Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2071 ggr
RosaBurk
3/11/16, 10:05 AM

Medicin eller inte? ADHD, hjälp!

Hej! Jag har fått ADHD diagnos och jag ska ställning till om jag vill ha medicin eller inte. Jag ska träffa en läkare och prata mer men det är ett tag kvar, men jag tänkte att jag skulle lära mig lite om medicinerna innan jag går dit.

Det jag främst har problem med är struktur och hejda mig från att göra dumma saker. Jag undrar hur medicinen hjälper er andra med just dessa saker. Jag pluggar och jag vill kunna komma igång med plugget i tid och få saker gjorda, helt inte bara halvdant. Jag påbörjar ofta massa projekt men blir sällan klar. Kan medicinen hjälpa att motivera så att jag slutför saker?

Jag är usel när det kommer till pengar. Jag impulshandlar och kan inte föra budget. Kan medicinen hjälpa till att hejda impulserna och tänka mer logiskt kring att köpa saker? Jag är inte dum så jag vet att jag får problem av att inte sköta ekonomin, men jag får det inte att funka.

Hur är det med sömn och sånt? Kan man få störd sömn? Jag har fått för mig att jag läst att man blir pigg under dagen men helt slut på kvällen och somnar som en stock. Eller att man inte kan sova alls.

Kan medicinen hjälpa mig att hålla mig fokuserad på en sak tills det är klart? Kan den hjälpa mig att tänka klart?

Hur är det med humöret? Förändras humöret? Jag kan få utbrott, men jag är egentligen mest glad. Jag vill inte gå omkring och vara sur hela tiden, men jag vill inte heller sluta vara glad och rolig som jag är.

Hur är det med kreativitet? Jag är väldigt kreativ och har mycket idéer. Problemet är att jag får inte saker klara. Har man kvar kreativiteten? Jag är som en tankespruta och idéspruta ofta, jag vill inte tappa det. Mina idéer är ofta ovanliga och spännande. Jag vill inte tappa det.

Annons:
Zolah
3/11/16, 10:10 AM
#1

Hejsan, jag har ADHD / Aspergers och är medicinerad.

För mig blev det att jag klarade komma upp på morgonen, blev mindre trött , lyckas 'starta' saker, samt att min koncentration blev bättre.

Dock kan vägen till rätt dos och medicin vara krånglig, för lite hjälper inte, för mycket kan ge bieffekter ( för mig var det ångest som dök upp, men blev bättre då dosen sänktes , detta var specifikt Concerta )

Det är rätt individuellt vad som funkar just för dig, jag tycker att det är bra att testa och sedan bestämma vad man tycker och känner.

RosaBurk
3/11/16, 10:23 AM
#2

Och en sak till undrar jag, hur ofta ska man ta medicin? Ska man ta medicin varje dag resten av livet? Kan man ta det  perioder? Till exempel om det är krävande i skolan. Kan man ta medicin-pauser?

RosaBurk
3/11/16, 10:24 AM
#3

Hur lång tid tar det att få rätt dos? Hur ofta måste man besöka läkaren? Gör man det på egen hand eller går man till läkaren och får en ny dos?

Zolah
3/11/16, 10:28 AM
#4

Hur ofta varierar men minst en gång varje dag, jag oh min systerson brukade förr ta pauser på helger för att man kan tappa aptit. ( kan vara olika med olika mediciner ) men för bäst effekt bör man ta det varje dag

Jag tar en på morgonen och en mitt på dagen för att inte medicinen ska gå ur kroppen för snabbt, men det är något som din läkare tillsammans med dig planerar fram.

hur lång tid det tar att få rätt dos är olika, ibland så funkar det direkt för någon andra kan behöva en större dos, det är också ngt du tar med din läkare.

I början blir det relativt ofta man får träffa läkare/sköterska så dom kan se att du mår bra av medicinen, du ska vara orolig om dom inte gör dom undersökningarna. Dom är jätte viktiga

Man ska ALDRIG självdosera någon medicin, allt ska ske med en läkares/sköterskas översyn.

Upp till toppen
Annons: