Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1362 ggr
Teetee
7/1/16, 12:45 AM

Rädd för Ritalin

Hej. Jag har ADHD, är bipolär, har Ptsd, paniksyndrom och Borderline. Går på Cymbaltas högsta dos sedan 2007. Tar quetiapine till natten för att sova. Fick sluta med Litium pga biverkningar på huden. Ska nu börja med Ritalin 10mg pga min biverkningskänslighet. Är livrädd för effekten. Någon som kan komma med tröstande ord? Råd?

Annons:
Funk4
7/1/16, 4:43 AM
#1

Ritalin är en ok variant av CS tycker jag ändå. Men Concertan är jämnare o har stabilare varaktighet på nåt vis. Prova om du inte kan komplettera med nån snabbverkande (10mg vanligen) och ha det som behovsmicin? Önskar dig lycka till o att du återkommer med ny "rapport" hur det går o dina egna upplevelser kring ritalina behandlingen!

IaMiaMaria
7/1/16, 4:39 PM
#2

Ritalin går förhållande snabb in och ur kroppen så får du biverkningar du inte står ut med så behöver du ju inte ha en lång nertrappningsfas och biverkningarna försvinner snabbt. Så det är bra :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Teetee
7/4/16, 12:11 PM
#3

Tog min första Ritalin nu för 40 min sedan. Känner mig trött och lite mer uppmärksam. Fick lättare att hänga med i ett telefonsamtal utan att tappa fokus. Det bådar gott.

Vilsen M.S
7/18/16, 5:01 PM
#4

Jag har ätit Ritalin i ca 6 månader nu och har äntligen hittat rätt dos 20 mg/dag. Men vägen dit har varit jobbig och oroande, Kändes väldigt hopplöst ett tag. Jag låg som högst på 60mg/dag men varken jag eller min sköterska på vuxenpsyk tyckte det var någon idé att höja dosen ytterligare för det hade inte blivit några bra effekter och dåliga biverkningar.

Jag sänkte min dos till 40mg/dag (i ca en månad). Sedan gick jag ned till 20mg/dag där jag ligger nu och känner att det här är jag nöjd med; de dåliga biverkningarna har försvunnit, Känner mig piggare och känner att jag orkar ta tag i saker som jag inte gjort tidigare. Däremot kan jag inte missa en tablett en dag vilket jag gjorde en dag och det blev inte så bra nästa dag jag tog Ritalin för jag blev som en Zombie den dagen. Efter den dagen kämpar jag med att inte glömma ta min medicin.

Upp till toppen
Annons: