Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1605 ggr
JuliaMG
3/31/16, 7:28 PM

Darrig, fryssen och fumlig - Medicinen?

Jag är femton och har ADD, mild autism och lätt social fobi. Jag tar Concerta 54mg på vardagarna och jag tror att det är Concerta 32 eller 24mg som jag tar på helgerna. Tidigare så tog jag Ritalin men eftersom det gick några veckor och varken min puls eller mina hjärtslag gick ner och blev som vanligt igen så bytte jag till Concerta. Den funkar jättebra och den har inte påverkat pulsen, hjärtat eller liknade, men jag lägger ofta märket till att mina händer/fingrar darrar mer än normalt. Ibland så kan jag inte hålla i en penna ordentligt för att jag skakar så mycket (och även om skakningarna oftast förvärrats i situationer då jag känner stress, press eller nervositet så har det också inträffat situationer då mina händer skakat och jag känt mig helt lugn). Fumligheten är främst i händerna också, jag tappar saker oftare och jag känner ett större behov av att hela tiden göra något med händerna (snurra på pennan, flytta omkring mobilen under genomgången, gnugga på suddgummit osv). Ibland så känns det som om jag inte vet vad jag ska göra av armarna/händerna liksom, och jag börjar trumma på låret eller gräva i fickorna bla. Det är inget som jag har haft problem med tidigare, utan det har kommit nu sedan jag började med medicinen. Dessutom så känner jag mig mer fryssen och mina händer är kalla hela tiden (inte alltid samtidigt som mina händer darrar, så jag tror inte att jag bara är kall liksom). Förut så var jag en person som kunde vara ute i senhösten i bara t-shirt och sitta med fönstret öppet på vintern utan problem, men nu så känner jag mig fryssen väldigt ofta. Kan tillägga att jag har tagit medicinen i över ett år nu, och att jag inte känt av de här besvären alls på samma sätt innan som nu.

Tror ni att detta har något att göra med medicinen, och om det har det ska man göra något åt det? Vad kan det annars vara tror ni? Det är inte ofta jag skakar så där jättemycket, och det är inte heller så ofta jag egentligen störs av att jag fryser eller är fumlig. Jag har frågat en av mina kompisar och hon säger att hon inte störs av när jag tex inte kan sitta still för jag gör inte så mycket ljud ifrån mig, så på sätt så stör jag ingen annan heller. Det enda som jag kan störa mig på är att mina händer känns iskalla och är stela trots att jag går i huvtröja och inte fryser överhuvudtaget utan kanske till och med svettas.

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
Funk4
4/2/16, 11:29 PM
#1

Jag äter Ritalin och dels fryser jag men samtidigt svettas jag lätt (särskilt under armarna)!? Jobbigt.

Ananse
4/3/16, 12:00 AM
#2

Kalla händer och fötter upplever jag ibland. Annars har jag rätt få biverkningar, knappt några. Beskrivningen i det inledande inlägget låter som att dosen är för hög. Centralstimulerande fungerar ju inte för alla. Eller så fungerar det fast med mer eller mindre av biverkningar.

Upp till toppen
Annons: