Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2071 ggr
RosaBurk
3/11/16, 10:05 AM

Medicin eller inte? ADHD, hjälp!

Hej! Jag har fått ADHD diagnos och jag ska ställning till om jag vill ha medicin eller inte. Jag ska träffa en läkare och prata mer men det är ett tag kvar, men jag tänkte att jag skulle lära mig lite om medicinerna innan jag går dit.

Det jag främst har problem med är struktur och hejda mig från att göra dumma saker. Jag undrar hur medicinen hjälper er andra med just dessa saker. Jag pluggar och jag vill kunna komma igång med plugget i tid och få saker gjorda, helt inte bara halvdant. Jag påbörjar ofta massa projekt men blir sällan klar. Kan medicinen hjälpa att motivera så att jag slutför saker?

Jag är usel när det kommer till pengar. Jag impulshandlar och kan inte föra budget. Kan medicinen hjälpa till att hejda impulserna och tänka mer logiskt kring att köpa saker? Jag är inte dum så jag vet att jag får problem av att inte sköta ekonomin, men jag får det inte att funka.

Hur är det med sömn och sånt? Kan man få störd sömn? Jag har fått för mig att jag läst att man blir pigg under dagen men helt slut på kvällen och somnar som en stock. Eller att man inte kan sova alls.

Kan medicinen hjälpa mig att hålla mig fokuserad på en sak tills det är klart? Kan den hjälpa mig att tänka klart?

Hur är det med humöret? Förändras humöret? Jag kan få utbrott, men jag är egentligen mest glad. Jag vill inte gå omkring och vara sur hela tiden, men jag vill inte heller sluta vara glad och rolig som jag är.

Hur är det med kreativitet? Jag är väldigt kreativ och har mycket idéer. Problemet är att jag får inte saker klara. Har man kvar kreativiteten? Jag är som en tankespruta och idéspruta ofta, jag vill inte tappa det. Mina idéer är ofta ovanliga och spännande. Jag vill inte tappa det.

Annons:
Zolah
3/11/16, 10:10 AM
#1

Hejsan, jag har ADHD / Aspergers och är medicinerad.