Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1196 ggr
molbojse
2016-07-21 11:43

Kräkas av mig

Hej alla.

Inga direkta frågor, utan bara behöver få verbalkräkas lite.
Jag har ADHD utrett och remitterats till AS-utredning. Ovanpå allt är jag HSP, har OCD och BPD. Jag är väldigt beroende av rutiner och att allt fortsätter vara som det ska. Dvs, lägga mig ungefär samma tid varje dag, gå upp ungefär samma tid varje dag, osv. När det rubbas minsta lilla blir jag hemskt stressad och det slår alltid över till ångest som i sin tur rör runt i BPD:n och till slut kraschar jag fullkomligt. Det är väl ungefär det som hänt just nu. Sambon har fått andra tider så han behöver lägga sig tidigare än vanligt (kring 20) och sen går han upp vid 04. Det stör min vardag rätt rejält och nu är jag så färdig psykiskt av detta att jag börjar gråta het utan anledning. Jag är normalt inte en person som börjar gråta bara så där, utan det krävs en hel del innan jag ens snyftar lite. Jag hatar att det är så här. Det värsta är även att min psykoterapeut nu har semester och har ingen tid med henne förrän i slutet av augusti. Jag äter inga mediciner, då jag inte kan hantera dom samt att de inte ger mig någon effekt på rekommenderad nivå. Jag kan inte sova utan min sambo för då sover jag inte alls, och jag hatar att det är så. Jag sover visserligen inte nu heller, eller åtminstone inte som jag ska. Blir väl kanske 1-2 timmar och då vaknar jag för minsta lilla. Det enda som fungerar på mig hittills är olagligt och inget vi har hemma nu ändå.

Vet varken ut eller in just nu och det var bra länge sen jag kände så. Förmodligen ska även sambon jobba dessa tider i tre veckor till, vilket kan bli stöten för mig och jag går under totalt. Med det kommer vårt förhållande bli lidande för jag kommer inte orka med och därför lämna honom. Känns lite som jag sitter och väljer mellan pest eller kolera. Antingen blir jag utan sömn pga hans arbetstider och mår förjävligt på det, eller så bli jag utan sömn för att jag sover utan honom och mår förjävligt i alla fall. Och jag vet inte ens om jag gör det hela värre än vad det egentligen är. BPD: jag hatar dig från botten av mitt hjärta.

Om någon har något tips eller så, så är det välkommet. Förvarnar dock att jag kan vara pessimistisk och anti det mesta, men det lägger sig om det bara får sjunka in.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-21 13:07
#1

Lite väl drastiskt att lämna någon för att man inte kan sova. Sov hos någon annan de veckorna som han ska jobba dom tiderna. Tex någon släkting.

Men du måste egentligen träna på att klara förändring bättre än du gör idag. För saker förändras genom livet och rutiner rubbas. Du kan inte falla så var gång.

För övrigt har jag ingen aning om vad det är för sjukdomar du har mer än ADHD och OCD.

molbojse
2016-07-21 13:40
#2

#1 Din kommentar bidrog faktiskt inte med något alls. Vet inte hur insatt du är i psykisk ohälsa men om du inte lever med det själv ser jag ingen anledning till varför du kommenterat över huvud taget.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Honestyisdead
2016-07-21 13:55
#3

Oj. Någon vaknade visst på den vänliga sidan idag.

Jag har dragits med depressioner sedan jag var några år gammal, har Asperger, Dyskalkyli och tvångssyndrom. Fick initsialt även ADHD men den har vi plockat bort.

Vad nu det har med saken att göra. Har man inte rätt att komma med råd och tips om man själv inte har diagnoser menar du? Då bör du lägga till det i första inlägget så människor inte slösar tid på att ge svar som du ändå inte vill ha.

Och du kan ju vara vänlig och skriva ut dina diagnoser om du vill att man ska förstå din problematik. Har aldrig hört talas om bpd och hsp och är intresserad av vad det är. Det är jag inte ensam om.

Till sist. Oavsett diagnos har människor förmågan till att genom Träning hantera sina problem bättre. Man blir kanske aldrig av med dom men det kan bli mer hanterbart Som i ditt fall inte så katastrofalt pga ändrade sovtider för din partner. 

Och en önskan. Tänker du bara vara otrevlig kan du låta bli att svara på detta inlägg. Jag avskyr när människor är otacksamma.

Agafia
2016-07-21 22:29
#4

Låter jättejobbigt 😳 det finns ingen möjlighet att du lägger dig samtidigt med din sambo ? Då kanske du får sova någon timme eller åtminstone vila . Om du inte kan sova utan din sambo hjälper det då att bryta ert förhållande ? Förstår att du är desperat efter sömn men gör inga stora beslut när du inte är i balans .

Honestyisdead
2016-07-22 00:46
#5

#4 Bra råd där. Att inte ta stora beslut när man inte mår bra och är i obalans.

molbojse
2016-07-22 16:25
#6

#4 Ja, det är rätt jobbigt. Eller väldigt jobbigt. Panikångesten har grävt upp mig mer eller mindre, och jagar efter mig som en skugga.
Nej, självklart hjälper det inte att bryta förhållandet och den rationella delen av min härdsmälta till hjärna förstår det med. I situationer eller perioder där psyket blir så pass påverkat av för lite sömn blir ingenting vettigt. För det mesta kan det hjälpa att se det svart på vitt i exempelvis text. Därför jag mest behövde få skriva av mig.

Jag lägger mig samtidigt som honom, det är mer eller mindre enda chansen jag har till någon form av vila annars slår insomnian till och jag blir manisk. BPD:n säger till mig att om jag hamnar i manin kommer min sambo lämna mig. Varför han skulle göra det vet jag inte, men det här med rationellt tänkande är så långt bort från mitt medvetande att det känns fullt logiskt att lämna honom pga för lite sömn.
Dessvärre blir jag så stressad av att jag inte somnar att jag ligger och roterar i flera timmar vilket stör sambon. Han kör lastbil så är väldigt beroende av sin sömn med för att inte köra ihjäl alla han ser.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: