Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1805 ggr
Silla9
2016-02-23 17:20

adhd-insatser, hjälpmedel?

Hej!

jag tänkte höra lite med er som har adhd/ ADD. Vad får ni för slags hjälp och insatser? I princip det enda hjälp jag har blivit erbjuden är medicin, vilket inte har funkat bra för mig.

Hade en tid på habiliteringen idag (hade blivit remitterad av en läkare från psyk) När jag kom dit fick jag veta att de inte jobbar med ADHD alls utan bara autismtillstånd och utvecklingsstörningar.  Läkaren från psyk hade ingen koll alltså.

Har inte riktigt koll på vad jag har för rättigheter men tycker att man borde kunna få mer hjälp. "De som har ADHD brukar ju klara sig rätt bra själva, även om det förstås är jobbigt också" sa han på habiliteringen. Man blir så trött på att söka vård..

Annons:
ADHDharjag
2016-02-23 17:59
#1

Det är nog öppenpsykiatrin du ska vända dig till. Brukar finnas telefontid så man kan ringa och fråga. Kan vara en ide att fungera på vilket stöd du behöver.

Ananse
2016-02-23 23:44
#2

Det är ju det där med att ADHD inte berättigar till LSS vilket autism och utvecklingsstörning gör. Jag har funderat mycket över det där efter diagnosen - vad gör jag nu då…? Vad ska man med diagnosen till? Man kan ofta i och för sig har jag fått livet att fungera skapligt, men jag misstänker att man kan vara lika funktionsnedsatt som vissa med lindriga utvecklingsstörningar. Problemet är väl paradoxalt nog just att man fixar det mesta, det är inget som blir totalt omöjligt bara p g a ADHD. Däremot går det åt så helvetiskt mycket energi till allting så man får liksom skala bort 75% av sitt liv för att energin ska räcka. En del som jobbar med neuropsyk säger att det ofta egentligen är just ADHD-biten som verkar skapa mest besvär för klienterna.

SSKAnna
2016-02-24 08:29
#3

Du har som, föregående talare, inte rätt till insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Då behöver man tillhöra det som kallas "Personkrets ett" och då krävs något inom autismspektrumet…

Läkaren hade kanske inte koll men fråga; kanske känner han till något som du inte gör- jag menar; det räcker t.e.x. med "drag av autism" som tillägg till en adhd-diagnos för att få hjälp från habiliteringen.

 MEN om du menar att du behöver t.e.x. bostadsstöd så kan man söka boendestöd via SoL (Socialtjänstlagen) också!

Du har dessutom rätt till att få träffa arbetsterapeut i öppenvården som kan förskriva bra hjälpmedel- finns MASSOR av bra! Om det ej finns på psykiatrin  så kan det finnas på vårdcentralen!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Silla9
2016-02-25 11:40
#4

#2 precis jag klarar det mesta men det är mycket som är så svårt och ansträngande så man blir utmattad och måste skala bort det som går. #3 okej får ta reda på lite mer om arbetsteraput Tack för svar :)

Funk4
2016-02-26 19:57
#5

Det är jättesvårt att ha koll på vad för hjälp man behöver, ibland tycker jag att det är något jag borde träna och sen visar det sig i förlängningen att problematiken grundar sig i något helt annat. Typ om jag tyckte jag hade svårt att sortera och så var det egentligen kanske informationen eller intrycken jag borde begränsa. Och då är det ju två helt olika saker man ska veta om man har mer el mindre besvär med…? Suck.

SSKAnna
2016-03-03 13:09
#6

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Upp till toppen
Annons: