Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2196 ggr
gatanfram
8/26/16, 11:58 PM

Extra hjärtslag

Är det någon som medicinerar med metylfenidat som har sk "extra hjärtslag". 

När jag lyssnar på mitt hjärta på egen hand (riktad mikrofon) så hörs det tydligt att hjärtat ibland slår två slag följt av en kort paus. 

Jag har ju gjort EKG under min medicinering, där allt såg bra ut, men undrar nu om detta är så pass vanligt att det inte ens nämns under EKG? 

Tacksam för svar.

Annons:
Honestyisdead
8/27/16, 12:02 AM
#1

Det händer mig och jag äter ingen medicin. Är du säker på att det inte var så innan medicinen?  Vad jag har förstått är det ganska vanligt att det händer.

gatanfram
8/27/16, 12:44 AM
#2

Det är möjligt att det var så även innan. Har haft stressproblematik under en ganska lång tid, och den "känslan" som jag har när extraslagen kommer är liksom ingenting jag reflekterat över, mer bara allmän känsla av att jag är lite stressad, och att hjärtat därför slår snabbare. Nu blir det mer en källa till oro, vilket såklart är en ond cirkel, eftersom det också kan trigga stress. 

Vet inte, rätt trött på medicin överlag just nu, och står verkligen i valet och kvalet huruvida jag ska lägga ner medicinering eller inte.

 Har du aldrig medicinerat, eller valt att inte göra det av annat skäl? 

Tack för ditt svar.

Florrpan
8/27/16, 2:18 AM
#3

Har väldigt ofta extra slag. Jag hade en nojja när jag var mindre att mitt hjärta höll på att lägga av eller något. Ju mer jag lyssnade på hjärtat desto värre blev det.

Åkte in och gjorde EKG, både hos vårdcentral och på EKG cykeltester. Inget fel alls.

Ignorera det, det är vanligt att det slår ett extra hårt slag ibland.

Honestyisdead
8/27/16, 10:20 AM
#4

#2 Extra slag är ofarliga och vanligt. Obehagliga men ofarliga. Den informationen fock jag då jag gick till läkare pga extraslag.

enlisa
9/26/16, 9:54 PM
#5

1177.se skriver:

"Typiskt för dessa supraventrikulära slag är att de lättare uppkommer i vila. De brukar försvinna vid fysisk aktivitet. Olika faktorer kan göra att de lättare uppstår, exempelvis stress, sömnbrist, eller mycket kaffedrickande. Det kan kännas som att hjärtat gör ett uppehåll och sedan sätter igång eller som att hjärtat "slår en volt" i bröstet.

När man får ett extraslag så kommer det lite för tidigt i den regelbundna rytmen. Hjärtat gör då en paus, för att rätta till rytmen, och sedan kommer den regelbundna rytmen igång igen. Det nästkommande slaget blir då kraftigare på grund av att hjärtat under pausen hunnit fyllas mer med blod. Ibland kan det komma serier med extraslag på detta sätt. Det kan kännas obehagligt, men är helt ofarligt.

Om du har denna typ av extraslag är det bra att komma igång med regelbunden motion, ifall du inte redan håller på med det. Det är också bra att tänka över om det finns sådant som kan öka tendensen till extraslag i ditt liv. Till exempel stress, mycket kaffe eller bristande sömnvanor. Nikotin kan även öka tendensen, så om du röker är detta ett skäl att sluta." 
http://www.1177.se/Vasterbotten/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-kan-man-gora-at-oregelbundna-hjartslag/?ar=True

elinmagdalena
1/21/17, 12:06 AM
#6

Jag har extraslag hela tiden.  Var tredje hjärtslag är ett extraslag och så har det varit i flera år för mig, men är ofarligt.  Det som från början utlöste mina extraslag var en antidepressiv medicin, och sen har det hållit i sig. 

Det är oftast inte farligt med extraslag, och tror till och med att de flesta människor har extraslag ibland. Vissa av oss har det hela tiden, men det är ändå inte farligt.
Jag var också lite orolig inför att börja med Ritalin. På grund av att jag har mycket extraslag så fick jag ha en EKG-mätare på mig i en vecka när jag började med Ritalin.
Min upplevelse var att jag fick mer extraslag, att jag fick mer hjärtklappningar osv, men när resultatet kom visade det sig att mitt resultat var oförändrat, hade lika många extraslag som jag brukar ha.

Om en har extraslag så brukar det automatiskt stå det längst ner när de skriver ut resultatet från EKG. Hade du många extraslag hade dom berättat det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: