Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2686 ggr
Oolated
2016-06-06 01:55

Moraliskt rätt/fel att självmedicinera?

Scenario: Din läkare går i pension. Du får en y läkare. Din nye läkare gör bedömningen att du inte längre ska äta Ritalin, utan Concerta. Du provar Concerta i en månad. Du upplever att den inte fungerar för dig. Du säger detta till din läkare. Han bestämmer att du ändå ska ha Concerta istf Ritalin. Du bestämmer dig för att köpa Ritalin från "nätapotek". Du hittar mycket få sidor, och dessa sidor är jättedyra och verkar drivas av utländska bluffmakare.

Fråga: Hur ska du göra?

Annons:
Honestyisdead
2016-06-06 02:01
#1

Byt läkare. Det är brottsligt att importera receptbelagd medicin och många åker fast.

add-apa
2016-06-06 09:28
#2

Byta läkare! Och det där med moraliskt rätt eller fel tycker jag inte behöver fundera så mycket på i det här fallet, utan det handlar ju om din hälsa (fysisk och psykisk). Och dessutom din plånbok…! Jag förstår inte varför din nya läkare vägrar ge dig Ritalin!? Det är ju inte olagligt på något sätt, utan en väletablerad och beprövad medicin…! Du kan ju ge hen en chans till, försöka förklara att Ritalin funkar bra för dig och att du vet att det är den du behöver, men om detta fortfarande inte går in så måste du träffa en annan läkare! En som lyssnar på dig! Lycka till!

Splatter
2016-06-06 11:37
#3

Byt läkare, vad i helvete. Hur vet läkaren vad som passar dig bäst när det är din kropp?! Köp inte olagliga grejer på internet, du vet aldrig vad de kan innehålla.

Ananse
2016-06-07 08:53
#4

Jag kan heller inte förstå hur det skulle kunna finnas några moraliska aspekter i det här. Däremot som sagt är det ju ett riskabelt projekt - och dyrt. Jag tror rentav gatutjack skulle vara ett bättre alternativt, det är ju åtminstone billigt. Men även där tar man ju stora risker både juridiskt och hälsomässigt.

Så byt läkare till att börja med.

Mangochanti
2016-06-08 08:40
#5

Vad känner du för skillnad av preparaten?

Ritalina är ju korttidsverkande och Concerta är ett långtidsverkande. Sen är det väl så att Ritalina används främst för barn/ ungdomar pga den kortverkande effekten och Concerta för vuxna. Ritalina tenderar att vara doserat i jämna tiotals mg, medan Concerta har andra doseringar.

Båda innehåller metylfenidat som aktiv substans. Vad jag förstår så har Ritalina en mer direkt effekt, vilket man kanske inte upplever av Concert an. Troligen väldigt individuellt hur man reagerar.

Men nöj dig inte, prata med annan läkare också. Ritalina är ju en korttids medicin som enbart räcker 3-4 tim och Concert an är i längden en jämnare medicin. Men du känner din kropp och självklart ska du ha fler omdömen om du är missnöjd.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

IceTee
2016-06-08 10:50
#6

#5 "Concerta används inte för behandling av ADHD hos barn som är yngre än 6 år eller för påbörjande av behandling hos vuxna. Om behandlingen påbörjades vid en yngre ålder kan det vara lämpligt att fortsätta med Concerta när du blir vuxen"
Taget från FASS

Jag hade ställt läkaren mot väggen faktiskt, mår du dåligt av en medicin ska du inte äta den, punkt slut

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Oolated
2016-06-08 11:20
#7

Tack för alla omtänksamma svar! Concerta fungerar dåligt på så vis att den ger en gruvlig ångest fram på eftermiddag/kväll. Hade inte alls detta problem med Ritalin. De flesta härinne har gett rådet att byta läkare. Så det är vad som ska göras. Men är det okej att säga att man vill byta läkare för att få tillbaka sin gamla medicin?

Honestyisdead
2016-06-08 11:55
#8

#6 Oavsett vad fass säger är det första medicinen för många vuxna.

#7 Du kan säga att det inte känns bra med den läkaren bara.

IceTee
2016-06-08 14:44
#9

#8 ja, men det är samma med Ritalin också. Många bekanta får Ritalin så det är ingen skillnad i ålder vad man skriver ut. Detta är vad jag märkt i alla fall

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2016-06-08 14:51
#10

#9 Det vet jag. Jag talade om det för dig eftersom jag trodde läkarna inte ger Concerta till vuxna med tanke på ditt citat.

IceTee
2016-06-08 15:54
#11

#10 vad jag fått förklarat är egentligen ingen av ADHD medicinerna noga testade på vuxna. Alla är för barn så läkarna får gå efter erfarenheter och några få studier. Tydligen behöver inte vuxna någon hjälp… Eller något

Medarbetare på Skor iFokus

Splatter
2016-06-08 22:47
#12

Det enda preparatet som är helt godkänt för vuxna är Elvanse, men jag har läst om att det lobbas för att få någon av preparaten med metylfenidat att bli godkänt också.

(Står på Fass, Elvanse och Elvanse Vuxen, men det är samma kapslar så det är ingen skillnad).

Ribessa
2016-06-09 22:23
#13

Jag fick min diagnos som 20-åring, och jag fick Concerta. Passar perfekt för mig i varje fall (Y)

Men som sagt, byt läkare. Och det är helt okej att säga att du vill byta läkare eftersom att denne inte lyssnar på dig på det du säger. Du säger att det som du hade mådde du bra på, och läkaren envisas om att ge dig något som du inte mår bra på - där hör ju alla. Helgalet!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: