Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1429 ggr
Zaphix
4/30/16, 10:03 PM

Universitet NPF

Jag studerar på universitetet och sitter med i olika beslutande och rådgivande organ där. Ett av dom är ett som handlar om likabehandling.
Jag som själv har grav ADHD tycker att det är spännande att se det ur den synvinkeln, vilka problem som finns i relation till NPF-diagnoser.

Jag läser en konstnärlig utbildning, men finns trots det många problem. Ett av dom är att det är mindre lätt att fokusera när det är folk som pratar överallt. Eller i datasalen där skärmarna är riktade åt ett håll, att då fokusera framåt där läraren undervisar är problematiskt.

Finns en hel del hjälp en kan få via universitetet såklart, men jag fightas för att NPF-anpassa universitetet.

Har någon här studerat vid ett universitet, vilka problem upplevde ni?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
SSKAnna
5/6/16, 11:49 AM
#1

Mina stora problem var att hålla mig vaken under långa föreläsningar i stora salar med mycket ljud, ljus, rörelse mm.

Sedan var det svårt att skriva långa tentor då man fick lov att sitta still länge och fokusera. Man fick knappt gå på toaletten o.s.v.

Ett annat problem för mig var alla grupparbeten-  (Jag har ADHD och Aspergers) Jag hade SÅÅÅ mycket hellre gjort det själv än att komma överens med 5 andra….

Annars ÄLSKADE jag universitetet!! Skulle gärna vara student jämt; man behövde inte gå på alla föreläsningar så jag kunde läsa när jag var som piggast.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

polymorf
5/12/16, 1:33 PM
#2

Jag pluggar på universitet nu och har gjort ett tag. Går mycket bättre att hantera när jag äter medicin, innan hade jag väldigt svårt att hänga med och tveksam till om jag ens skulle klara att fullfölja utan medicinering.

Jag hade väldigt svårt att fokusera och lyssna på föreläsningar, att anteckna var ingen idé för glömde bort vad jag höll på att skriva halva meningen in och kunde inte lyssna vad som sas samtidigt. Har inga läs- eller skrivsvårigheter men tycker det kan bli överväldigande med all läsning…flera kapitel eller hela böcker (som man ska "skumma" igenom och fokusera på det som är relevant) och krångliga artiklar med tråkig text, blir för mycket information på en gång och hjärnan hinner inte bearbeta. Dessutom är jag väldigt mycket "allt eller inget" och vill lära mig ALLT om jag ska lära mig något, fastnar lätt i oviktiga detaljer som jag inte förstår och slösar massa tid på det. Också extremt lättdistraherad av ljud, rörelser och ljus + blir snabbt trött.

Tycker det är väldigt svårt att fokusera på det som är viktigt och att organisera mitt pluggande…försöker t.ex. använda lappar och överstrykningspennor men slutar bara i kaos…dessutom lyckas jag alltid sprida ut alla viktiga anteckningar i 3-4 olika anteckningsblock + lösa blad.

Tycker tentor fungerar riktigt bra, så länge alla är tysta (höll på att bli galen en gång när en person hostade och snöt sig tentan igenom, eller hen som nervös-skakade foten mot stolen). Grupparbeten är helt okej, så länge man hamnar med rätt sorts människor, men funkar med de flesta så oftast ok.
Däremot självständigt arbete…har väldigt svårt att göra det jag ska när jag ska, kan inte riktigt strukturera upp saker och blir sjukt perfektionistisk vilket gör att allt tar jättelång tid. Blir också oerhört osäker på mig själv och min egen förmåga, tror alltid att jag gör fel och att jag inte förstår uppgiften, behöver någon annan att bolla med. Slutar alltid med sista-minuten-panik och inlämning 5 minuter innan deadline.

Muntliga presentationer är en mardröm…tycker inte det är jättejobbigt att prata inför folk om jag vet vad jag pratar om, men ofta är det korta projekt då jag inte hinner greppa helheten och inte riktigt har koll på läget. Behöver alltid massa fuskanteckningar, vilket inte heller funkar egentligen för tappar bara bort mig ändå. Värst är när det är på engelska…har inget problem med språket men är osäker när jag pratar "fack-termer" och blandar alltid ihop saker (skriva går bra däremot).

Upp till toppen
Annons: