Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2632 ggr
Annielle
2016-08-13 17:49

ADHD/ADD utan sömnproblem?

Jag har AD(H)D diagnosticerat och även andra diagnoser som postraumatiskt stressyndrom (PTSD). I  hela mitt liv har jag haft problem med sömnen, sover för lite och för dåligt m.m.

Min syster tror att hon också har ADHD, men jag är själv skeptisk till det eftersom hon aldrig har haft några sömnproblem, hon sover som en stock och kan gå och lägga sig och gå upp på oregelbundna tider utan problem…. (är inte endast sömnen som jag tycker inte stämmer med ADHD för hennes del kan nämnas)

Finns det ens personer med ADHD/ADD som inte har några problem med sömnen?!?  Någon här som inte har några sömnproblem?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Annielle
2016-08-14 11:09
#1

Ska jag tolka det som att alla här med AD(H)D har sömnproblem eftersom ingen har svarat???

Var dig själv, det finns redan så många andra.

enlisa
2016-08-14 11:10
#2

Jepp, jag har ADD med en släng av ADHD och inga specifika sömnproblem. Problematiken yttrar sig väl oxå rätt olika hos folk? Har även fått lära mig att tjejer med ADHD/add har större prevalens av diagnosen hos sina syskon oxå än killar.

Annielle
2016-08-14 11:17
#3

Tack för svar! 🙂

Du är nog den första med ADHD/ADD jag har "pratat" med som inte har sömnproblem, måste vara väldigt skönt!

Jo, problemen yttrar ju sig lite olika, men man måste ju ändå uppfylla vissa kriterier.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Funk4
2016-08-15 17:02
#4

Jag har ADHD o kan absolut inte somna utan insomningshjälp. Jag måste också varva ner en bra stund innan jag tar nattmedicinen, så jag surrar runt o grejar o plockar med papper, viker kläder, sorterar böcker, tvättar mig, förbereder kanske nåt inför morgondagen, lyssnar på poddradio/ljudbok, pysslar med lite foton, scannar lite fb och gud vet vad. Det kan verka som jag inte alls är på väg att lägga mig men det är rogivande och det närmaste till rutin jag har i mitt liv. Somnar nästan alltid vid ett-två oavsett om jag förutsatt mig att "lägga mig tidigt". Tänkt en del på sistone ifall det nånsin skulle bli läge att försöka 'trappa ut' insomningsmedicinen för det är klart att det vore underbart att vara sin egen herre, och jag fattar ju att all medicin ger biverkningar på kropp/psyke, men jag är alldeles för rädd att gå utan min sömn. Inte ens ett par dar i rad skulle gå att vara vaken för numera måste jag ha den återhämtningen, går under annars.. Enda tiden på dygnet utan konstant nya intryck att reagera på/prioritera/tolka/sortera!

Annielle
2016-08-16 11:08
#5

Jag är likadan, kommer också alltid i säng sent och måste varva ner väldigt länge innan jag kan sova, tyvärr har jag inte hittat någon sömnmedicin som fungerar för mig så jag sover dessutom för dåligt och för lite konstant och orkar därför väldigt lite och har inget fungerande liv eftersom jag mår uselt jämt……

Vad äter du för sömnmedicin?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Funk4
2016-08-17 02:27
#6

#5 Jag tar Zopiklon (Imovane) som ju är för insomningen (tror det är nån 'muskelavslappnande' egentligen?). Har haft alla möjliga andra också tidigare men denna mest. Zolpediem har jag ätit en del, fungerar (på mig iaf) mer långtidsverkande - jag kallar den för sömntablett. Vill inte ta den gärna längre för jag tycker inte jag får nån "riktig" sömn, känns liksom inte som hjärnan får bearbetat det den brukar/bör under natten.

Annons:
Agafia
2016-08-18 10:03
#7

Har diagnos ADHD/Asperger och jag har problem med sömnen , har prövat insomningstabletter och Melatonin . Tyvärr ingen hjälp för mig , resulterade i fruktansvärda mardrömmar och Melatoninet gjorde ingen verkan alls 😳 Jag försöker ha så bra rutiner på kvällen och inte varva upp mig , måste ta siesta på dagen annars brakar jag ihop . Har försökt hålla mig vaken på dagtid för att somna direkt på kvällen , det resulterar i övertrötthet o stress .

Annielle
2016-08-18 10:52
#8

Agafia

Jag är likadan, måste också ta siesta alltid utan några undantag, blir precis som för dig övetrötthet, stress, men även diverse andra problem , och med det kan jag inte sova alls i stället om jag inte tar en siesta på 1-2 timmar varje eftermiddag.

Det försvårar ju livet en hel del att aldrig kunna göra något den tiden på dagen om man vill träffa någon vän, behöver träffa en läkare eller vad det nu må vara 😕

De insomningstabletter/  sömnmedel jag har testat har inte haft någon verkan eller/och för svåra biverkningar på mig.

 Melatonin märkte jag eventuellt en effekt av i några veckor, men sen försvann i alla fall effekten helt…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-08-18 10:55
#9

Funk4

Bra att det funkar för dig!🙂 Men du kan alltså inte ta Imovanen tidigare och sova?

För mig fungerar tyvärr inte Imovane, lika vaken ändå och Zolpidiem (stilnoct)

 fungerar inte heller för mig, där emot blev jag spyillamående hela dagen efter den och krypningar i benen en hel vecka efter en enda tablett!😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ribessa
2016-09-01 19:10
#10

Allt är relativt skulle jag säga. Jag har ADD och jag har problem med min sömn - har jag märkt på senare dagar. Det fanns en tid i mitt liv då jag hade sjukt oregelbunda sömntider och kunde gå till skolan på 2-3 timmars sömn. Sover jag mindre än 7 timmar nu så klarar jag inte av en arbetsdag. - Enkelt förklarat för mig själv: Jag såg till att skaffa rutiner, och när jag hade skaffat dem så förstod jag att jag kanske inte "mådde så bra" som jag trodde innan, när jag väl fått känna på något annat.

Funk4
2016-09-05 11:46
#11

#Annielle: Anledningen till att kag inte tar Imovanen tidigare är just för att jag inte är "tillräckligt inställd"(?) på sömn då, och är rädd att verkningstiden på säg 20-30min ska förlöpa utan att jag kommit till ro o somnat som i sin tur leder till att jag missat 'fönstret', el får ta en halv-1 tablett till..? Det är kansle en fråga om rutiner som #Ribessa skriver, det kan oxå vara psykologiskt eller så får jag kanske inte rätt sömnmedel/dos eftersom jag inte blir trött nog… Det är jobbigt att vara min egen 'doktor/ssk' 😕 (för så känns det lite). Väldigt intressant att höra era erfarenheter och även tips. Jag vet inte om det är stor/någon skillnad (generellt!) mellan ADD:och ADHD var beträffar sömn o trötthet. Jag har ADHD och är i stort sett aldrig naturligt trött alls fysiskt. Skulle ALDRIG kunna sova dagtid till exempel. Det hade nog varit underbart att ta sig en powernap typ😃

Annielle
2016-09-05 21:06
#12

Ribessa

Ja rutiner är ju något som man behöver, men samtidigt är det så svårt av en massa anledningar tycker jag själv i alla fall, men jag jobbar på det.

Har haft bättre rutiner tidigare, så det borde ju gå igen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-09-05 21:10
#13

Funk4

Ja, jag känner igen mig totalt i dina tankegångar angående varför du inte kan ta Imovanen tidigare /gå och lägga dig tidigare…men det borde gå med bättre rutiner, ställa i sig på annat sätt osv….

Ja powernap hade jag verkligen behövt, har aldrig någonsin kunnat sova på dagen heller, när jag vilar på dagen innebär det att ligga på spikmatta och lyssna på mindfulness/kroppscanning samtidigt annars blir det olidligt, kan inte bara ligga där utan något liksom….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ribessa
2016-09-05 22:53
#14

#12 - Ja Annielle, det är ju det som är det tjorviga med add/adhd, vi måste ha rutiner för att fungera, men det är otroligt svårt för "oss" att skaffa oss rutiner som fungerar, organisera egentligen. Det är svårt för oss att själva komma på en fungerande rutin helt enkelt. Men när vi väl är inne i den så är vi inne i den, det är det fina… ;)

Annielle
2016-09-07 08:37
#15

Ribessa.

Ja, det är ju sant, men blir uttråkad och får ångest/stressad av rutiner och känner mig så låst, blir så tvångig dessutom.

När jag har haft rutiner som sitter och det av olika skäl måste rubbas ibland (livet händer ju på olika sätt du vet…) så leder det till sådan vedervärdig ångest och stress att inte följa rutinen, eller så blir jag extremt oflexibel och kan inte gå på t.e.x. ett läkarbesök som är svårt att hitta en annan tid till för att jag enligt mina rutiner ska äta just då.

Skulle vara intressant att veta på ett ungefär hur dina rutiner ser ut om du vill dela med dig? 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ribessa
2016-09-09 08:49
#16

#15 - Jag förstår absolut vad du menar! Mitt liv går ut på att ha rutiner, men att kunna vara flexibel då och då. Det går för det mesta bra men det kan gå väldigt dåligt också. Grejen är - saker som är spontana ger mig ångest. Jag kan klara av att sambon helt plötsligt säger "ska vi gå på bio ikväll?" - men först får jag en helt vidrig ångest, jag måste veta, hur tar jag mig hem först? Vad äter vi först? Vem lagar maten? Hinner vi med detta? Hur tar vi oss hem? Hinner jag komma ned i varv då för att jobba dagen där på? - När jag rett ut det där, då är det lugnt. Men jag MÅSTE få reda ut att först.

Jag har så olika rutiner, men oftast är det väl mina morgonar som jag alltid måste få göra likadant, och min "sista tid vaken" såt säga. Morgonen börjar jag med att jag får vakna, då ligger jag och kollar mobilen litegrann, springer på toa, då gör jag mig två mackor och dricker soyachoklad (alltid alltid samma, något annat är helt fel! två mackor ska det vara, sak samma vad det är, men jag är en mackmänniska) därefter sätter jag mig i sängen och äter frukost och kikar på youtubevideor. Därefter tvättar jag av mig lite snabbt och sminkar mig och springer till bussen eller så åker jag med sambon till jobbet. Dagen kan få flyta på lite så som den är. 

När du nämner läkarbesök så har jag inga vidare bekymmer med det, jag får bara ångest över att jag inte vill missa jobbet eller vara borta från jobbet. Vet jag att jag hinner med marginal har jag inga problem - eller så när jag väl beslutat mig så går det också bra. Som här i somras då har skar ett djupt jack i min hand, beslutade i bilen påväg till jobbet att "nä jag måste kolla så jag inte behöver sy detta", hörde av mig till chefen och sade jag kommer så fort jag är klar. - Då gick det hur bra som helst. Det är väl för att jag måste reda ut alla eventuella frågetecken för att bli kvitt ångesten.

Direkt när jag kommer hem MÅSTE jag få ta ut linserna och tvätta bort sminket. Jag hoppar även alltid in i duschen och tvättar kroppen (specifikt fötter, under armar osv haha) då jag alltid måste få känna mig helt ren då jag kommer hem för att kunna slappna av, samma gäller där hemma, det måste kännas rent! Jag smörjer in kroppen (jag är en sjuk torris!) och ansiktet. Kvällen kan vara på lite olika sätt, kan se en film eller serie men sambon, eller bara sitta och surfa för mig själv. Men jag går alltid och lägger mig med kvällsfika, samma som min frukost - men det datorn i sängen. Där surfar jag runt och bloggar, ser på youtube, planerar inredningen hemma eller you name it. Därefter springer jag upp och borstar tänderna, tar ett glas vatten till sängen och jag sätter datorn på sidan om sängen med någon video att se på, då släcker jag alla lampor (jag har aldrig kunnat sova helt släckt, men jag gör det nu… Dock med datorn men den drar jag ner på lägsta styrkan) och ligger och ser/lyssnar tills jag somnar. Sedan börjar det om igen.

Haha, ganska kul när jag kan berätta hur varje dag börjar/slutar. En del kanske tycker det är tråkigt - medans för mig är det så otroligt viktigt för att kunna fundera under dagen.

Hur är det för dig, Annielle?

Moggia
2016-09-09 14:08
#17

Jag har ADHD och har haft problem med sömnen i perioder men det är länge sedan nu. (peppar peppar) För mig funkar sömnen om jag äter bra och tränar regelbundet.

Jungfru82
2016-09-17 14:58
#18

Skulle kunna sova 24 timmar om dygnet

Agafia
2016-09-17 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Den här bilden är väldigt talande !

Skabbilusk
2016-09-19 22:01
#20

Jag har ADHD har aldrig haft problem med sömnen. Visst kan det vara svårt att somna ibland men så är det väl för alla då och då. 😉

Annons:
Agafia
2016-09-19 22:31
#21

#20 Lyllo du !

rivercrow
2016-09-20 12:12
#22

Jag har egentligen inte några sömnproblem heller. Egentligen, låter konstigt. . men jag ska förklara: Jag har ADHD diagnos och käkar Elvanse och Attentin för det. Jag är född på 60-talet, så jag är ingen tonåring direkt. Men fick min utredning gjord och diagnos bara för ett år sedan. Och det efter att ha gått ett halvt liv utan att riktigt veta var skon klämmer, även om misstanken naturligtvis funnits länge. Det är ju dock så fruktansvärt långa köer till att få en utredning gjord. Och eftersom jag inte är impulsstyrd så har jag tänkt att det nog inte rör sig om ADHD ändå. Men det var det, i allra högsta grad. Hur som helst, det är en annan historia. Sömnsvårigheter Handlar det om. Jag har tidigare haft sömnsvårigheter. Det har i viss mån berott på jobb med konstiga tider. Men nog har jag haft sömnsvårigheter tidigare periodvis. Många adhd:are, som medicineras med amfetamin, brukar ju klaga på att dom har fått svårt att sova. Jag undrar då egentligen hur dom hade det innan dom fick Elvanse/Attentin eller Metamina. Om dom sov bättre då? Alltså, undrar om det är adhd:n i sig som gör det svårt att sova, eller är det medicinen som gör det? För jag sover nämligen mycket bättre på amfetaminpreparat än utan. För många år sedan så självmedicinerade jag med amfetamin, för att orka och för att kunna vara med i livet utanför dörren. Och som de flesta med ADHD så reagerade jag lite annorlunda på amfetamin. Istället för att bli speedad och fara omkring, så blev jag lugn och kände en normalitet som jag inte hade känt förut. Jag upptäckte också att jag sov mycket bättre än tidigare. Och så är det nu också när jag istället får medicinen av läkare. Det har varit en väldig hjälp att ha fått den här medicinen. Jag skrev här i forumet, strax innan jag gjorde utredningen, att jag var rädd för att jag nog skulle behöva hålla på och testa alla metylfenidat i en evighet. Och att det nog skulle bli svårt att få Elvanse eller liknande. Jag hade läst så många inlägg från folk som förlorat år av mående genom att läkarna ställt sig negativa till amfetaminpreparat. Men tack och lov så har det blivit mycket bättre på den fronten, även om en hel del stigma och ovetenskaplig gammelmoral ligger kvar.

enlisa
2016-09-26 22:31
#23

Intressant läsning, tack till alla som delat med sig! Alltså, jag måste nog revidera mitt inlägg, jag upplever inga problem med just insomnandet. Däremot går jag ofta och lägger mig alldeles för sent, men det har mer att göra med mitt problem att få saker gjorda/att komma i säng - och det upplever jag inte som en sömnsvårighet. Jag försöker också röra på mig under dagen, måste ofta ta en "siesta" för att orka med heldag, och använder mig av Blåljusfilter på telefon + dator (det tonar bort det blå skarpa ljuset som triggar hjärnan att va vaken, funkar sjukt bra för mig, jag blir tröttare). 

MEN jag insåg nu när jag läste sista inlägget här att jag innan medicinen (först Concerta, nu elvanse) ofta vaknade med ett ryck, jättetidigt på morgonen, och med sisådär tusen idéer kring allt jag skulle göra (oftast på en och samma gång) just den dagen. Kort sagt kunde jag starta med en färdig bild i huvudet på hur jag skulle möblera om klockan sex på morgonen och efter att ha skjutit upp (vilket innebar "struntat i") frukost så fastnade jag i all städning som ju "uppenbarligen måste göras" innan möbler flyttas på… Numera är jag trött på morgonen, och även om det kan vara störigt att inte vara pigg när jag vaknar, så är det oerhört skönt att också KUNNA sova till kl nio och inte starta dagen i total hets. Särskilt som jag oftast inte somnar förrän vid ett (förr ca två-tiden) på natten. Dock ska jag väl säga att jag aldrig riktigt upplevde detta som "sömnproblem" heller, jag har alltid somnat lätt (särskilt när jag dansade mycket, upplevde att jag kunde styra kroppen in i trötthet).

Idag har jag lärt mig att det finns sjukgymnastik/fysioterapi som berör den typen av kroppskännedom, så det kan jag ju också tipsa om ifall nån vill ha såna tips och har svåra sömnproblem…då handlar det mycket om kroppskännedomträning och det är mkt kopplat till bl.a. meditation, tai chi, osv…

Annielle
2016-09-27 08:47
#24

Ribessa

Tack för ditt utförliga svar! 🙂

Jag har inte haft ork att svara ett längre inlägg (bland annat mycket ont i kroppen) men jag återkommer med ett svar lite senare.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: