Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2791 ggr
Lakeside
2016-03-28 16:19

Blir tokig! Hur kan det här med asperger fungera?

Hej,

Jag har en kompis som jag misstänker har Asperger. Personen är vuxen och ändå rätt så social så antingen har hen tränat mycket eller så kanske inte symptomen är så starka eller hur jag nu ska uttrycka det. 

Men jag förstår inte riktigt. Personen visar intresse men när jag hör av mig och föreslår något fungerar det sällan. Helt plötsligt kan hen sluta svara på sms fastän jag tycker att det jag skrivit normalt sett är något man svarar på osv. Jag vet inte vad jag ska göra för antingen driver den här personen med mig totalt eller så förstår hen helt enkelt inte hur hen ska bete sig. Jag tror på det andra alternativet men blir också rädd för att jag kanske vill tro på det för att jag tycker om hen. 

Jag vet att det är lite information och kanske inte så mycket att gå på men kan någon som har Asperger förklara hur ni kan fungera? 

Sen undrar jag också om det är ok att fråga om hen har svårt med det sociala samspelet eller om det bara skrämmer?

Jag har själv ADHD men i övrigt lätt för sociala koder och så som hen har betett sig har jag många gånger undrat om hen bara kör med mig.

Annons:
Honestyisdead
2016-03-28 16:31
#1

Anta inte att personen har AS. Vad baserar du det på? Att han slutar svara? För mig visar det bara på att man blir upptagen med annat eller inte är intresserad nog.

Fråga rakt ut om han är intresserad.

Calcifer
2016-03-28 16:34
#2

Det kan ju bero på massor med saker, behöver inte vara antingen Asperger eller elak person…

Låter inte som något typiskt AS beteende enligt mig utan kan som sagt bero på mängder med olika anledningar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zolah
2016-03-28 16:35
#3

En person med Asperger kan vara helt anorlunda än en annan person med diagnosen- Så det kan vara jätte svårt.

Om personen inte sagt till dig att hen har AS så är det ingen ide att försöka ta sig an problemet från en sådan synpunkt.

En person med AS ( nu utgår jag från mig själv och dom som är nära mig ) brukar vara rätt raka och punktliga, så om vi får en tid vi ska passa osv så kommer vi troligen följa det slaviskt. Samt att vi kan vara lite för ärliga när det gäller saker, eller missa sociala saker. Med det lilla du sagt så känner jag ingen direkt läggning att det ska vara AS

Lakeside
2016-03-28 16:56
#4

Anledningen till att jag misstänker det är många. Det var inte meningen att någon skulle känna sig påhoppad för det. Jag tror som sagt, vet ju inte.

Men jag vill inte ta upp i detalj varför jag tror det för det tycker inte jag är ok mot den här personen. 

Så om jag vänder på det då, ni som har Asperger, vad är det oftast som är svårt i kontakten med andra människor? Är det att inte förstå hur ni ska agera t.ex.?

Honestyisdead
2016-03-28 16:58
#5

Det beror ju helt på situationen

Zolah
2016-03-28 17:03
#6

Det är jättesvårt, för alla är olika - Det jag har haft problem med är att jag varit för ärlig, naiv, svart/vit, svårt att förstå sarkasmer, samt småprat. Om jag inte finner det logiskt att prata om vissa saker så är chansen liten att jag börjar fråga dig om vad du jobbar med osv .

Jag har problem med att kontakta människor i rädsla av att göra fel, jag måste nästan veta att jag väntas ringa/hälsa på. Men det kan lika gärna vara social fobi som det kan vara länkat till AS.

ur min synpunkt så är det du frågar efter en rätt stor grej som är svårt att berätta om för det är mycket som kan gå fel och mycket som kan spilla över på andra problem

Annons:
Lakeside
2016-03-28 19:22
#7

Ok, men jag uppskattar svaren och jag tycker det var en bra intro för mig för jag tycker det är svårt att sätta mig in i hur det kan vara men vill ändå försöka förstå lite grann. :)

alicia lind
2016-04-02 12:11
#8

Personer med asp har svårt att förstå hur andra tänker o känner.  För dig är de självklart att svara, men han tycker inte de. Har  då svårt att förstå att du tycker de.  De har svårt att levas  in i andras situation o de tolkar ofta med  svart eller vitt.

Honestyisdead
2016-04-02 13:04
#9

#8 För det första har han ingen diagnos. Ts misstänker. 

För det andra är det en självklarhet och ett måste för mig att man svarar. Jag har AS och förstår inte varför en del inte svarar när man pratar via sms. Vill påstå att det är mer typiskt att som aspergare vara nogrann med det man gör.

Sollar
2016-04-02 17:20
#10

#8 Så behöver det inte alls vara, jag har AS och har inga problem alls med att se saker ur andras perspektiv/förstå andras känslor.

Honestyisdead
2016-04-02 18:23
#11

#10 Tyvärr är ju fördomarna många och alla med AS dras över en kam av oinsatta :( 

Vi med diagnosen kan vara så väldigt olika. Det är tydligen svårt att förstå.  Att aspergare inte är ett ting utan individer.

Ananse
2016-04-02 19:45
#12

#0 Sakerna som beskrivs skulle kunna vara exempel på fenomenet 'folk är konstiga'. Eller så kan det vara att trådskaparen själv har en släng av AS och reagerar på ologiska beteenden. Man kan ju tyvärr bara spekulera, men när jag hamnar i - och reagerar på - liknande situationer, handlar det nog i regel mer om autistiska drag hos mig själv än hos den andra parten…

Sollar
2016-04-02 23:15
#13

#11 Jag har en viss förståelse för att folk inte vet, fast samtidigt nu börjar man känna att det är 2016 och vi pratar så öppet om psykiska diagnoser nu för tiden så lite tråkigt är det att läsa såna fördomar.

Annons:
Funk4
2016-04-02 23:43
#14

#12 ananse - Det undrade jag faktiskt oxå..

Ananse
2016-04-02 23:55
#15

#13 samt rent allmänt: Så här tror jag: Psykiatriska tillstånd är skapligt lätt att relatera till, likaså beteendestörningar, betydligt svårare med halvskruvade kognitiva funktionshinder. 'Må dåligt' är begripligt, avvikelser i beteende är också begripligt, däremot det där med att vara typ normalbegåvad och verkligen inte fatta vissa basala saker… Det går inte ihop.

Jag är inte öppen med min koko-faktor, men jag nämner den ibland för vissa. Då tänker jag mig att folk ska tappa hakan och undra hur jag klarar jobb och familj. Men det gör dom inte. För att dom antagligen inte har en aning om hur man faktiskt balanserar på knivseggen. Många ser det nog mer som en beteendestörning. ADHD. Svårt att sitta still. Låter jobbigt. Lite lugnare med medicin? 

Omvänt innebär det en väldig mängd amatördiagnoser. Folk som är energiska och vill ha saker att göra antas ha ADHD, folk som är logiska och introverta ses som asperger-typer. Alltså, jag hamnar själv i det där, när nån typ är lite rastlös… 'Ska vi ringa läkaren och höra om du kan få 20 mg Ritalin akut'.

Honestyisdead
2016-04-03 00:22
#16

Håller med om att det så fort någon har någon typ av problem enligt hobbypsykiatriker så beror dåligt beteende på en diagnos.

Ananse
2016-04-03 00:47
#17

… och omvänt så tillskrivs man utifrån diagnoser en massa problem som man egentligen inte har.

NPFbloggen
2016-04-04 22:14
#18

Jag själv har ADD och Asperger. Jag skriver mycket om Asperger i min blogg. Försöker skriva på ett lätt och enkelt sätt så alla, även dom utan diagnos, kan förstå hur jag menar. Kanske ett tips tänkte jag. 🙂

alicia lind
2016-04-08 15:21
#19

#9 Du vet inte att han inte har diagnos sen skrev jag personer med diagnos. Har jobbat flera år med den diagnosen. Min erfarenhet är att de har svårt med  med detta trots att de själva inte tycker att de inte har de. O som oftast ser de i svart eller vitt. Har även ett barn med diagnosen

Honestyisdead
2016-04-08 18:12
#20

#19 Då har vi olika erfarenheter om det. Helt olika.

Annons:
Kadoor
2016-04-08 22:59
#21

Jag har själv AS och tycker att det är jobbigt att svara på meddelanden etc. Tror detta har en del att göra med att jag förmodligen har social fobi, iaf ganska svagt(om det nu går att säga så..) pga min diagnos. Att vara kring folk gör mig jätteutmattad, jag tar in alla uttryck och röster och det gör mig trött i huvudet. Får även ångest av att vara bland mycket folk där det är rörigt, högljutt eller liknande. Speciellt i skolan. Därav blir det också jobbigt för mig att hålla igång konversationer på telefonen, eftersom jag behöver en paus eller tid för mig själv. Vissa dagar är lättare att konversera på.  Om det dröjer ett tag mellan svaren blir det också lite lättare för mig. Nu betyder detta inte att alla är på detta sätt, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter.  :)

Tänk på att alla med AS är individer, två personer med diagnosen behöver inte vara precis som varandra, som någon redan hade nämnt längre upp. Lär känna individen och inte bara diagnosen! Vi har en del saker som kanske är mer "typiska" för vår diagnos men alla behöver inte vara "likadana". Är trött på alla fördomar och syner folk har på "oss".. :( (det sista stycket var mer riktat mot alla)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Anonym
Anonym
2016-04-09 07:08
#22

För mig är sms och chatt det sett jag kommunicerar mest på eftersom det är utmattade att träffas irl eller prata i telefon. Svarar tills vi pratat färdigt annars kan inte jag slappna av.

Wellcraft
2016-04-09 19:00
#23

Jag har Asperger & ADHD och glömmer ofta svarar, inte pga min Asperger utan pga min ADHD.
Jag läser smset, tänker att jag svarar sen (har alltid hundra bollar i luften) och glömmer sedan bort!
Det funkar helt enkelt bäst om man ringer mig eller fixar en träff irl.
OCH jag har inte svårt för empati, snarare har jag för mycket empati som ställer till besvär för mig när jag tar på mig andras problem.
Fördomen om att alla med AS inte kan leva sig in i andras problem eller känslor är så jobbig att få kastad i ansiktet varje dag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: