Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2863 ggr
MrHetfield
2016-09-26 20:16

Min flickvän med ADD

Hej. Det är så att min underbara flickvän har ADD och vissa saker som händer runt oss kanske kan grunda i det. Det är så att hon älskar mig så otroligt mycket men ibland när hon är upptagen med vänner eller andra planer så sätts jag åt sidan men när det är tvärtom eller när hon inte har något att göra så ger hon mig all som tid och dom gångerna jag är upptagen och hon får vänta på sidan av för att jag är upptagen så kan det gå en dag så ringer och gråter och berättar hur mycket jag betyder, hur mycket hon älskar mig och hur mycket hon saknar mig. Jag blir det ibland och kan inte alls gånger vara tyst och så säger jag rakt ut att jag är alltid nr 2 men när du kallar så ska jag infinna mig. Då blir hon argmen jag tror att hon i självaverket blir sårad att lever ut ilska, hon blir inte jätte arg men hon blir mer med näsan i vädret och frågar mig hur länge hon ska stå ut. Ska jag koppla av och bara backa och ge henne sin tid och finnas när hon är klar eller hur ska jag bette mig? Tack, Andreas

Annons:
Honestyisdead
2016-09-26 20:42
#1

Är ju inget som har med ADD att göra direkt. Låter som hon helt enkelt är omogen när det gäller känslor.

 Hon vill vara viktigast och tänker inte på att man måste leva som man lär. Ni borde sitta ner och prata lugnt och sansat om det. Att du precis som hon måste kunna ha egentid där du umgås med vänner. Ni är två i förhållandet och man kan inte bara tänka på sig själv.

Som sagt är det inte ett symptom på ADD.

Cindy S
2016-09-26 20:44
#2

Att hon glömmer bort dig ofta kan ju självklart vara ADDn, men är du säker på att hennes beroende av din uppmärksamhet inte är ett helt annat problem som hon borde gå i terapi för? Hon kanske har dåligt självförtroende av många skäl,(att andra behandlat henne illa pga av hennes ADD kanske?). Kanske det inte ens har med ADDn att göra.

Självklart ska du sätta dig själv i första rummet och om ni inte hittar en lösning så är du inte skyldig henne någonting och kan i värsta ta be om en paus eller göra slut(på ett bra sätt förstås). Jag är inte ens säker på att jag har ADHD eller autism(jag undersöks, och i värsta fall har jag nog "milda" versioner) och har inte erfarenhet eller speciella djupa kunskaper om ADD eller hur det kan påverka en person när det gäller beroende av bekräftelse i relationer. Men du borde tänka på dig själv först och främst. Så om hon behandlar dig som skit, så ta det inte om du inte kan hantera det. Och om hon är bered att arbeta på era problem så är ju det toppen.

Hur menar du förresten med att finnas när hon är klar? Tror du att hon genomgår något tillfälligt?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Ananse
2016-09-28 01:24
#3

Jag tror det handlar om att stå ut eller dra. Du kommer alltid att vara tvåa - inte i förhållande till hennes kamrater men till henne själv. För dom flesta av oss i den här kretsen är det nog svårt att lämna så mycket utrymme åt nån annan. Man vill ha 100% tillgång när man är på det humöret, men full frihet att dra sig ur precis när som helst och sen kanske inte höra av sig på flera veckor.

Självklart går det att vara mer vaksam och att anpassa sig, men det suger så jävla mycket energi. För egen del känner jag att jag inte är beredd att göra den uppoffringen, samtidigt som jag inte kan begära av andra att ständigt anpassa sig till mig. Då har jag valt att helt avstå sociala relationer.

Honestyisdead
2016-09-28 01:35
#4

#3 Det där var verkligen inget som beskriver någon av mina vänner med ADD och de är en del.

De har inga problem med att visa andra respekt och bete sig moget i vuxen ålder.  

De flesta med ADD lever i normala relationer där man ger och tar och visar varandra respekt.

Beteendet flickvännen visar här är bara tecken på omognad.  Även hon lär växa upp och lära sig hur det fungerar i förhållanden och andra relationer.  Och klara det.

Ditt första stycke verkar mest beskriva dig och är något jag vill kalla personlighetsdrag. Gillar inte att du får det att verka som något som hör till diagnosen.

Cindy S
2016-09-30 20:06
#5

Ni kanske både har lite rätt och lite fel och det är individuellt hur ADD fungerar hos folk? Sa i alla fall psykiatrikern och enhetschefen på psykiatrin.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Honestyisdead
2016-09-30 20:16
#6

#5 Inom rimliga gränser ja. För att få diagnosen måste du ju ha vissa problem. Det finns således symptom.

Annons:
add-apa
2016-10-02 10:15
#7

Ananse + TS, jag känner igen mig helt i det ni beskriver! Jag beter mig också precis så i relationer (och har ADD). Det är inget jag är stolt över och jag önskar att det kunde vara annorlunda. Slår en massa på mig själv när jag beter mig "egoistiskt" (?) och inte har energi eller uppmärksamhet över till den andra. Men ibland går det helt enkelt inte! Ibland är allt bara för mycket. Det tar stopp och man kan inte ta in mer, och har inte heller någonting kvar att ge…! Flera gånger har jag varit så stressad och slut så att jag bara stänger av telefonen (ibland efter att ha skrivit ett ursäktande sms), fast jag har bestämt att jag t ex ska träffa någon… Orken är plötsligt bara helt slut! Jag får jättedåligt samvete och känner mig hemsk, men kan liksom inte göra annat i den situationen. Och för mig är det ofta också supersvårt, nästan omöjligt, att liksom dela min uppmärksamhet mellan flera olika saker, situationer eller personer. Så t ex om någon (vän eller partner t ex) ringer mig medan jag är mitt inne i att umgås (intensivt, alltid intensivt) med någon annan kompis och ger denna min fulla uppmärksamhet, så går det ibland bara inte att svara den andra som ringer eller smsar…! Jag försöker förklara de här grejerna för människorna som står mig nära, men jag kan förstå att det ändå inte är så lätt att förstå om man inte har samma problem själv. Och konsekvensen blir ju ändå att folk blir besvikna, irriterade och tycker att jag inte är någon att lita på. Jag förstår det till 100%, även om det gör mig (mer än någon annan) ont och får mig att hata mig själv ännu mer… 😝 Jag försöker lära mig att tänka i förväg, planera, portionera ut min ork, inte klämma in för mycket i almanackan och inte lova för mycket. Men det är inte heller alltid lätt att förutse långt i förväg hur orken och dagsformen kommer se ut just den dagen… Nåja, detta kommer nog alltid förbli en svår utmaning i mitt liv. Kanske också i din flickväns, TS!? Lycka till och låt kärleken segra! 😄

Honestyisdead
2016-10-02 11:30
#8

#7 Så länge man slänger iväg ett sms så har man ju gjort rätt.  Det är när man ignorerar och bara skiter i det som man gör fel.

Att energin tar slut är inte konstigt. Det är normalt. Så länge man visar respekt genom att meddela att man ställer in så.

Låter hemskt att du hatar dig själv. Sluta med det. Även NT personer har dagar då de måste ställa in för att orken tar slut.

Min erfarenhet är att när man träffar kärleken och bor ihop är det inget problem med ork. Man träffas ju varje dag även om man bara ligger i sängen.

Annakanna
2016-10-05 08:46
#9

Hej TS, det är inte säkert att det bara är ADDn som spökar här. Jag har ADD, som tjej, mamma och sambo. Jag är en knepig jäkel, verkligen men det är snarare så att jag VILL vara ifred. Så jag skulle vilja säga att jag är motsatsen till din flickvän?!? Men å andra sidan kan min sambo uppleva att jag är egoistisk ibland, då jag mest tänker på mig själv och vad jag behöver för att "överleva" och kanske ibland glömmer att alla har jobbiga dagar osv. Dock så har jag stor sjukdomsinsikt så jag brukar oftast krypa till korset och be om ursäkt när vädret blåst förbi. Hoppas ni kommer till en bra lösning ❤

Ribessa
2016-10-09 16:48
#10

Skulle inte heller direkt koppla detta till ADD. Tycker precis som Hera, att detta faktiskt låter som en omognad hos henne i hur man lever i en relation med en annan människa.

Upp till toppen
Annons: