Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1800 ggr
Rutz
2016-06-30 19:05

Varierad effekt av Ritalin

Jag har nyligen fått min diagnos ADD och i samband med detta satte man in Ritalin med modifierad frisättning. Jag har sedan 3 veckor tillbaka stått på 40mg på morgonen och 20 mg efter lunch. Detta eftersom jag tyckte att effekten avtog efter ett par timmar. Men jag tycker fortfarande att effekten varar bäst på förmiddagen och efter lunch trots påfyllning med 20mg dalar det snabbt neråt. På eftermiddagen får jag ofta hjärtklappning och känner mig extra trög.  Tycker det är så konstigt för eftersom den är modifierad borde den väl hålla effekten längre, eller?? Dessutom varierar det från dag till dag, vissa dagar är effekten knappt märkbar medans nästa dag känns bättre och jag har lättare att fokusera på en sak i taget. Kan även uppleva en känsla av själslig rastlöshet på eftermiddagen/kvällen.

Är det någon som känner igen sig? Det jag gillar med Ritalin är att den ger effekt snabbt men det blir en så påtaglig Av/På känsla. Har också blivit EXTREMT morgontrött sista veckorna. Kan nästan inte vakna på morgonen. Detta hade jag stora problem med förr i tiden men har kommit ifrån det men nu är jag alltså tillbaka på ruta 1 och försover mig för jämnan och har svårt att komma iväg till jobbet i tid.

Kan Concerta vara ett bättre alternativ? Den verkar mer jämn. Ska till läkaren nästa vecka.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-30 19:07
#1

Vad innebär det att den ät modifierad?

IaMiaMaria
2016-06-30 19:45
#2

#1 Modifierad frisättning innebär att tabletten har ett typ av skal så att den släpper ifrån sig läkemedlet långsammare. Många tabletter löses upp helt i magsäcken och då får man i sig hela mängden på en gång, Men om den är modifierad så släpper den ifrån sig lite i taget i matsmältningssystemet.

TS Man kan få prova flera sorter innan man hittar den som passar en bäst. Det är tyvärr vanligt med den där av och på känslan med de som går in fort i kroppen och sen fort ut. 

Så jag rekommenderar dig att byta sort, finns ju flera andra också om nr 2 inte heller ger den typ av effekt som du önskar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Fullfart
2016-06-30 19:46
#3
Honestyisdead
2016-06-30 19:47
#4

#2 Okey. Trodde det hette långtidsverkande då. För de långtidsverkande mediciner har ju fungerat så.

IaMiaMaria
2016-06-30 22:11
#5

#4 Det är väldigt liknande, det är hur de är uppbyggda som är skillnaden, långtidsverkande medicin även kallad depot tabletter har flera lager och verkar ungefär som jag beskrev innan. Att den släpper i från sig lite i taget.

Har läst lite mer om modifierad frisättning och iaf på alvedon 665 mg så är det så att den har två olika lager, en som släpper ifrån sig läkemedlet snabbt i magsäcken och ger en snabb effekt, ett andra lager som släpper ifrån sig läkemedlet under en längre tid.

Så skillnaden på depot och modifierad frisättning är inte så stor, utan det har med de olika skalen att göra, men det är en liten skillnad ändå.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-06-30 22:28
#6

Tack för infon :)

Annons:
Rutz
2016-07-01 10:48
#7

Tack för svar! :)

Är det inte konstigt att jag får effekt av det snabbverkande innehållet i kapseln men märker ingen effekt av den långsammare? Eftersom jag har haft samma dos i snart veckor ser jag mönstret tydligt. Effektiv på förmiddagen och sedan betydligt sämre ca 3-4 timmar efter intag av första dosen. Jag glömde även skriva att jag tror att medicinen påverkar min andning. Det KAN vara inbillning också eftersom jag hade liknande problem i tonåren (är 28 idag) som var helt och hållet styrda av tankens kraft. Lite likadant är det nu, om jag distraherar mig så glömmer jag det efter en stund men så fort jag tänker på det (som nu) känns det som att andningen är superytlig och att jag inte får inte tillräckligt med luft.. :/ Om jag bara tar 1 tablett á 20mg åt gången upplever jag inte detta, men med 40mg på en gång kan det bli så här. Kan det vara så att  jag är känslig för större dos?

Upp till toppen
Annons: