Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2012 ggr
Cochon
2016-03-15 15:00

Det här med att lyssna och ta till sig information

Hej!

Jag har, som säkert många andra här inne, väldigt svårt för att lyssna och ta till mig information. Läser på högskola just nu och har väll aldrig under mina år i skolan fått något ut av lektioner eller föreläsningar. Tempot är skumt och det är tråkigt att lyssna, trots att det kan vara något intressant som pratas om. 

När jag började på högskolan tänkte jag att man måste börja närvara och försöka utnyttja föreläsningarna för det dem är till för, nämligen att lära sig. Men ack så fel man hade, kom efter fortare än kvickt. Slutade att gå på föreläsningarna och började istället läsa i kurslitteraturen på egen hand. Det gick mycket bättre och jag lärde mig något, massor dess utom. 

Mitt lilla problem är att jag hamnar efter trots detta, men inte i närheten av vad jag gjorde när jag gick på föreläsningar. Utan nu hinner jag med allt nätt och jämt med ok betyg. Så undrar har ni här inne några tips på hur man lyssnar aktiv och kan ta till sig av information som sägs? 

Har dock misstankar på att jag endast lär mig av egenstudier, där jag får sitta i lugn och ro och sköta allt i mitt eget tempo. Någon som vet i fall det kanske är något typiskt för Bokstavsfolk? Alltså så pass typiskt att det inte är lönt att ge föreläsningarna några nya försök? Äter medicin och kommer upp i en god koncentrationsnivå när jag pluggar själv. Så vet ej om problemet sitter i att jag är okoncentrerad på föreläsningarna p.g.a. att det är en annan miljö eller för att jag inte är "gjord" för att ta till mig något genom tal..?

Vad tror ni? 

Tips på hur ni gör för att lyssna välkomnas!

Kram /Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Niklas
2016-03-15 15:08
#1

På föreläsningar är det säkert mycket annat än föreläsaren som kan dra till sig uppmärksamhet. Har du provat att sitta längst fram för att slippa se så mycket annat?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cochon
2016-03-15 15:14
#2

#1 Ja, det har jag, var bara en liten skillnad, hehehe, men åt det bättre håller absolut.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Niklas
2016-03-15 15:23
#3

#2: Det kanske är för många störande moment ändå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
2016-03-15 15:40
#4

Jag kan bara koncentrera mig om jag antecknar. Det kan vara lösryckta meningar eller hela sammanhang. Då är jag tvungen att sammanfatta det i hjärnan med mina egna ord och då fastnar det.

RosaBurk
2016-03-15 17:43
#5

För mig är det beroende på kursen helt och hållet, och oftast beror det på lärarnas undervisningsstil, pedagogik och struktur. Eller snarare avsaknaden av det. Jag klarar inte av att lyssna på en föreläsare som inte har en bra struktur, som bara maler på och som inte utnyttjar visuella hjälpmedel (eller bara har powerpoint slide efter slide efter slide blablabla..). Det kan vara ett ämne som jag är väldigt bra på men strukturen på föreläsningarna förstör allt om det inte är bra.

Det jag gör då är att om jag gillar ämne gör en plan och försöker följa den (utifrån kursplanen om det finns en sån). Men då måste man ha bra litteratur också som speglar litteraturen. I en kurs jag har nu har läraren själv skrivit litteraturen och det är ett skämt hur dålig den är. Och då gillar jag ändå ämnet.

Du kanske kan få anteckningsstöd, om du är som jag och somnar när man försöker lyssna och anteckna på tråkiga och ostrukturerade föreläsningar. Det kanske finns möjlighet för dig att få en mentor som hjälper till och strukturerar upp allt, om du inte redan har en mentor.

Jag går inte på föreläsningarna om jag märker att de inte ger mig något. Då gör jag hellre något roligare eller pluggar något annat.

När jag är på föreläsningar jag gillar så sitter jag ofta långt fram så att jag ser och hör bra. Något som jag också tycker hjälper är att andra förklarar, men då är det på risk att man irriterar folk. Om du klarar dig bra på självstudier så skulle jag tipsa om att försöka få en mentor via skolan, och hitta en bra studieplats. Det har du rätt till med diagnos :)

Honestyisdead
2016-03-15 19:27
#6

Testa spela in föreläsningar och sitt sedan hemma och lyssna igenom och gör anteckningar med hjälp av både litteraturen och inspelningen

Annons:
portera
2016-03-20 15:34
#7

Det är verkligen olika det där. Jag går på föreläsningarna och slår på hyperfokuset, skulle jag läsa in allt själv skulle det aldrig gå. Men då har min skolgång bestått av föreläsningar ända sedan lågstadiet, så kanske har vant mig in i det.

Jag kan inte anteckna och lyssna samtidigt, förutom enstaka ord, någon mening har och var. Med hjälp av minnet och ett väldigt aktivt lyssnande så funkar det i viss mån. Illustrationer och visuella experiment hjälper helt klart inlärningen.

Upp till toppen
Annons: