Annons:
Etikettadhd-add
Läst 898 ggr
wysiwyg67
2016-09-26 10:17

Att kapa tiden av ovisshet och få tid till vishet

Hej! Jag har läst en del om era erfarenheter av att få hjälp och inte få hjälp med att utredas och starta upp en behandling av ADHD/ADD. Det jag slås av(precis som i mitt fall) är hur långt tid det tagit, hur svårt det är att få gehör för sina svårigheter och bli tagen på allvar.

År av ovisshet, mediciner, läkare mm.  Och så bristen på en handlingsplan!

Och det ologiska resonemanget från dem inom läkarkåren som man möter.

Ta t.e.x. ett svar som jag fått när jag efterfrågat en utredning av om jag har en ADD problematik.

Först får jag höra att jag skall äta antidepressivt, prövar och det faller inte väl ut , jag blir uppskruvad av mediciner, även på lite dos. Jag påtalar då att , det finns en ärftlitighet på min mors sida av manodepressivitet (mormor, ligger nära genetiskt)

Jag byter läkare på nytt, som säger att livet är tungt( no shit Sherlock, vill inte gå in på vad som påverkat mig eller min familj som kan ligga till grund till att jag mått dåligt; men klart att det spelar in).

I samband med att jag går in i klimakteriet blir det än värre, nu har jag på allvar tankar om att ta mitt liv, även om tankarna skingras när jag pratar om dem med min man) Jag förklarar mina svårigheter och lyckas få medicin som används när man är bipolär, jag anses då inte vara helt fullt bipolär 2( bipolär 1 stämmer inte in på mig)

Äter den och tankarna på att ta mitt liv lättas. Dock kvarstår en del andra besvär som att jag har koncentrationssvårigheter, dåligt närminne oh låg självkänsla. Något som också stör mig är att jag själv får trycka på om uppföljning på medicinen efter ett år och prata biverkningar, frågan är inte ställd" vad får du för biverkningar och hur hanterar du dem"

Minnet kan jag träna och medicinera för, likaså koncentrationssvårigheterna, självkänslan får jag jobba med.

Fortfarande vill man inte ta mig på allvar när jag säger att jag har störst bekymmer med att koncentrera mig, både min bror och min dotter är diagnosticerade ADHD, istället börjar man prata om samsjuklighet och gör ett screeningtest för Borderline, Narcissism oh osjälvständig personlighetsstörning.  När jag igen vill ha en screening för ADHD/ADD(tor mig mest passa in på ADD) hänvisar man till samsjuklighet och att jag kan få andra stämningsstabiliserande, återigen slås jag av att jag inte fått frågan "vad har du mest besvär med?" 

Om det är så att alla ovannämnda diagnoser går in i varandra , varför inte bryta ned dem och ställa frågan " vad är det som du lider mest utav ?" och pröva behandling och följa upp utifrån den prioriterade svårigheten?

När jag sedan ringer upp och för tredje gången och påtalar för min psykiatriker att jag vill pröva att göra en ADHD/ADD utredning ( senaste screeningen gjordes 2011) jag fick också höra att man lärde sig hantera ADHD och att vuxna inte behandlades för detta. Påtalar igen att jag får biverkningar av medicinen och att de tagit bort självmordstankar( något som jag är oerhört tacksam för) så säger läkaren " ta bort medicinen tills vi ses igen" ???

Är inte detta sjukt?? Jag har helt tappat förtroendet för denna läkare, har min nuvarande medicin att ta ut i ett halvår ( vågar inte sluta med den sådär) och kommer att söka hjälp för att hitta ett sätt att testa mig( då menar jag inte ett 3 sidor screening test ) utan minnesutvärdering, läs och räkneförståelse mm.

Så efter denna lilla novell om mig själv…vem av er kan ge mig ett tips på 

1) vart vänder jag mig för att göra en ordentlig utvärdering av ADHD, tänker närmast landstinget

2) Vilka privata aktörer och som är anslutna till landstinget kan hjälpa mig ? Jag är beredd att betala för detta själv, då jag anser att dessa svårigheter hos mig är de som numera ge mig störts bekymmer.

Tackar för all hjälp som jag kan få :-))

Annons:
Niklas
2016-09-27 09:26
#1

Ola Lundin kan göra privata utredningar. Huruvida de är anslutna till försäkringskassan vet jag inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: