Annons:
Etikettadhd-add
Läst 7095 ggr
litenmolly
2016-08-15 02:01

Specialintressen ADHD/ADD

Hej

Undrar om fler av er med adhd/add upplever liknande som mig angående specialintresse/hyperfokusering. 

Just nu är jag inne i en period sedan 2 veckor tillbaka då jag spenderar mesta delen av dygnet till mitt nya intresse. Om jag fick bestämma skulle jag skippat både mat, sömn och andra måsten bara för att kunna hålla på med detta jag just nu älskar. Glömmer tid och rum..Trots att kroppen och hjärnan känner att jag måste göra något annat så kan jag knappt slita mig. Och lyckas jag slita mig kommer suget efter någon minut att jag vill återgå till intresset. Kan ligga uppe på nätterna och bara tänka på intresset..

Ibland blir jag så uppslukad av det att lyckan nästan går över till någon slags stress-ångest, som att jag peaker på nått sätt.

När en sådan här period är över kommer nästa alltid känslan av tomhet, rastlöshet och meningslöshet..

Finns det någon som upplever liknande?

Annons:
Babydino
2016-08-15 06:10
#1

Beskrev mig mitt i prick. Men vet inte min kommentar är av värde för har ingen diagnos. Men ja, jag upplever exakt det du skriver… ändå. :)

Maleficum
2016-08-15 11:07
#2

Jag kan känna av liknande i perioder. Jag har dock både ADD och Asperger. Tror det har att göra med att personer med ADD/ADHD har större risk att bli beroende av saker. Vet att jag läste (eller snarare lyssna) nåt om det i ett av kapitlen i Delivered from Distraction: Getting the Most out of Life with Attention Deficit Disorder.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ribessa
2016-08-17 22:52
#3

Hör absolut till ADD/ADHD. Jag gör precis likadant, gjort hela mitt liv. :)

molbojse
2016-08-18 15:53
#4

Jag är likadan! Jag har nu tokfastnat i att sticka strumpor så vill egentligen bara sitta hemma dygnet runt och sticka. Tyvärr går inte det, men stickar så fort jag får möjlighet :)
Kan ligga vaken kvällstid och längta till morgonen bara för att få sticka. Sen kan jag studsa upp sex på morgonen och sätta igång.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

litenmolly
2016-08-23 12:46
#5

tack för era svar :) det är alltid så skönt att höra att man inte är ensam i något som man själv tycker är lite småknasigt! kram på er

3mma.
2016-08-25 21:48
#6

Japp, jag har ADHD och när jag snöat in mig på något är det 100% fokus på det. Sen kan jag släppa det totalt efter någon-några månader och då är det 100% fokus på något annat. Finns inget mellanting när det kommer till mig. Jag ger ett intresse allt eller inget.

/3mma.
Matte till Queens Maja

Annons:
SSKAnna
2016-08-28 19:25
#7

Enligt Russel Barkley är specialintressen och hyperfokusering inte ett adhd-drag utan ett autism-drag.

Däremot kan man med ADHD ha svårt att bryta sitt beteende för att göra något som inte är lika kul., d.v.s. man skjuter upp annat. 

Två olika funktioner fast med liknande symptom.

https://www.youtube.com/watch?v=e1IEv9CA2vA

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ika73
2016-08-31 21:29
#8

https://biblioteket.stockholm.se/titel/1015802

Jag hoppas länken fungera. Det är en bra bok, som sammanfattar massa ny forskning om ADHD. DE berättar bland annat om olika effekter av ADHD, sk samdiagnoser. Bland annat tar de upp mani, som liknar men inte är lika extrem som  vad som kan ses i bipolärt tillstånd. Jag kände igen mig väldigt mycket..

molbojse
2016-09-17 11:53
#9

#7 Inte helt oväntat. ADHD och autism/asperger befinner sig inom samma spektra :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

litenmolly
2016-12-09 21:53
#10

Tack alla för svar

Honestyisdead
2016-12-11 10:33
#11

#9. Hur menar du? De är inte inom samma spektra.

melonglass
2016-12-30 00:24
#12

Jag är precis likadan!

Upp till toppen
Annons: