Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1721 ggr
Peddie
6/11/16, 8:39 PM

Vad ska jag ta mig till nu?!

Hej! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.. Har ADD (och en j*vla massa andra diagnoser😊) och har rätt nyligen börjat med Elvanse, den är jätte bra! Dock är min läkare på psyk mindre bra.. Saken är den att innan jag började med Elvanse så upptäckte min husläkare att jag har väldigt hög vilopuls (lite över 100) och detta har ju psyk nu upptäckt eftersom jag måste gå på dom där kontrollerna.. Sjuksyrran som jag går till mailade läkaren på psyk att min puls va hög osv… Min husläkare har gjort EKG och det såg bra ut och sagt att jag troligtvis bara är väldigt stressad och har och väldigt ont i min arm efter en olycka.. Vi har provat betablockerare men fick jobbiga biverkningar, ja vi har testat en hel del men hon har ingen förklaring.. I förrgår ringde läkaren på psyk och sa (ordagrant) att hon vägrar skriva ut Elvanse om jag inte fixar min puls och kommer med nåt slags intyg från husläkaren.. Har försökt detta en gång innan men husläkaren visste inte vad mer hon skulle göra och sa att om pyskläkaren ville nåt så fick hon ta kontakt med henne! Inte skicka patienten med såna här ärenden.. Så ja, där är jag och va f*n ska jag göra?? Kan man byta läkare på psyk? Och hur ska jag bära mig åt med pulsen?!

Annons:
Aleya
6/11/16, 8:50 PM
#1

Jag vet att jag hade liknande då jag tog Strattera. Men då var det blodtrycket och den som tog blodtrycket använde en mekanisk manschett. Och det blev fel. Jag sa det åt denna personen redan då. Och det stämde. Kan inte läkaren på vc skicka ett meddelande till psyk?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Peddie
6/11/16, 9:13 PM
#2

Jo jag får göra ett sista försök på VC.. Men det är inte första gången man får känslan av att läkaren på psyk vill jävlas med mig.. Hon är iaf inte speciellt intresserad av mig som patient, en gång om året får jag träffa henne.. Kan man byta läkare?

Aleya
6/11/16, 9:28 PM
#3

#2 får du fråga dom. Men antar det eventuellt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ananse
6/12/16, 12:32 AM
#4

Intuniv - guanfacin kanske? Sänker blodtryck och puls - plus att den ökar aktiviteten i främre pannloben, den som är associerad med exekutiva funktioner. Anses dessutom effektiv vid förekomst av ångesttillstånd och tics. Den påstås också vara effektiv i kombination med CS.

Men det är ett jävla pack, idioterna på psyk. Det är inte alls omöjligt att puls och blodtryck faktiskt skulle gå ner om dom ökade Elvansen. Men kom ihåg att dom inte har nåt egenintresse av att hjälpa dig. Dom får samma lön vare sig du blir bättre eller inte. Mitt tips är att leta vidare tills du hittar en läkare som är beredd att hjälpa dig. Kanske undersöka om du kan få ta värdena nån annanstans, typ nån vårdcentral, så skickar dom resultaten till psyk? Min puls ökar med ungefär femtio slag i minuten när jag kommer in på psykmottagningen. Helt allvarligt.

Hur som helst. Guanfacin ska tydligen vara lika effektivt som amfetamin - för vissa åtminstone. Även om dom fortsätter trilskas beträffande CS kan det hända att guanfacin hjälper i sig självt.

Upp till toppen
Annons: