Annons:
Etiketterutredningar-hur-var-när-varfördiverse-npf
Läst 4420 ggr
Niklas
3/4/16, 9:15 AM

Hur lång tid tar NPF-utredning i Sverige?

Jag tycker att det vore intressant att se om det tar olika lång tid att få göra en NPF-utredning i städer jämfört med mindre orter. Hur länge fick du vänta på din neuropsykiatriska utredning när beslutet fattats och gjordes den i storstad eller mindre ort?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 10/23/20, 10:29 AM av Niklas
Annons:
[AnimeV4]
3/4/16, 9:34 AM
#1

Jag har inte gjort min utredning än, men kötiden är ca 3 år (36 månader) i Karlstad. Pga sociala svårigheter ringde jag aldrig och kollade kötiden i Skåne.

add-apa
3/5/16, 12:32 PM
#2

Jag gjorde min i Stockholm. Det gick väldigt fort allting (även om det då inte kändes som tillräckligt fort…). Behövde bara vänta ca en månad på att komma igång med själva utredningen, efter att jag sökt hjälp hos min husläkare. Men jag tror att jag dels hade ren tur, men det kan också vara så att det gick snabbare för att jag sökte hjälp för att jag trodde att jag var bipolär. Orkade inte mer, klarade ingenting och var väldigt tydlig med hur dåligt jag mådde… Kanske de tycker att det är mer akut och bråttom när man söker för ett så allvarligt och potentiellt livshotande tillstånd…?!

[AnimeV4]
3/5/16, 12:36 PM
#3

#2 Jag känner mig nära det tillståndet du beskriver, men det hjälper mig inte ett dugg.. :(

Calcifer
3/5/16, 12:40 PM
#4

#3 Här bryr de sig inte ett smack om det heller. Det var inte länge sedan jag fick tejpa armen på akuten - hade jag åkt in samma kväll jag gjorde dem hade de sytt - och jag har överdoserat och blandat medicin med alkohol i destruktivt syfte detta år och ändå får jag ingen som helst hjälp. Står i kö till en ny kurator som ska börja på hab i april men kommer inte få tid fören efter sommaren. Får medicin som inte hjälper och ingen vill justera den. De vägrar lägga in mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[AnimeV4]
3/5/16, 12:58 PM
#5

#4 Jag beklagar. Det är sjukt att det ska vara så olika beroende på vart man bor! Du kan inte få hjälp på annan ort?

Calcifer
3/5/16, 1:30 PM
#6

#5 Ja man behandlas som sopor, vilket alltid är trevligt när man redan känner sig som sopor och aldrig får läka ifrån det eftersom det fortsätter. Tyvärr kan jag inte det då jag bor för långt ifrån någon stad där jag skulle kunna få hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[AnimeV4]
3/5/16, 1:40 PM
#7

#6 Ja, vården är helt värdelös på många ställen. Jag beklagar :(

VildaVittra
3/5/16, 4:42 PM
#8

Jag har stått på kö i 2,5 år nu, bor utanför Uppsala. Förhoppningsvis är det min tur innan jag når pensionsåldern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fannylinda
3/7/16, 1:28 AM
#9

Vet inte riktigt hur lång väntetiden var,  men själva utredningen tog bara någon vecka. Den gjordes inne i Stockholm.

Jag har ADD.

Mligg
7/8/19, 4:58 AM
#10

Vem vill ens ha en diagnos? Jag vill då inte ha en läkare som kommer i all framtid kunna äga rätten av min personliga integritet

Honestyisdead
7/8/19, 10:17 PM
#11

#10 Läkaren äger ingen rätt. Det gör du. Vi.är många som är tacksamma över att vi äntligen fick diagnos.

Mligg
7/9/19, 12:11 AM
#12

Prova att få den diagnosen rättad. Det kommer du aldrig få om du inte kämpar väldigt länge. Det finns också många som får fel diagnoser. Sen är det också så att det inte finns något rätt eller fel i dessa diagnoser det enda som kan ge delvis rätt svar i ett test är ett WAIS test.

Honestyisdead
7/9/19, 3:01 PM
#13

Vilket ingår i utredningar.

Annons:
Mligg
7/10/19, 1:18 AM
#14

Var precis det jag referera till. Det ger utslag på begåvning du kan inte fastställa ADHD på enbart ett WAIS

Honestyisdead
7/10/19, 7:06 AM
#15

En utredning består av många olika delar.

Mligg
7/10/19, 10:56 PM
#16

Precis!

Niklas
8/20/19, 3:51 PM
#17

#12: Tycker du att det är konstigt att det är svårt att få en felaktig diagnos rättad? Med tanke på hur mycket arbete det ofta är att få en NPF-diagnos är jag inte förvånad om det tar tid att få en felaktig diagnos rättad. Det bör de väl inte göra mer lättvindigt än den sattes? Då kan rättelsen bli felaktig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
8/20/19, 4:06 PM
#18

Om en riktig diagnos sätts så brukar det ju ta tid. Det tog en lång utredning för att få min Asperger diagnos. Om jag skulle vilja få den rättad skulle jag anta att det också skulle ta tid, med intervjuer med mig, min familj, och mina vänner angående inte bara nuet utan också det förflutna. Min läkare spenderade nästan sex timmar, sammanlagt, på telefon med min mamma med massvis av frågor kring min barndom och hur saker såg ut då, hur jag reagerade på x, osv. Jag tycker att vill jag få den diagnosen ändrad måste det ju ta minst lika lång tid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

N
6/24/22, 7:21 PM
#19

Jag har haft en jäkla process alltså. Min första utredning för ADHD (och autism, men jag har aldrig trott att det varit fallet, men jag skattar högt nog på de formulären så det blev så båda gångerna) sattes jag i kö för 2016, eftersom kötiden i Uppsala då var över tre år valde jag istället ett privat företag (med gott rykte och på rekommendation från bedömningsteamet) i stockholm. Ett drygt år senare kickade utredningen igång och gav efter en intensiv vecka svaret att det varken gick att ställa en adhd-diagnos eller utesluta dito. Såhär i efterhand förstår jag varför, och det var nog rätt sak att göra, men det var rätt jobbigt eftersom jag bara var tvungen att fortsätta i nån slags sjukvårds-limbo. Sen ägnade jag mig åt en jävla massa slit och deltidsarbete och terapi för att 2019 flytta till en ny vårdcentral där jag träffade en kompetent psykolog som läste min utredning och tyckte att det var värt ett nytt försök att utreda. Då sattes jag i kön hos min hemstads utredningsteam (trots den långa kön och trots att min psykolog tyckte att jag skulle åka till ett team i danmark) och nu i våras gjordes den utredningen. Jag tror att det gick lite snabbare eftersom att jag redan gjort en massa tester första gången som det nya teamet hade tillgång till. Så för mig har det tagit 6 år. Och jag står nu i kö för att få hjälp av det neuropsykiatriska teamet. Jag har i alla fall fått en jäkla massa skinn på näsan när det kommer till att handskas med vårdpersonal.

Niklas
6/28/22, 9:46 PM
#20

#19: Tog det alltså ett år att få utredas trots att du valde ett privat företag?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
N
7/3/22, 11:29 PM
#21

#20: jag kommer inte ihåg datumen, men jag lokaliserade i min dagbok när jag skrivit om den och det bör ha varit ett drygt år från start till slut, men jag vet inte hur lång tid av det som var väntetid för första bedömningen och hur mycket av det som var väntetid för själva utredningen.

Miri
7/8/22, 8:39 PM
#22

Hur lång tid det tog beror såklart på när man räknar att "starten" är. Men jag tyckte att det gick fort med tanke på vilka skräckscenarion man läser om ibland.

24/2 Besök två med min nya läkare som förvånat undrar varför jag aldrig gjort en npf-utredning, och om jag är intresserad av en sådan. Det är jag, så hon tar det vidare för att diskutera med kollegor.

16/3 Beslut om journalgenomgång av psykolog. Frågeställning; utredning ADHD?

1/4 Psykolog anser att underlag för vidare utredning finns. Jag accepterar extern utredare.

25/4 Remiss skickas till Cereb i Malmö.

17/6 Träffar läkare på Cereb som efter en lååång intervju säger att "Ja, detta ska vi absolut gå vidare med".

29/6 Utredning startar.

8/7 Diagnos; ADHD kombinerad form, medelsvår.

Så från tanke till färdigställt tog det 4 månader och 2 veckor. Men från remiss till diagnos, som nog är den tiden de flesta avser, tog det istället 2 månader och 2 veckor. Men sen har jag å andra sidan väntar lääänge på utredning, 15 år närmare bestämt.

Upp till toppen
Annons: