Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 1268 ggr
thenewbreed
8/10/16, 8:51 PM

Att ta körkort

Jag har ADD och har oerhört svårt att ta tag i saker, påbörja och avsluta. Även ibland när jag gör saker som jag verkligen tycker om. Jag tappar ju koncentrationen hela tiden. 

Jag har försökt ta Körkort i 2 år nu och jag är fortfarande inte klar och jag mår så himla dåligt över det.  Jag fattar aldrig formuleringarna i frågorna på testen och drar helt fel slutsatser. Sen kräver min körskola att jag ska sitta hos dem och plugga och köra felfritt för att ens få boka uppkörning och teoriprov via dem. Men jag kan inte sitta i deras klassrum med massor av andra som springer in och ut. Jag har bett om hjälp men då vill de ha 700kr/h förutsatt att jag ens orkar åka kommunalt ner till skolan som också tar mycket av min psykiska energi. Jag känner mig så sjukt jävla uppgiven. Jag behöver verkligen körkortet för att kunna hålla på med djur så pass mycket som jag vill men också för att få jobb då jag är arbetslös nu. Men motivationen rasar tillsammans med självförtroendet. 

För en månad sedan så la jag upp ett schema tillsammans med körskolan. Bokade två lektioner, uppkörning och teoriprov. Jag kom till första lektionen men ingen lärare dök upp. De hade ändrat plats på körlektionen utan att ha sett till att informationen gick fram till mig och baserat på detta gjort en bedömning att jag inte är redo för uppkörning och avbokat hela allting. 

Nu funderar jag på att begära pengar tillbaka och köra upp privat istället. Men jag kommer ju fortfarande då inte hinna klart med teorin eftersom jag bara blir frustrerad och ledsen av att teorin är så jäkla rörig. 

Någon mer som är i samma eller liknande situation? 

Jag har inte råd att anställa en privat lärare eftersom jag är arbetslös.

Medarbetare på bildredigering! :)

  • Redigerat 10/23/20, 10:54 AM av Niklas
Annons:
horribleatnames
8/10/16, 9:37 PM
#1

Det är INTE okey gjort av körskolan att ändra plats och sen inte se till att du får den informationen. Inte okey nånstans. Jag hade bytt till en annan körskola om det fanns flera alternativ.

Jag känner igen mej i princip allt du skriver. Teorin var enligt mej skitsvår att få att funka, speciellt när körskolan vägrade hjälpa till. Dom jag gick till tyckte "det är bara att göra det", en fras som får mej att bli förbannad för det är inte att "bara" göra det. Klarade teorin när vi hade "praktiskt", med lärare i rummet och stor klass, vilket var ett rent mirakel då alla var typ 16-18år medan jag och en till var över 20 (dom yngre satt tysta och sa inte ett ljud medan jag och den andra ställde nästintill alla frågor). Dessutom lade dom teorin på för kort tid, så jag hade inte en chans att kunna ta till mej allt på mitt sätt, utan dom körde på med sitt sätt ("det enda rätta" typ)

Att sitta själv och nöta in teorin på körskolan var i princip omöjligt, även med datorns hjälp. När dom gick igenom mina teoriprov som jag hade gjort på datorn suckade dom och gav mej pärmar med precis samma frågor som testet på datorn hade haft och sa "Det är bara att fråga oss om det är nåt du inte förstår". Det var ju bara det att det var typ varenda fråga jag behövde hjälp att tolka, även dom "lätta", och efter ett tag så tröttnade dom. Det var den hjälpen det typ. Sen när jag klarade teoriprovet på datorn så bokade dom tid för uppkörning+prov. Uppkörningen gick hur bra som helst, men teorin var enligt körskolan katastrof för jag klarade det inte på första försöket. Hade 48 av minst 52 poäng (för godkänt), var alltså 4 poäng ifrån att få godkänt. Jag tyckte att det var bättre än jag hade förväntat mej, men det tyckte inte dom. "Sätt dej här och plugga direkt, annars får du inte gå" sa dom typ. Det tog 3 försök innan jag blev godkänd. Fick då 53poäng och gick därifrån nöjd. Körskolan var fortfarande inte nöjd, för jag hade tydligen "inte pluggat hårt nog". Gick därifrån skitförbannad istället för nöjd och glad, fastän jag hade fått Körkort

Det enda tips jag har som kan funka är att byta till en annan trafikskola, inte nödvändigtvis en privat sån om det finns andra alternativ. Och om du känner att du måste, släng din diagnos på deras skrivbord och kräv den hjälp du behöver. Du ska inte behöva tvingas jobba på samma sätt som en neurotypisk människan när du bevisligen inte kan. Det är deras skyldighet att hjälpa dej få körkortet, inte att hindra dej på vägen. Diagnos eller inte, du ska ha det där körkortet! Kör på! 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

sannasetterwall
9/23/16, 1:42 PM
#2

Om du bor i Stockholm så kan jag rekommendera Odenplans trafikskola. De är jättebra och kan mycket om ADHD, de har till och med lärare som själva har diagnosen. Jag började försöka ta Körkort när jag var 18. Sedan dess har jag börjat och slutat hur många gånger som helst och betat av tre olika körskolor och två privata handledare. Jag lyckades på 4e uppkörningen när jag var 28, så ta det lugnt, det kommer :) Hur som helst så rekommenderar jag dig att byta körskola om du fortfarande har problem

Cindy S
9/30/16, 8:45 PM
#3

Något att ta till med är att vända sig till kronofogden för råd om du har "rätt" till pengarna. De kan inte beordra körskolan att ge tillbaka pengarna, men ett litet "Jaha, men kronofogden sa att det var ert fel" kanske kan hjälpa. Om att fråga snällt inte fungerar alltså. Det är ju de som ställde till det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: