ADHD så skulle livet vara "enkelt".

Annons:
Upp till toppen
Annons: