Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2075 ggr
devour
2/29/16, 11:44 AM

Adhd utredning

Nu har jag, efter många års funderingar, tagit kontakt med psykiatrin för att få en ADHD utredning. Ska på ett förstamötr i slutet av mars. När en ssk ringde mig för att fråga varför jag tror mig ha ADHD så visste jag inte vad jag skulle säga. Blev rätt pressad för att jag var orolig att säga "fel" och inte bli tagen på allvar. När jag 1v innan det samtalet tog mig modet att förklara för min sambo varför jag vill ha en ADHD utredning kunde jag ge 20 skäl till detta. Hur går detta till? Får vem som helst göra en utredning eller vad är det som avgör om man får det? Och om man får det hur går en utredning till? kan deprissoner hänga ihop med ADHD förresten?

Annons:
taylor__lambert
2/29/16, 12:01 PM
#1

Jag vart nyss diagnostiserad med ADHD. Jag började utredningen hos psykiatrin först där jag fick svara på 1000 frågor (kändes det som), en stor hög med papper. I dessa papper kunde de se vad jag hade för typ av drag och då skickades jag vidare till en annan mottagning. Utredningen tog 1 år eftersom dom är lediga under sommaren. Under utredningen fick man prata om sig själv sin bakgrund de vill också höra föräldrarnas syn på hur uppväxten var. Sen fick jag göra massa knepiga pussel (kanske för att de också undersökte om jag hade autism/asbergers). Sen fick man svara på flera frågeformulär med flera frågor. Det är typ vad jag minns. Jag började mars 2015 och blev klar november samma år.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ananse
2/29/16, 2:28 PM
#2

Innan man gör en utredning vill dom veta att det alls är mödan värt att lägga resurser på. D v s att det finns synnerliga skäl att misstänka i det här fallet ADHD.

Niklas
3/1/16, 9:32 AM
#3

Skriv ner allt du kommer på som du tycker pekar mot att du har ADHD. Lämna det till den person som ska avgöra om du får bli utredd. Det är ofta mycket enklare än att försöka minnas när du kommer dit.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

taylor__lambert
3/1/16, 12:03 PM
#4

För att svara på din sista fråga. Depression kan jag tycka ger ADHD liknande symtom. Jag kunde tex känna mig ännu mer ofokuserad, lättirriterad och impulsiv när jag var deprimerad 2012.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
3/1/16, 12:44 PM
#5

#4: Och tvärt om. ADHD kan leda till depression.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

taylor__lambert
3/1/16, 12:56 PM
#6

#5 ja det också, förstås!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Ananse
3/1/16, 2:19 PM
#7

Så kan jag känna att ordet depression används aningen oreserverat också. När man är neuropsykiatriskt avvikande hamnar man i svårigheter och det skapar en massa sorg och frustration, men jag tänker inte kalla det depression. Det är inte ett affektivt problem, negativa tankemönster, känslomässig obalans, etc - utan en högst relevant och motiverad reaktion på faktiska omständigheter.

Exempel: Att jag känna att man nog aldrig kan få ett jobb därför att alla människor hatar en, det menar jag är en depressiv tanke. Den kan förhoppningsvis kureras med SSRI och KBT. Att å andra sidan krasst konstatera att man har svårt att klara av en arbetssituation p g a ojämn prestationsnivå och svårigheter med socialt samspel, det handlar om insikt. Där ligger lösningen i att hitta praktiska strategier och/eller stödinsatser, inte mer positiva tankemönster. Sen kan naturligtvis både depressionen och insikten kan vara precis lika smärtsamma.

devour
3/1/16, 2:52 PM
#8

ska skriva ner. Är alltid bra. Min syster gjorde en utredning för ett tag sedan men blev odiagnotiserad även om hon, och vi alla i hennes omgivning vet att hon har någon diagnos. Vad, det vet vi däremot inte - vi är ju inga läkare. Men det föll när min mamma blev intervjuad för jag tror att min mamma är rädd att säga fel sker och blir då rätt osäker och svarar att hon inte vet/inte minns. Hur får man henne att våga tänka efter?

taylor__lambert
3/1/16, 3:01 PM
#9

#8 säga att det hon berättar kan avgöra till viss del. Jag vet inte hur stor del det kan påverka eller om det ens gör det, för jag vet inte hur läkarna tänker.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ananse
3/1/16, 4:22 PM
#10

Det ska inte stå och falla med nån anhörigintervju. Vid min utredning gjordes ingen sån intervju över huvud taget.

Niklas
3/1/16, 4:32 PM
#11

#9: Vad föräldrarna kan berätta från barndomen är ofta avgörande för om man får en diagnos eller inte. Symptomen måste vanligtvis ha funnits även när man var barn. #8: Diskutera med henne i förväg hur det var när du var barn. Det är ingen fara att hon ska säga fel saker. Hur gick det i skolan? Kunde du hålla ordning på kläder, saker, läxor? Hur kom du överens med kompisar? Var du som andra barn? När började du gå? När började du prata? När började du läsa? När lärde du dig räkna? Hur hanterade du passning av tider? Gick du ut gymnasiet med användbara betyg? Och så vidare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

taylor__lambert
3/1/16, 5:26 PM
#12

#11 det beror nog på. I mitt fall var det inte så. Min mamma sa näst intill motsatsen till vad jag sa. Men jag har ju ändå fått diagnos.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
3/1/16, 5:28 PM
#13

#12: Det hon sa kanske stödde att du har vad det nu är.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ananse
3/1/16, 5:48 PM
#14

Föräldrar har en tendens att prata så jävla mycket skit. Jag förklarade vid utredningen att det inte fanns nåt relevant att hämta från det hållet och det hade dom full förståelse för. Det kanske underlättade att jag själv har väldigt tydliga minnen, dels av hur andra upplevde mig, dels av hur jag faktiskt var.

Hur som helst, diagnos satte dom trots frånvaro av anhörigintervju. Eller kanske just på grund av att ingen sån hölls. Då hade det kunnat bli precis hur snurrigt som helst.

Upp till toppen
Annons: