Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2060 ggr
Cochon
3/3/16, 6:42 PM

Långsaaaaaam

Hej, jag har gått på Ritalin under en längre tid nu. Kanske ett halvår tillbaka och har nu kommit upp till 100 mg/dag. Trots detta går plugget skit. Eller nej, låt mig omformulera mig: plugget är väldigt kul och stimulerande men jag hinner inte med!

Från det att en ny läsperiod drar igång så sitter jag med plugget varje dag, från morgon till kväll. Varje ledig minut sätter jag mig och pluggar. Har alltid böckerna liggandes på skrivbordet så kan på bara några minuter återgå till plugget.
Allt som allt så är det väll i genomsnitt en dag i veckan som jag inte pluggar, en lugnt vecka alltså. Men i regel sitter jag med plugget från det att jag vaknar på morgonen till det att jag går och lägger mig på kvällen, måndag till söndag. Men ändå så räcker inte tiden till! Jag kommer aldrig i kapp. Jag ligger alltid efter, trots att jag helt har gett upp fritid, vänner och privatliv. Trots att jag äter 100 mg Ritalin per dag. 

Är det så här det ska vara?

 Jag läser i normaltakt, och jag läser "normal-många poäng/kurser". Jag läser på högskola, civilingenjör med matematik. Jag vet att det inte är min intelligens som är haken, om man nu kan formulera sig så. Jag har väldigt lätt för matematik och ser sambanden väldigt fort. Det är absolut inte det som är problemet. Men ändå blir jag aldrig klar, ändå ligger jag alltid efter..

Varför är jag helt enkelt bara så himla långsam? Ska medicinen hjälpa mig med detta, eller ska jag leta hjälp på annat håll? 

Vore tacksam för svar, med tips och råd. 

MVH Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
diamantletaren
3/3/16, 7:50 PM
#1

Hur skulle det ha varit utan? Hur länge har du pluggat på den nivån? Det är ju alltid jobbigt i början med högskolestudier. Jag minns själv hur jag fick slita bara för att få in studietekniken som krävdes, översiktsläsning, att ta ut det viktiga. Minns att jag fick försaka allt i början, tom förhållande och barn.

Cochon
3/3/16, 8:49 PM
#2

Vet ej, men ännu långsammare skulle jag gissa och något mer förvirrad och virrig, hehe. Men Ritalinet har inte fungerat hundra för mig så imorgon ska jag börja på 30 mg Elvanse

Jag har pluggat sedan i somras, så inte van vid högskolestudier får jag erkänna. Men vet inte hur jag ska lösa detta.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

diamantletaren
3/3/16, 9:07 PM
#3

Oj! Ja, Elvanse är mkt bättre ur vämåendesynpunkt. Ur Fokussynvinkel är det hugget som stucket (dexamfetamin/metylfenidat)  för mig.  Men jag fick själv en väldig ångest av metylfenidatet. Av Elvanse (lisdexamfetamin) kommer du att kunna sitta längre och "snöa in" på studierna.  Nu är ju 30 mg en lägsta nybörjarstyrka. Jag fick snabbt höja den till 60 för att få någon riktig effekt.  Men jag är man 184 cm och väger 90 kg. 

 Nackdelen för mig med Elvanse var att den inte satt i mer än tre fyra timmar med god effekt. Jag fick då ta också en lunchdos, på 30 mg.  Höjningen ledde dock inte till att önskad effekt uppnåddes, utan det blev snarare en lång färds dag i trötthet och olust till kvällen, då jag inte kunde somna in. Efter en och en halv vecka fick jag byta till Attentin, där jag själv har större förmåga att själv styra effekten. På denna medicin är det inga problem att sova, även om jag kan ha tagit en dos också kl 18.00 på kvällen. 

Har dock bara haft den i en vecka ännu, och idag fått en doshöjning till 20mg, fördelat på fyra tabletter att ta närhelst jag anser att det gagnar mitt jobb eller fritid. Men jag är nöjd hittills, även om jag är rädd för att behöva höja dosen senare för att nå samma goda effekt på mående och koncentration.

add-apa
3/4/16, 11:21 AM
#4

Har du tagit hjälp av mentor och alla de här andra extra hjälpmedlen som man har rätt till när man har NPF och pluggar på högskola?! Om inte - Kolla upp det, och beskriv dina problem för dem! De har skyldighet att hjälpa dig! Lycka till!

Cochon
3/4/16, 3:20 PM
#5

#4 Nej, det har jag inte, kanske något man borde pröva, hehe. Är det högskolan man ska prata med då eller psykiatrin?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

diamantletaren
3/4/16, 6:08 PM
#6

Psykolog  som är knuten till högskolan, av vad jag vet.

Annons:
Splatter
3/4/16, 8:35 PM
#7

#5 Jag fick intyg av psykiatrin att jag behövde stöd med studiegången och tog sedan kontakt med universitets samordnare för personer som behöver stöd. Nu har det kommit ett nytt system man ska anmäla sitt behov genom, https://www.nais.uhr.se/ som samordnarna kan läsa och sedan kontakta dig om vad för stöd du behöver.

Jag får extra tid på tentamen, extra stöd vid examensarbetet, en elevmentor som hjälper med strukturen och möjligheten till att träffa kursansvariga innan en kurs börjar och få information om kursens innehåll i förväg.

add-apa
3/5/16, 12:37 PM
#8

Jag tror att jag hört talas om att man också kan få antecknings-hjälp vid föreläsningarna…? Iaf - hjälp finns att få! Och om jag pluggade nu efter att jag fått min diagnos, så skulle jag banne mig ta emot ALL hjälp som de någonsin kan erbjuda…! Kolla upp det och snacka med dem! Det ska nog lösa sig! 👍

Splatter
3/5/16, 1:27 PM
#9

#8 Japp, man kan få anteckningshjälp och man kan få tillåtelse att spela in föreläsningar också, men jag är för lat för att spela in föreläsningarna själv och skulle aldrig lära mig något om jag fick en annan persons anteckningar. :P 

Innan jag fick hjälp så klarade jag ingenting, med hjälpen från skolan så klarar jag att läsa på 75 % fart, tyvärr inte 100 % för jag har varit deprimerad ett tag också, men 75 % är mycket bättre än 0 %!

Cochon
3/7/16, 12:55 PM
#10

Tusen tack för alla svar, har kontaktat "stöd-avdelningen" på skolan, men ska skriva till dem igen och få en uppdatering kring vad för hjälp som finns att få. Måste dock åter ställa en fråga. Ska medicin hjälpa mig att plugga fortare/effektivare eller ska jag kolla på andra håll för att finna en lösning på det problemet?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Splatter
3/7/16, 3:08 PM
#11

#10 Medicinen ska hjälpa dig på traven med att hålla koncentrationen på plugget så att du kan plugga 100 % på 30-45 minuter, sen borde man ta en kort paus. Utan medicinen hade det kunna ta 2-4 timmar att komma lika långt för man lätt blir distraherad annars. 

För att plugga mer effektivt är det mer viktigt att du har rätt studieteknik för dig, och för det behöver du nog få hjälp på annat håll. På mitt universitet behöver man vända sig till studenthälsan som brukar ha workshops ca 2 gånger i månaden om studieteknik. Kolla på din skolas hemsida så brukar man hitta något som kan hjälpa med studieteknik.🙂

Cochon
3/7/16, 3:16 PM
#12

#11 Ok, bra att veta, får kika på detta. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: