Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1266 ggr
dahlis
2016-09-06 09:30

Ska jag upphöra med Elvanse vid utredning av ADHD?

Hej på er.

Ja, som rubriken lyder så undrar jag det? Kan ju låta lite märkligt vid första anblicken "Har han fått Elvanse innan han vet om han har ADHD?"

Men så här ligger det till. För att göra en lång historia kort så hoppar vi direkt fram till för ca 1,5 år sen. Efter ett kaotiskt liv fyllt med ångest, depression, inre stress och diverse andra åkommor, så kommer jag som nyinflyttad till staden i kontakt med överläkaren på den psykiatriska kliniken, således en psykiater. Efter att ha förklarat hela min livssituation för honom, och även berättat att jag tidigare fått diagnosen Dystymi av en annan psykiater i en annan stad, så kommer han fram till att jag med all sannolikhet inte har Dystymi, vilket jag själv redan har betvivlat efter ingående googlande på symtom, passar helt enkelt inte in på mig, men hur den diagnosen sattes är en annan historia.

Hur som helst så funkade inte nån av dom mediciner jag fick prova efter det så nu sitter jag alltså hos denne psykiater jag nämnde i början. Han kommer fram till att jag med största sannolikhet har ADHD. Först tänker jag "Nej, inte en till som inte vet vad han snackar om". Men efter att ha förklarat en hel del kring ADHD och ställt ytterligare en mängd frågor så börjar jag mer och mer känna igen mig. Han ger mig en broschyr och föreslår att jag googlar en del om ämnet tills nästa möte, för att bilda mig en egen uppfattning, och för att låta det "sjunka in"

Ju mer jag läste desto mer kände jag att jag ÄNTLIGEN hade hittat hem. Det var mig dom beskrev exakt i detalj, allt ifrån koncentrationssvårigheter, lättdistraherad, "slö"=orkar inte ta tag i saker, till att hela mitt liv ha känt mig annorlunda, konstig, utanför, ticsat och låtit (Tourettes med ALL sannolikhet. Mamma har t.o.m tagit mig till div läkare när jag var liten pga allt ryckande och låtande men utan gehör=70-talet;()  dagdrömmare, stå och lyssna på nån som pratar med mig men tänker på helt andra saker, sitter jag och samtalar med nån i ett rum och det samtidigt sitter några andra lite längre bort och snackar i samma rum så lyssnar jag in bägge samtalen, är det dessutom flera samtal på gång så blir det rätt snabbt jobbigt, sömnproblem sen tonåren pga allt snurr inne i skallen, kan bli tokig ibland när jag ska sova och i princip allt jag upplevt den närmaste tiden fullkomligt bombaderar mig inne i skallen, blir väldigt lätt och fort fruktansvärt mentalt trött när jag måste vara uppmärksam och fokuserad på nått eller nån, osv osv….ni som vet känner igen er. 

Så med andra ord är jag i stort sett 100% säker på att jag har ADHD (eller eg ADD men nu mer så säger man tydligen bara ADHD)

Fick börja med Conserta första tiden, men då det var lite svajigt så gick vi över till Elvanse, och jag känner att det hjälper mig oerhört mycket i min vardag. Har börjat arbetsträna ca 3 dagar/veckan i 2-3 tim efter att ha varit sjukskriven 100% sen 2013. Och det tack vare Elvanse

Men nu till min fråga. Eftersom jag inte genomgått en riktig utredning som efter konstens alla regler fastställt att jag faktiskt har diagnosen ADHD så vill nu FK att jag genomgår en sk fördjupad medicinsk utredning för att det ska bli rätt. Och jag är absolut med på det. Men då jag nu går på Elvanse så kom jag på att om jag så att säga är "påverkad" av Elvanse under utredningen så blir det ju inte rätt. Då Elvanse hjälper till att mildra symtomen på ADHD så kommer det ju att se ut som att jag inte har det, och då kanske jag får en felaktig diagnos, eller hur?

Så egentligen har jag besvarat min egen fråga ;)) men vill ändå ventilera den med er.

Sen kan man ju tycka vad man vill om min psykiater, som skriver i sjukintyget att han "genom en fördjupad psykiatrisk utredning kommit fram till att patienten lider av ADHD" Om han kallar det att han och jag sitter några ggr och samtalar om mitt psykiska tillstånd för "en fördjupad utredning" så kan man ju förstå att FK undrar. Det han borde ha gjort, kan man ju tycka, är att efter det att han personligen kommit fram till ADHD så borde han ha gått vidare med en "riktig" utredning med allt vad det innebär, för att faktiskt få belägg för sitt påstående, som jag som sagt till 100% är säker på att det stämmer. Men men, nu är det som det är.

Är det nån annan som fått "diagnos" på liknande sätt, eller är jag unik ://?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-06 10:06
#1

Jag förstår verkligen inte varför han inte gjorde en utredning från början. Låter helkonsyigt att misstänka diagnos, strunta i utredningen och ändå skriva ut medicin.

Och visst borde du låta bli medicinen under utredningen. Annars blir det ju inte rätt resultat.

Funk4
2016-09-09 01:37
#2

Jag håller med #Hera. De vet väl om att du får Elvanse utskrivet där du går nu/där remissen skrivs? Isåfall ber de väl också dig så småningom, där du gör utredningen, att vara så 'ren' som möjligt ifrån mediciner, alkohol o dyl som kan påverka diagnostiseringen. Så var det för mig, tre månader före och sedan igenom hela förloppet av utredningen. Du har däremot en fördel sen som vet vad som funkat bra, och slipper förhoppningsvis att traggla dig igenom alla olika varianter som många andra måste. Lycka till!

sannasetterwall
2016-09-23 13:28
#3

Jag fick också diagnos på liknande sätt. Men nu ska jag äntligen kanske få en "riktig" utredning eftersom jag eventuellt har andra diagnoser också. Tydligen så är den stora utredningen relativt ny och tidigare räckte det med samtal och att eventuellt fylla i några papper om mående och beteende när man var yngre och hur det är nu. Jag skulle kolla med de som gör utredningen om du måste göra uppehåll med medicineringen. Är ju inte kul att behöva må dåligt bara för det, vissa saker spelar det kanske ingen roll om du tar medicinen för medan andra test är annorlunda. Som jag förstått det går Elvanse ur kroppen ganska fort så det går ju att planera in efter de testen.

Upp till toppen
Annons: