Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 2504 ggr
ÄndlösaTankar
5/23/16, 5:37 PM

Autism också?

Hej! Jag blev för några år sedan diagnostiserad (är det så det stavas?)

med ADHD. Jag har sedan dess undrat om jag kanske har Autism också. Jag tror att många av mina svårigheter kan bero på obehandlad Autism. Men jag är osäker. Tydligen har mina föräldrar redan önskat en utredning, men blev nekade. Jag vet inte hur jag ska kunna säga det till mina föräldrar, att jag vill ha en utredning. För jag är osäker på om de "fortfarande" tror att jag har Autism. Har någon tips?

Annons:
Honestyisdead
5/23/16, 5:47 PM
#1

Hur gammal är du? 

Säg som du känner till dina föräldrar.  Berätta vad det är som får dig att misstänka autism.

Ananse
5/23/16, 5:49 PM
#2

Jag befinner mig i samma situation. Diagnosen ADHD kändes tillräcklig eftersom jag framför allt var ute efter medicinering, men det är liksom en massa som verkar ha andra orsaker. Jag har en sådär lite diffus problembild som kan vara lite vad som helst…

Men fan, blås på. Om en autismdiagnos kan göra nån praktisk skillnad så är det väl lika bra att utreda lite till. Men se till att ha nåt konkret att komma med. Förbered dig på att bli ifrågasatt. Det kommer ju att finnas vissa saker som inte helt stämmer med den typiska profilen, får man frågor på det börjar man antagligen tvivla. Läs genom kriterierna noga innan och fundera runt dom saker som inte stämmer - och varför du inte har just dom specifika symptomen.

ÄndlösaTankar
5/23/16, 6:46 PM
#3

Tack för alla svar! Hjälpte mycket. Har funderat på detta så länge nu och det känns som om det är rätt tid nu. Även om jag inte har Autism, så känns det bra att få en utredning. Då slipper jag gå igenom livet med en ständig fråga.

SSKAnna
5/25/16, 4:48 PM
#4

Jag var i samma situation- blev diagnosticerad med ADHD och fick medicin. Först då blev det ännu mer tydligt att mina svårigheter var djupare än så men jag blev nekad utredning för autism.

Då bad jag om att i alla fall få göra en s.k. "screening". Det tar inte mycket av mottagningens resurser då det består av att fylla i formulär.

Jag vet inte varför men just då hade jag en läkare som var väldigt okunnig på just NPF; särskilt hos tjejer/kvinnor. Jag fick ett brev på posten där hon i princip sa att jag "Hade mycket oväntat höga resultat" och att hon ansåg att detta tydde på att jag på något sätt hade "fuskat"…. 

FYRA år senare tog det en psykolog hela två veckor att ställa diagnosen Aspergers syndrom.

Man får stå på sig tills benen ger sig helt enkelt….

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

npfutredning
7/28/16, 7:14 AM
#5

Autism går inte att behandla vill jag bara säga. Men misstänker man att man har det så skulle jag be om en utredning på det 😊

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Honestyisdead
7/28/16, 10:17 AM
#6

#5 Beror hur man ser på det. Det finns hjälp att få. Tex kurser i hur man gör i olika situationer. Hjälp med hur man ska göra om man blir stressad mm.

Annons:
Funk4
7/28/16, 1:15 PM
#7

Jag tror det är samma med mig, nu när jag stannat upp och i viss mån fått stöd av den ADHD diagnosen jag fick (ca 4 år sedan) så ser jag mer o mer drag även åt Asperger hos mig själv. Det är väldigt beroende på omgivningen och hur mkt lugn/stress jag har i och omkring mig. Jag går på stödsamtal hos en kurator men behöver mer och mer hjälp tycker jag samtidigt som jag får allt svårare att ringa in det primära, jag kan inte bedöma vad som utlöser vad/vilket, om ni förstår hur jag menar? Lära mig mer om stress 'upplevd eller verklig', skulle absolut vara en god hjälp men jag vill inte höra ännu mer om mindfulness utan få bukt med vad/vem som gör mig stressad, hur det ev kan undvikas och annars vad jag kan använda för stategier/fraser/metoder att minska påföljderna av att konfronteras med det som jagar upp mig så. Det blir ju bara värre med tiden, jag går som på nålar oftare än inte…asjobbigt!

npfutredning
7/28/16, 4:29 PM
#8

#5 Absolut. Jag räknade kallt med att man pratade om medicinering eftersom TS skrev "obehandlad autism". Fel tolkning av mig i så fall.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

npfutredning
7/28/16, 4:34 PM
#9

#7 Jag använder mig nu av humördagbok, min psykolog ville det, för att se hur jag reagerar i olika situationer, varför osv och hur jag mår just då. Det är riktigt nyttigt. Använder mig av en humörapp också, Daylio, enkel o bra. Som komplement. Jag har inte full koll på vad som triggar mig, så jag behöver detta, och därifrån sen kunna lära mig och få redskap för att hjälpa mig i vardagen. Vissa dagar kan jag handla på ICA ganska enkelt, vissa dagar går det inte alls.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

ÄndlösaTankar
8/24/16, 7:18 PM
#10

Har nu varit inne lite mer här på iFokus, har läst flera kommentarer. Jag vill tacka för alla råd, jag ska fundera. Är tacksam för detta, det har hjälpt MYCKET!

Upp till toppen
Annons: