Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1946 ggr
[Sandi92]
2016-06-28 13:33

Är du glömsk/ har dåligt korttidsminne?

Själv har jag Asperger och är väldigt glömsk. Korttidsminnet är riktigt kasst. Långtidsminne har jag väldigt bra däremot.

Annons:
Thotis90
2016-06-28 13:42
#1

Jag har ingen diagnos, men jag misstänker starkt att jag har Asperger. Jag har ibland dåligt korttidsminne, särskilt när det handlar om konversationer. På bara någon sekund kan jag glömma bort vad jag har sagt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

powerofthebass
2016-06-28 14:00
#2

Korttidsminne dåligt. Men kommer ihåg saker som hände för 20 år sedan . Ändrå blir förvånande över hur ditaljerat jag kommer ihåg saker. Kommer ihåg så mycket, men om nån vet mig göra något om en stund cips så är. Det borta. Grammatik kommer jag inte ihåg. Men varför kommer jag ihåg hur vissa personer serut som man träffat på fest när man var liten. . Kan nog vara därför man bara vill vara ensam ibland

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Annielle
2016-06-28 20:29
#3

Jag har AD(H)D och annat som bidrar till dåligt minne, kortidssminnet är oftast väldigt dåligt men har oftast bra långtidsminne  och lägger rätt värdelösa grejer på minnet som var jag har köpt typ alla mina kläder, även gamla för 10-15 år sedan och andra detaljer som folk i min närhet i princip aldrig lägger på minnet.

Tyvärr har jag svårt att minnas detaljer som jag verkligen  vill minnas, jag minns bäst det jag inte anstränger mig för att minnas alls.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Funk4
2016-06-29 08:53
#4

Jag minns mindre för var dag nu känns det som. Har ADHD men man kan tro det är demens! Nä, men på riktigt - jag minns knappt vad det blev i fotbollsmatchen för två timmar sen, även om jag var helt uppslukad av den. Jag borde skriva ner, anteckna hela tiden, men det blir både tidskrävande i sig och mer papper att hålla ordning på. Om man inte minns saker känns det som man förlorar sig själv gradvis, blir beroende av andra som får påminna en om var jag varit o vad vi tyckte eller varför det kom sig jag var där (tex semester resor, arbeten jag haft, folks bröllop, tävlingar etc) Urjobbigt! Däremot har min bäste vän AS o är ett stort stöd då han minns ALLT, i detalj nästan! Trodde det var vanligt med Aspergers, men ni tycks säga motsatsen.. Hir som helst så kan ju inte alltid nån vara med mig för att jag ska kunna återberätta en händelse!?😞😣 suck

Ananse
2016-06-29 11:32
#5

Skrev ADHD eftersom det är den enda diagnos jag har, men antagligen finns det mer än så. Kryssade 'glömsk' men vet inte om det är rätt ord. Virrig; ostrukturerad; tankspridd; överbelastad. Snarare.

Dåligt arbetsminne sägs ju ofta, men jag undrar. Hur många normala människor skulle klara att processa bara en tiondel av alla dessa parallella tankespår som vi gör? Utan att säkringarna börjar gå i hjärnan och det luktar bränt ur öronen på dom…

Bättre arbetsminne än majoriteten tror jag gäller för dom flesta av oss, fast så mycket fler aktiva processer. Normalt folk kanske har jämförelsevis 2GB RAM i sina hjärnor och summan av alla processer kanske tar 0,5GB i anspråk. Jag kan känna att jag har minst det dubbla -  d v s 4GB eller mer - fast summan av dom pågående processerna ofta är uppåt 10GB. Operativsystemet hänger sig.

Så är det ju en annan faktor som man kanske ska ta med: Prioritet. Exakt vilka saker är det man minns respektive glömmer? Man kanske memorerar vad varenda organ i kroppen heter på latin, samtidigt som man inte lyckas lära sig hur man betalar räkningar och sånt.

Agafia
2016-06-29 13:57
#6

Min dotter skojar och säger att jag har en Teflonhjärna = inget fastnar 😉 Listor , post-it lappar en white board där jag skriver viktiga saker osv. har jag som hjälp för att inte glömma bort allt jag behöver göra eller telefonsamtal. Har en ADHD/Asperger diagnos . Att ha rutiner för det mesta gör livet lättare för mig , inte så kul alltid ……

Annons:
Upp till toppen
Annons: