Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2506 ggr
Trixter
5/26/16, 2:06 PM

Min dotter

Det känns som att jag går sönder snart. Jag vet inte hur jag ska hjälpa min dotter. Hon är 7 år idag och redan i 3 års ålder började vi märka att hon var alltid lite mer aktiv, pratglad och bara mer av allt än sina jämnåriga kompisar. Och med åren har detta bara eskalerat, nu till den grad att vi får samtal ca 1 gång i veckan från skolan där dom berättar om alla dumheter hon gör och säger. Vi har suttit på åtskilliga skolmöten för att komma fram till en lösning, men allt blir bara värre. Vi har kontakt med bup och dom kommer att göra en utredning men inte innan sommaren. Vår dotter är oerhört smart, hon ligger över snittet i kunskapsnivå jämfört med klassen. Hon är väldigt verbal och uttrycker sig på ett sätt som en 7 åring inte borde, det är mycket sexprat och även prat om döden osv. Hon har alltid dragit sig till äldre barn i skolan och vi misstänker att hon har lärt sig dessa ord av barn som går i de högre klasserna för det kommer definitivt inte hemifrån. Hon hamnar dagligen i konflikter med sina kompisar och då blir hon verbalt utåtagerande där hon hotar folk till livet bl.a. Hon har mycket svårt att vara fokuserad, väldigt rastlös i kropp och själ. Hon vandrar omkring i skolan när hon egentligen borde sitta still. När vi eller fröken försöker prata med henne om vad som hänt så är det som om hon drar ner en gardin, hon vill inte lyssna eller prata. Hon blockar ute allt vi säger. Skolan vet inte längre vad dom ska göra med henne och vänder sig till oss för råd, men vi vet ju inte heller! Vi har tagit upp förslag om extra resurs till henne men allt rinner liksom ut i sanden. Hon har problem även hemma men vi har lärt oss hur vi ska hantera henne i viss mån, men skolan klarar inte det för där är det 15 andra barn som ska tas omhand också. Jag och hennes pappa pusslar med våra jobb så att vi ska kunna ha henne hemma från fritids så mycket som möjligt men det är en ohållbar situation i längden. Jag längtar till sommaren och semestern så kanske vi får lite lugn och ro i och med att vi slipper alla händelser på skolan.

Annons:
Honestyisdead
5/26/16, 2:26 PM
#1

Ni måste söka hjälp hos BUP.  Något ståt ju inte rätt till och hon behöver hjälp.

Zolah
5/26/16, 2:27 PM
#2

Alltså, bästa är om hon kan få en assistent. Dom kan medla med andra barn och samtidigt hjälpa henne. Då blir det skönare för alla

_Fisken
5/26/16, 2:27 PM
#3

Jobbigt när det är problem i skolan för ens barn. Man slits ner som förälder. Usch. Förhoppningen ligger väl hos PUB o att de kan hjälpa med åtgärder. 

Lycka till!

Trixter
5/26/16, 2:31 PM
#4

Vi har kontakt med bup, men dom kommer inte att dra igång något innan sommaren. Som jag skrev har hon alltid varit lite speciell, men vi föräldrar har aldrig känt oss oroliga utan tänkt att det är en "fas" och att hon växer ifrån det. Men sen hon började förskoleklass har det blivit så illa att vi tog kontakt med bup. Och dom har tagit sig an henne, men någon större utredning kan inte ske innan sommaren tyvärr

Honestyisdead
5/26/16, 2:33 PM
#5

Okey. Men det är ju bra :) Sommaren är ju strax här så stå ut den sista tiden och se fram emot en utredning till hösten som förhoppningsvis leder till hjälp :)

Trixter
5/26/16, 2:34 PM
#6

#5 Tack :)

Annons:
Ananse
5/26/16, 2:46 PM
#7

Till att börja med: låt inte skolan komma undan genom att lägga över ansvaret på er och psyk. Diagnos eller inte har skolan skyldighet att sätta in nödvändigt stöd. Undersök hennes begåvningsnivå också. Jag säger inte att det behöver vara så i det här fallet, men barn med HÖG intelligens känner sig ofta kraftigt understimulerade. Om det är så vill ni ju inte att stollarna på psyk och inom skolväsendet ska medicinera bort hennes begåvning eller sätta henne i särskola. Det är inte för att måla fan på väggen, men vad ni gör: lita inte på samhället och tro inte att dom vill hjälpa eran dotter. Dom vill få lugn och ro.

frejaspluto
5/26/16, 2:52 PM
#8

Det där låter som mitt barn som blir utsatt från annat barn som har aggressivitets problem , han har slagits, han har kallat min dotter för Fi**a, h**a, rivit henne, spottat. Hon och andra är utsatt i periodvis han är arg varje dag säger min dotter. Jag ser på föräldrarna mamman slår sig ifrån sig problemet , på ett föräldramöte det var lite oroliga föräldrar som har haft sina barn involverade i tråkiga incendenter med pojken. Pappan vet jag inte han är ofta på hugget hela tiden. Verkar kort i temperamentet. Jag ser inte vad som händer i deras hem . Men jag tror att pojken hör mkt hemma . Min dotters kamrat var där på en lekdag med sin mamma. Hon hörde hur han svor hela tiden. Jag tror att det kan vara känslomässigt utveckling som inte har fått utlopp och då blir det såhär. När han inte får som han vill då blir han arg och våldsam. 😐😩, Jag har pratat med pedagogerna och det gick så långt att jag anmälde skolinspektionen . Dom ser till att skolor och förskolor följer skollagen, ser till att dom arbetar rätt och mer intensivt med varandra kommunicerar . Jag har pratat med mamman och hon säger att det är andra som hittar på för lägga skulden på hennes stackars son, hennes egna ord. efter en lång väntan . Mer anmälan från andra föräldrar , Efter ett tag fick han diagnos ADHD med svår aggressivitet. Mitt råd till dig försök hitta en lösning med skolan och med en eventuell resurs till din dotter medans hon är ung och kan formas till det bättre . Jag tror inte ens att det är ADHD det är något annat. Idag är så lätt och ge diagnoser. Idag är pojken mkt själv med en resurs när andra är ute och leker. Ibland är han med alla barn. 🍀🌸🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Honestyisdead
5/26/16, 2:53 PM
#9

#7 "stollarna på psyk" är de som ser till att barn får den hjälp de behöver. Skolan vet ju inte vad för hjälp som behövs utan att veta vad som orsakar problemen.

Man brukar för övrigt inte medicinera bort begåvning. Handlar det om tex ADHD och hög begåvning sätta kanske Concerta in vilket verkligen inte tar bort någon begåvning utan hjälper till att fokusera. Och man kan få jobba i en snabbare takt om den vanliga är för enkel.

Trixter
5/26/16, 7:09 PM
#10

#8 Vi föräldrar har lagt skulden på oss själva i många år nu. Har vi varit för slappa, för stränga, dåliga på att sätta gränser, har vi inte gett tillräckligt med uppmärksamhet, har vi curlat sönder henne? Lite så snurrar tankarna, men tillslut kommer man till en gräns där man måste sluta skuldbelägga sig själv och istället se till att få den hjälp man behöver. 

Jag vet att många barn far illa i hemmet och därför är utåtagerande, men jag har mycket svårt att tro att så är fallet med min dotter.

Vi har fått intrycket att skolan vill gärna lägga ansvaret på oss, att det är vi som ska se till att lösa det här men det går vi inte med på. Vi kommer att trycka hårt på att hon ska få extra stöd och hjälp när hon börjar första klass nu i höst. Och gör dom inte sitt jobb som dom ska så anmäler vi till skolinspektionen. 

Är det nån som har erfarenhet av extra resurser i skolan? Är det en person som är där enbart för en elev eller har resursen ansvar för hela klassen? Jag känner att vår dotter behöver ha en person som enbart är till för henne, som håller ett öga på henne så hon inte hamnar i tokiga situationer och som kan hjälpa till att avleda när det börjar bli stökigt, men även hjälpa henne att hålla kvar fokus och koncentration.. Eller är det att begära för mycket? Jag har inte riktigt koll på vad som gäller

Honestyisdead
5/26/16, 7:14 PM
#11

Jag tror det krävs diagnos, eller minst intyg från läkare för att få elev assistent. 

Tyvärr är det inte bra i skolor idag. Få lärare och många elever. Därför är det bra med diagnos. Min erfarenhet är att man lättare får hjälp då.

Självklart skiljer det sig från ställe till ställe.

frejaspluto
5/26/16, 10:27 PM
#12

#10, jag tror inte heller att han far illa den pojken han har mkt problem och hantera . Såsom din dotter , vet i sjutton vad jag ska ge er för råd, hade ni pratat med BUP? Hur ser dom på situationen ? Vet du jag kommer PM dig istället . Lös ditt meddelande fr.o.m. Ikvällens gång… 🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Niklas
5/27/16, 7:57 AM
#13

#10: Resurser kan antingen vara där för klassen eller för en eller flera elever. I ert fall behövs det sannolikt någon för bara er dotter. Ett alternativ till att vänta till i höst på utredning är att bekosta en privat. Då brukar man kunna få det gjort inom loppet av en månad. Det kostar dock en del. Omkring 20.000 kronor. För den som har pengarna kan det vara värt det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Honestyisdead
5/27/16, 12:36 PM
#14

#12 Ts har ju redan skrivit att dom har kontakt med BUP.

Ribessa
6/5/16, 3:44 PM
#15

Min bror får hjälp i form av en kille som bara är till för honom, han brukar komma hem och hjälpa honom med läxor några gånger i veckan, och följer med honom till skolan och är där med honom. Då sitter de i ett eget rum bara de två och gör skoluppgifterna.

Honestyisdead
6/5/16, 3:48 PM
#16

#15 Har din bror någon diagnos?

Ribessa
6/5/16, 4:05 PM
#17

#16 - Ja, autism och ADD.

Caylina
6/6/16, 2:55 PM
#18

Det är bara att stå på sig så att skolan gör det de är skyldiga till för att er dotter ska kunna hålla den studienivå alla barn har rätt till. Den ska anpassas till varje elevs förutsättningar. det kan innebära en assistent eller extra hjälp i klassen. Det är väldigt bra att läsa på vad hon har rätt till, och även läsa på om ADHD och hur ni bäst kan hjälpa er dotter:) 

Jag har två barn med adhd/asperger och adhd/tourettes. De är tonåringar nu, men diagnosen upptäcktes för min minsta när han var liten. ( 5-6 år) Man lär sig med tiden hur man hanterar olika situationer, det är ju jättesvårt att kunna och veta allting från början när man står där som ett frågetecken och en miljon funderingar i huvudet:) 

Ta ett steg tillbaka, chilla lite;) Det är väldigt lätt att oroa sig för mycket när man har ett barn med funktionshinder. Det mesta brukar dock lösa sig om man engagerar sig och gör det bästa av situationen. Min son är 14 nu, han har nog den jobbigaste tiden i sitt liv just nu. Min roll i det blir att finnas där som ett stöd i alla väder (vilket man iofs gör för alla sina barn oavsett diagnos) Skillnaden är att eftersom hans känslor (glädje, ilska, sorg, osv) är 10 gånger så starka för honom än för en "vanlig" 14 åring så måste jag vara mentalt förberedd och även ibland stålsätta mig själv eftersom han är så intensiv. Man blir bra på att ha tålamod:)

Jag har fått kämpa mycket för hans skolrättigheter och har ändå haft bra dialoger med skolan. Men i skolan är alla processer så otroligt långsamma! Man vill att saker ska ske omgående för sitt barns skull. Jag tycker ni ska stå på er ordentligt, er dotter behöver ju stöd i skolan och på fritids. Det finns resurser till det, men kan vara svårt att få tillgång till dem eftersom det även är en kostnadsfråga och konstigt nog så har jag erfarenheten av att skolpersonal idag inte har särskilt stor kunskap av NPF, trots att det är så vanligt idag.

Agafia
6/7/16, 9:58 AM
#19

Sorgligt att det inte blivit bättre i skolan för barn med NPF diagnos , det var likadant när min Son gick i skolan , han är 34 år nu …… Som förälder får man kämpa för att ens barn ska få RÄTT hjälp i skolan , ge inte upp 👍

Honestyisdead
6/7/16, 10:07 AM
#20

#19 Fast i detta fall saknas diagnos ännu.

Annons:
Niklas
6/7/16, 10:19 AM
#21

Det finns många exempel där det har blivit riktigt bra i skolan också. Inte alla råkar illa ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Agafia
6/7/16, 3:01 PM
#22

Diagnos eller inte , barn far illa . Naturligtvis råkar inte alla illa ut….. Jag kan bara se hur det såg ut för min Son då han gick i skolan och hur det är för ett av mina barnbarn idag . Tyvärr ingen större skillnad .

cissi_1993
6/11/16, 9:06 PM
#23

jag gick i  samma klass som en kille med ADHD tror jag det var han var även ilsk men efter ett tag fick vi en ny lärare och hon var jätte bra.  han fick fort en asistent som var där bara för honom. denna asistent hade han från 5an tills vi gick ut 9an och jag upplevde att han blev väldigt harmonisk av detta dock var han sälla med oss under lektionerna utan då var han och asistenten i en annan lokal eller om vädret tillät var dom ute väldigt mycket.

summa sumarum jag tror att det handlar om hur angagerad lärare man har och hur utbildad denna är.

hoppas att allt drarigång fort för er i höst så ni får den hjälp ni behöver.

Upp till toppen
Annons: