Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1584 ggr
Alexius
2016-07-16 16:37

Adhd diagnos

Hej, gick igenom en ADHD utredning för 4 år sen som visade på att jag inte har ADHD. Är bra på att läsa och skriva och det verkar som att det va det avgörande skälet till negativ diagnos. Fick därimot diagnosen GAD. Efter träffade jag en annan överläkare som efter att läst mina journaler tyckte att allt tydde på att jag visst har ADHD och satte därför en diagnos på det och jag började medicinera med Concerta som fungerade ett tag men upplevde efter en tid att jag vart mer stressad av medicinen så jag slutade. Är förvirrad och rädd att jag blir felmedicinerad och inte har ADHD. Finns det någon som vart med om något liknande och borde jag göra en andra ordentlig utredning om man över huvudraget får det?

Annons:
Annielle
2016-07-16 17:07
#1

Du kan göra en ny utredning, det vill säga second opinion, det ska jag göra eftersom jag inte är säker på att min AD(H)D som jag fick som diagnos är korrekt med tanke på att inte vissa viktiga grejer togs med i beräkningen.

Be din läkare om remiss dit de gör utredningar om de inte gör de där du går, man ger inte någon en ADHD-diagnos som din läkare utan en ordentlig utredning, det är väldigt oseriöst.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ananse
2016-07-16 18:06
#2

Medicinen är inte farlig, frågan är om du blir hjälpt av den. Om du fungerar bättre så lär det ju vara rätt medicin - och en indikation på att du har ADHD. Om du däremot bara blir stressad är det ju bara att du slutar ta den.

Intuniv har ju diskuterats här, den ska tydligen ha positiv effekt vid ångestproblem - och används dessutom framgångsrikt vid ADHD. Clonidin är lite liknande fast sägs vara bättre om man inte samtidigt tar stimulanter.

Alexius
2016-07-16 21:12
#3

Ok, tack. Tar nu Elvanse sen någon månad tillbaks och det fungerar bra nu. Tar även sertralin sen tio dagar tillbaks och har fått jobbiga biverkningar men dom ska bli mildare så det är bara att hålla ut sägs det.

Ananse
2016-07-19 02:08
#4

**** lyft att gå från Concerta till Elvanse. Problemet med mediciner uppstår när man behöver höga doser - vilket jag verkar göra. Maxdos och fans jävla helvete… Vad vet dom om vad min maxdos är? Om nån uppnår önskad effekt på 30 mg är det väl bara att gratulera - då är 30 maxdos. Men om min eller nån annans fulla funktionspotential uppnås vid typ 150, 170, 210 eller vad det nu kan vara… Vad är problemet? Det är väl fan bara att skriva ut så man kan ha ett liv? Som sagt handlar det om milda substanser med förhållandevis beskedlig biverkningsbild och rätt liten skadlighet på det organiska. Vad är dom så jävla rädda för? Elvanse med sin tröga utsöndring har ju typ noll andrahandsvärde dessutom.

npfutredning
2016-07-28 07:11
#5

Jag kommer aldrig mer ta medicin. Är livrädd för allt kemiskt som kan skada kroppen. Hade megaproblem med att sluta med en antidepressiv och har aldrig mått så dåligt. ..

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Funk4
2016-07-28 12:46
#6

Hur har ni upplevt att Attentin fungerar (eller inte) för er? Jag tycker jag fått mildare fysiska biverkningar men på 30mg känner jag mig rätt trött o gäspar mycket, samtidigt som jag övertänker allt särskilt då jag är stressad och jag blir snabbt arg. Det är egentligen inte så konstigt eftersom hjärnan ser till att kroppen måste vara i konstant försvarsberedskap, det är ett slagfält inom mig…

Annons:
Upp till toppen
Annons: