Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2014 ggr
Frökensvår
4/13/16, 9:29 PM

Blandintox

Skulle 500mg Ritalin och 2 promille alkohol i blodet kunna vara livshotande? Det bedöms nämligen som en "lindrig intox" vilket är konstigt för det låter rätt mycket tycker jag?

Annons:
Ananse
4/13/16, 9:47 PM
#1

Beror väl mycket på tolerans, men substanserna motverkar ju delvis varandras effekter. Ett halvt gram CS anses väl inte extremt, och alkoholen lär väl dämpa puls och blodtryck. 2.0 promille låter mycket men tjacket borde minska risken för andningsdepression och/eller medvetslöshet. Å andra sidan kommer alkoholen att göra så att Ritalinet delvis metaboliseras till etylfenidat i levern. Hur som helst tror jag alkoholen är den största faran i sammanhanget.

Frökensvår
4/13/16, 9:53 PM
#2

Okej. Min kompis hade en puls på 140 när hon blandade dessa och mådde HEMSKT. Hon brukar ta 10mg två gånger om dagen annars så 500 blev nog lite mycket för hon inte var van!

Vilsen M.S
4/14/16, 9:38 AM
#3

Ja, det kan jag tänka mig😮. Det är ju farligt att göra så, då får man livshotande biverkningar😕! Detta är inte att rekommendera😡!

Frökensvår
4/14/16, 9:45 AM
#4

Är det verkligen livshotande?? Hon ville ju bara ha lite kul och må bra av det och hade läst att man inte kan dö av Ritalin utan bara bli "hög".

Niklas
4/14/16, 11:28 AM
#5

#4: Även om Ritalinet inte dödar kan ju kombinationen med alkohol ge helt andra effekter. Det finns en anledning till att man får det utskrivet av läkare och inte kan köpa det i medicinautomaten på ICA. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
4/14/16, 1:03 PM
#6

Som läkemedel betraktat är det en megados. Vana missbrukare tar betydligt mer. 140 i puls är naturligtvis inte bra men borde inte ge bestående men. Bra att hon mådde dåligt…

Annons:
Frökensvår
4/14/16, 1:22 PM
#7

Tar missbrukare mer än 20-25 tabletter av 25mg Ritalin? Jäklar. Att inte dom känner biverkningar då. Dock väger hon bara 48kg så kanske därför det blev lite värre för henne kan jag tänka mig. Men varför skulle hon prata med en psykkonsult när hon var ärlig med att hon bara gjorde det för att få positiva effekter dvs då bli hög och inte för att hon mådde dåligt? Fast alla kanske är tvugna att göra det ändå?

Ananse
4/14/16, 3:44 PM
#8

Typ ett gram är inte ovanligt. Dom får biverkningar dom med.

Maria
4/14/16, 3:49 PM
#9

Man ska aldrig aldrig blanda medicin med alkohol. Det kan bli livsfarligt för den enskilde personen oavsett liten mängd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ananse
4/14/16, 4:13 PM
#10

Att aldrig blanda är en bra grundregel. Det behöver inte alltid vara farligt men effekterna är svåra att förutse. Säkrast att låta bli. Med det sagt, jag tänker inte dricka alkohol UTAN medicin. Jag dricker inga stora mängder och på CS dricker jag normalt. Ett lätt välbehag så får det räcka. Blir inte sugen på mer än typ tre glas vin. Vid större mängder däremot kan det säkert börja hända saker som man vill vara utan.

Frökensvår
4/14/16, 8:09 PM
#11

Okej jag förstår. Så det är lugnt angående sjukvården trots att det var andra gången nu och hon är 20. Hon har dock lovat mig att aldrig mer dricka alkohol nu eftersom det alltid blir såhär och hon blir så spontan, men ville bara dubbelkolla men då vet jag att ett halvt gram är alltså inget man ser särskilt allvarligt på? Definitivt inte som självmordsförsök va haha?!

Ananse
4/14/16, 8:55 PM
#12

Vad som helst kan klassas som försök. Men som sagt, ett halvt gram är inte dödligt för ett friskt hjärta. Däremot är det ju ett narkotikabrott hon har begått.

Frökensvår
4/14/16, 9:00 PM
#13

Även fast hon har det på recept??

Annons:
Ananse
4/14/16, 11:02 PM
#14

Alltså, receptet är ju inte ett klartecken i största allmänhet att knarka. Hon har ordinerats ett narkotikaklassat preparat att ta i en given dos för vissa specifika besvär. 500 mg får man ta om en läkare har ordinerat det, men hon är bara ordinerad 20. Hon har alltså tagit… Vad blr det? Typ tjugofemdubbelt vad som ordinerats. Hon har medicinerat med 20 och knarkat på 480. Jag vet inte om det går att mäta men det låter som att hon har erkänt.

Frökensvår
4/14/16, 11:28 PM
#15

Kan ett sjukhus verkligen göra en anmälan på det? Dom hade inte sagt någonting om det. En sak om hon hamna i fyllecell och polisen fick reda på det. Men har en läkare verkligen tid/intresse att koppla in polisen för en liten överdos på ett recept?

Frökensvår
4/14/16, 11:30 PM
#16

Ja hon har erkänt det. Men förra gången det hände gjorde dom ingen anmälan iallafall så får hoppas att dom inte gör det nu heller.

Ananse
4/15/16, 12:09 AM
#17

Det är ingen liten överdos. Nästan en månads konsumtion vid ett tillfälle. Ett halvt gram kan absolut ses som missbruksdos även om gamla pundare tar mycket mer. Lite krasst är missbruk allt som överskrider ordinerad dos. Ibland har jag tagit över 100 mg i st f ordinerade 90. Jag känner att jag har för låg dos och har lagt undan till såna tillfällen då jag verkligen behöver fungera. Typ överskridit dagsdosen med en tiondel - inte med fleera tusen procent. Men - även det är missbruk om man ska vara petig. Jag vet inte hur mycket kommunikation snuten och vården har, det har ju diskuterats här tidigare. Men om ett brott har begåtts… jag antar att dom kan anmäla. Personligen tycker jag inte det är nån jättegrej. Man gör tyvärr tokiga saker ibland. Grejen är bara att det tydligen inte är första gången. Det här behöver inte indikera en egentlig missbruksproblematik. Men uppenbarligen finns nåt slags problem. T ex impulskontroll. Oförmåga att beräkna konsekvenser. Fallenhet för att söka kickar. Typ. Kanske kan hon reda ut det själv, kanske växer hon ifrån det. Eller inte. Alla gör ju inte det.

Frökensvår
4/15/16, 1:03 AM
#18

Har du 90 mg om dagen Ritalin? Visste inte ens att man kunde ha så mycket. Det måste ju vara maxdos man kan få? Jag själv har prövat 100 mg snabbverkande en gång och det var ett helvete jag hade till och med svårt att stå upp på benen för jag blev så svag (dock blandat med alkohol). Därför tänkte jag att 500 mg som hon nu tagit var rätt mycket. Men ja jag tror hon bara har svårt att hitta gränsen i det mesta men framförallt alkohol och det ställer till det. Hon har aldrig kunnat kontrollera alkoholen men heller aldrig tagit tabletter på fyllan som hon börjat med nu. Det var andra gången hon hamna på sjukhus men fyllecell betydligt fler gånger. Vet att hon börjar bli rädd för sig själv, mest för att bli "inlåst" om nån tror det är självmordsförsök (vilket nu verkar rätt ologiskt skönt nog efter vadå skrivit) och inte alkoholen som är grejen.

Ananse
4/15/16, 8:50 AM
#19

Concerta i mitt fall. Hur mycket man får ska väl förhoppningsvis hänga på hur mycket man behöver.

Niklas
4/15/16, 11:12 AM
#20

#18: Av nyfikenhet, vet du hur hon hanterar medicinunderskottet hon får när hon har överkonsumerat? Lever hon utan en månad då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ananse
4/15/16, 11:19 AM
#21

En månad…? Det lär nog dröja år innan nån skriver ut CS till henne igen.

Frökensvår
4/15/16, 12:52 PM
#22

#20 Hon tar bara när hon behöver, om hon pluggar eller ska jobba länge osv. Egentligen ska hon ta två om dagen tror jag men hon har ju en hel del hemma eftersom hon typ aldrig tar dom. #21 Nej varför skulle dom inte? Förra gången fick hon nya recept direkt efter "överdosen". De bedömde det inte som något annat än en impulsiv handling, precis som förra gången. Vore ju dumt om dom tror hon behöver medicin och inte skriver ut? Vill hon ta tabletter så kan hon ju bara gå in på närmsta apotek isåfall.

Ananse
4/15/16, 1:17 PM
#23

Ja alltså, uppenbarligen behöver hon centralstimulerande och antagligen borde hon ta dom regelbundet. Däremot är finns det en massa bestämmelser just för att vårdapparaten och samhället tror att vi bara vill ha knark på recept.

Jag är medelålders, lever ett skapligt ordnat liv och har ingen som helst historia av missbruk - knappt ens av impulsivt beteende. Ändå ska jag dit med jämna mellanrum och bevisa att jag inte helt plötsligt har blivit knarkare, och jag får tjafsa som fan för att få dom mängder jag behöver. Dom är nojjiga utav bara helvete.

Om hon fortfarande kan få Ritalin är det bara att gratulera. Jag missunnar henne inte det. Men att missbruka preparaten kan leda till att man inte anses förmögen att hantera sån medicinering. Många gamla pundare får ju Strattera trots att den ger sämre effekt och trots att det i regel ökar risken att dom ska köpa droger på gatan.

CS går snabbt in och snabbt ur. Dom behöver alltså ingen tillvänjning för att ge effekt. Däremot upplever jag att den verkliga effekten kommer efter en tids regelbundet bruk. Man nöter in nya kognitiva banor. På medicin blir man exempelvis mindre impulsiv och lär sig förhoppningsvis hur man tänker genom saker innan man går till handling. Jag kan tänka mig att det för många räcker med några års regelbundet intag för att hitta fungerande strukturer - som man sen kanske kan använda även utan medicin. Men jag tror att det kräver att man inte ger hjärnan chansen att falla tillbaka i gamla mönster.

Frökensvår
4/15/16, 1:59 PM
#24

Hm okej. Ja hon har aldrig samma läkare vad jag förstått utan de byter hela tiden så det är nog ingen som riktigt vet hela hennes historia utan de ger nya recept väldigt enkelt. Hon har prövat Strattera förut och riralin är det enda som hjälper. Men går hon på regelbundna urinprover kanske det går. Hon som tänkte ta bort sin diagnos, precis som jag, men det är nog kört för hennes del nu antar jag. Det är synd för allt annat funkar ju bra för henne. Hon hamnar sällan i problem och är faktiskt en av de skötsammaste och klokaste jag känner, tills alkoholen kommer in i bilden. Jaja får se hur det blir för henne!

Frökensvår
4/15/16, 2:26 PM
#25

Men finns det verkligen risk att det kan ta flera år innan nu medicin skriva ut? Så stor mängd har vi ju kommit fram till att det inte var? Finns dom som har det som dagsdos. Hon hade väl kanske för låg dos så det inte hjälpte så hon fick ta saker i egna händer

Ananse
4/15/16, 2:55 PM
#26

Ja risken finns. Jag har aldrig hört om nån som har det som terapeutisk dagsdos, men folk som söker rus går på såna doser. Högsta terapeutiska dos jag hört om låg nånstans över 300. Men poängen är att hon har överskridit ordinerad dos.

Av vilken anledning vill hon ha bort diagnosen?? Okej, Körkort, det fattar jag, men för övrigt… Svårigheterna försvinner ju inte bara för att man stryker diagnosen, däremot försvinner möjligheterna att få behandling. Exempelvis medicinering.

Om hon är till största delen skötsam och sansad är egentligen oväsentligt, så länge det finns en problematik som när som helst kan vräka allt över ända. Fan sånt här tar tid. Räkna med att det tar några år av behandling i nån form för att få kontroll över tillvaron. Hon behöver säkert en mycket högre dos, inte ett halvt gram men högre än 20 mg. Regelbunden daglig medicinering. Jag är försiktig med termen missbruksproblematik, men nån typ av problem finns ju. Underskatta inte sånt men ge heller inte upp. Få lite kontroll nu så behöver det kanske inte bli några stora problem i framtiden.

Frökensvår
4/15/16, 3:05 PM
#27

Ja Körkort framförallt. Och för hon inte tycker hon längre har ADHD när det gäller koncentration, överaktivitet osv. Utan det är snarare alkoholen som är problemet. Hon har sagt att hon inte vill vara stämplad med en diagnos helt enkelt och mår bättre utan medicin. Slutar hon dricka så är ju problemen ur vägen, det borde inte vara svårare än så. Å det har hon sagt att hon ska göra nu vilket jag kommer hjälpa till med. Hon ska börja plugga nu och lägga tid på annat. Hon vill inte ha någon kontakt med psykiatrin eller något sånt helt enkelt, och det är väl lättare utan en diagnos..

Annons:
Ananse
4/15/16, 4:04 PM
#28

Ingen behöver ha kontakt med psyk så länge man inte behöver tvångsvård. Jag behöver inte ha kontakt med dom men jag väljer att ha det för att få medicinerna. Men ingen tvingas ta medicin heller (utom inom sluten tvångsvård). Diagnosen stämplar inte vare sig mig, dig eller henne - den är en angelägenhet mellan oss och psyk.

ADHD försvinner inte även om man kan få kontroll över livet. Symptombilden ändras dock, man är vanligtvis inte lika hyperaktiv i vuxen ålder. Att dricka hämningslöst är ett typiskt exempel på ADHD-relaterat riskbeteende. Impulsivitet. Om hon nu inte har några symptom, varför tar hon då ändå ibland Ritalin? Med en rimlig dos kan lusten att katastrofsupa minska kraftigt.

Bara slappna av lite… Båda två… Ta en sak i taget. Ni är båda alldeles för unga för att kunna slå fast att ni inte längre har ADHD. Jag upplevde inga som helst svårigheter i den åldern. Men nog fan fanns dom. Sen saker händer i livet. Nya situationer som man inte har lärt sig hantera. Mellan tjugo och trettio är dom exekutiva funktionerna på topp, även om dom inte är lika bra som hos normalt folk. Problemen kan kännas obetydliga då, men det betyder inte att dom är borta.

Frökensvår
4/15/16, 5:29 PM
#29

Var det därför en psykkonsult kom igen? För att bedöma om tvångsvård var aktuellt? Om hon tagit värk/sömntabletter istället hade hon kanske inte fått åka hem ? Men nu förstod dom att det var för att få ett rus och fly lite från verkligheten? Det kan inte bli fler konsekvenser för henne nu i efterhand va iallafall så länge det inte händer igen? Hon fick ju åka utomlands en längre tid nu snart och ta med medicin dit eftersom hon redan fått allt utskrivet, så jag antar att det är lugnt då? Dock ville psykkonsulten prata med hennes mamma trots att hon är myndig och det är vi lite oroliga över varför. Men ja vi båda kommer nog behålla diagnosen ett tag till. Som du säger är det ju bara att inte ta medicin så slipper man kontakt med medicin. Och hon behöver ingen medicin heller brukar hon säga utan tar den bara för hon blir gladare av den en liten stund och väldigt röksugen, trots att hon bara har 10 mg. Så lika bra hon blir av med den egentligen isåfall.

Ananse
4/15/16, 5:38 PM
#30

Om det är lugnt har jag ingen aning om. Det beror liksom på vad ni väljer för inriktning nu närmsta framtiden… Det har ju uppenbarligen hänt en del.

Psykkonsulten kan dra åt helvete. Hon kan inte kräva att prata med din kamrats morsa - eller med min heller för den delen. Som du säger är kamraten myndig. Hon får inte läcka sekretessbelagda uppgifter.

Jag tror inte att vårdapparaten ser nån anledning att ta bort diagnoserna. Utifrån vad du berättar borde ni snarare ha gula reflexvästar med texten 'Varning! DAMP-apa'… Jävlar, jag antas ha svår ADHD, men sånt där trassel har jag faktiskt helt lyckats undvika.

Frökensvår
4/15/16, 6:01 PM
#31

Ja.. Det var något om medicinen hon hade hemma typ. Hon sa dock att det var okej vilket hon kanske inte borde gjort för nu undrar hon verkligen varför han ville prata med mamman.. Det är ju henne det handlar om. Nej dom gör kanske inte det. Men det borde vara upp till en själv. Haha ja egentligen så skulle vi nog det. Får se hur det går på Valborg för då kommer alkohol vara inblandat men förhoppningsvis blir det odramatiskt och bara kul!

Frökensvår
4/15/16, 6:03 PM
#32

Kanske du lyckats undvika det för att du har en väl fungerande medicinering osv?? Och har gått bra med utbildning, jobb osv med kanske?

Ananse
4/15/16, 6:22 PM
#33

Nej jag vet fan inte. Jag var en jävla slashas i många år. Ingen utbildning, inget jobb. Ingen stress heller i och för sig. Det är först på senare tid som livet har blivit mer normalt. Och det har varit en helvetisk kamp. Medicin är helt nytt, bara hållit på i två månader.

Ha en lagom terapeutisk dos i kroppen när ni går ut då på Valborg. Så blir kanske inte impulserna så jävla vilda. Drick mycket vatten också, för det är lätt gjort att häva i sig öl, vin och sprit för att man egentligen mest är törstig. Speciellt när man står och dehydrerar framför ett stort jävla bål.

Frökensvår
4/15/16, 9:00 PM
#34

Okej. Det är ändå väldigt skönt att höra att fler har varit lite "spårade" i livet men att det gått bra sen. För det tror jag det kommer göra för henne med, och mig. Och du tycker medicinen gör skillnad redan?? Ja det blir varannan vatten på Valborg och inte peppa varandra att hälla i sig för mycket och för fort, så blir det nog bra!

Annons:
Ananse
4/15/16, 9:13 PM
#35

Inte så mycket skillnad, framför allt inte på dom plan där jag skulle behöva förbättring. Skulle väl behöva högre dos, helst nån annan substans.

Upp till toppen
Annons: