Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1471 ggr
Busan81
2016-10-03 15:42

Var är jag i adhd utredningen?

Jag går hos en psykolog sedan ett år tillbaka. (Har gått innan dess åxå men hos andra) Det första han frågade mig var om jag hade funderat på om jag har ADHD? Jag blev sur och det fanns inte i min värld. Han gav mig en massa papper jag skulle fylla i. Sen tyckte han att han skulle skicka dom till min läkare som skulle skicka remiss till NP enheten för vidare utredning! Sagt och gjort. Jag fick komma dit och träffa en överläkare och psykolog samtidigt i rummet. Fick svara på 1000 frågor. När jag var klar sa läkaren att du har ADHD och GAD! Bara sådär?! Och att jag ska få göra några datoriserade tester. Och sedan träffas vi igen och går igenom om det behövs medicin. Är inte detta en väldigt kort utredning?? Kan tillägga att överläkaren jag träffade inte trodde att jag hade ADHD innan han träffade mig. Var det så tydligt att det räckte med 2 timmar och så var det klart? Väntar ännu på dator testerna.

Annons:
Niklas
2016-10-03 15:48
#1

Ibland är det väldigt tydligt och ibland är det svårt att se. Grattis till den snabba utredningen. Många får vänta väldigt länge.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Busan81
2016-10-03 17:48
#2

Tack för svar. Jag känner mig mest förvirrad faktiskt. Kan det verkligen gå till såhär? Var på mötet i juni. Inga datortester ännu. Ringde NP enheten idag för att kolla hur jag ligger till. Och då sa hon att inga tester är bokade! :-( Och läkaren är på semester. Jag vill ha svar NU!

Niklas
2016-10-04 11:02
#3

#2: Det kan som sagt gå snabbt. Fast jag vet inte vad datortesterna ska göra för skillnad om du redan har fått diagnosen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2016-10-04 11:25
#4

Förstår inte riktigt varför du väntar på fler tester om du redan blivit diagnostiserad?

Busan81
2016-10-04 13:45
#5

Han sa att han ville göra tester för att se vilken grad jag hade?? Och sen skulle vi diskutera medicinering. Men jag fattar ändå inte. Hur kan han ställa diagnos bara sådär??? Så typiskt att han är på semester nu.. Jag har inte tålamod att vänta på svar. Någon av er som har diagnos? Och hur gick er utredning till isf?

Honestyisdead
2016-10-04 13:57
#6

Jag har olika diagnoser. Jag gjorde många olika tester under flera timmar utdelat på många olika besök och min mor blev intervjuad angående min barndom.

Har aldrig hört att man får diagnos så som du fått.

Annons:
Annakanna
2016-10-05 14:27
#7

Jag minns mina datortester. Om det är samma? Man skulle sitta i ett isolerat rum och testa impulsen i ett test där man skulle klicka på alla ettor och inte klicka på tvåorna. Det kollade både bild och ljud och vanebeteende. Så fick man göra det igen efter medicinering för att se om det förbättrats.

Devilishangel
2016-10-08 12:55
#8

Jag ska utredas om jag har ADHD o även Autismspektrum (Aspberger syndrom). Pratade förra v med den jag var på Bedömningsmöte hos, för att höra hur lång tid det  kommer att ta innan  jag får göra utredningen/-arna. Han sa då att det finna 2 st olika.. en sk "Klinisk utredning", som tar kortare tid.. man träffar typ endast psykolog o läkare ngn el ett par ggr o sen är  man färdig… eller den längre, men utdragna utredningen med flertalet möten o tester.. Han sa att båda utredningarna var likvärdiga… Jag skull få den "Kliniska" innan jul o den andra skulle jag inte kunna få förrän först till sommaren, så jag beslöt  mej för att ta den "Kliniska",  kortare utredningen…

Busan81
2016-10-08 17:15
#9

#8 Antar att jag åxå fick den korta då :-/

Niklas
2016-10-10 07:36
#10

#8: Tack för informationen!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2016-10-10 13:36
#11

Om det stämmer angående utredningar är jag glad att jag fick den längre. Genom den såg vi ju mina problemområden och jag blev utredd för Dyskalkyli också.

Busan81
2016-10-10 16:02
#12

#11 Tjaa.. jag skulle nog behöva utredas för det åxå tyvärr.. Men får ta en sak i taget nu känner jag. Är trött. Trött för att jag skulle kunna sova en hel dag och natt, trött på att vara sjukskriven. Trött på hela skiten. Vill bara vara normal.

Honestyisdead
2016-10-10 16:14
#13

Vet hur det är. Men nu med diagnos så kan du få hjälp att hantera vardagen bättre i alla fall. Och medicin hjälper många med ADHD.  Så du ska se att det blir bättre :)

Annons:
Busan81
2016-10-10 16:51
#14

#13 Är lite skeptisk till medicinen.. dels för att jag har epilepsi och käkar medicin mot det. Och tydligen funkar inte EP medicin och ADHD medicin ihop.. Så.. isf måste jag sluta med min EP medicin… Vilket inte känns speciellt bra.. Pest eller kolera?!

Honestyisdead
2016-10-10 16:55
#15

Då förstår jag. Men många klarar sig utan medicin också. Mycket blir lättare bär man vet sin diagnos och lär sig vad man blir trött av och inte.

Niklas
2016-10-11 11:27
#16

#14: Kost kan påverka mycket också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Busan81
2016-10-11 13:05
#17

#16 Hur tänker du då??

Honestyisdead
2016-10-11 13:10
#18

#17 Att fel kost gör symptomen värre. Rätt kost ger färre symptom av diagnosen. Googla på ADHD och kost

Niklas
2016-10-11 13:49
#19

#17: Som Hera skriver. Många upplever att socker och kolhydrater påverkar framför allt barn med ADHD mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Busan81
2016-10-11 15:30
#20

Googlade lite.. och det är ju typ som lchf då alltså. Och det låter ju bra. Tills jag tröttnar.. det e ju lite det som är mitt problem ;-) Tack för tipset iaf. Ska kolla upp detta med min läkare 👍

Annons:
Honestyisdead
2016-10-11 15:59
#21

Om du mår bättre är ju chansen att du inte tröttnar stor.

Ananse
2016-10-14 02:37
#22

Man ska visserligen inte slarva, men jag tror ADHD ofta är lätt att diagnosticera. I mitt fall höll vi på ett halvår, en halvtimme hade nog räckt.

rivercrow
2016-10-14 14:34
#23

Jag tycker att det låter väldigt snabbt och hafsigt. En utredning ska göras ordentligt och grundligt. Min utredning gick snabbt… förhållandevis. Men det berodde på turen att utredaren/psykologen hade fått återbud, så jag kunde få komma flera gånger i veckan. Men trots det så tog naturligtvis flera veckor. Man gick igenom barndomen, det rekvirerades papper ända från lågstadiet, man kollade att jag hade gått I specialklass, som det hette, att jag hade haft anpassad studiegång, det var långa samtal och massor med frågor, både på papper och i samtalen. Därtill tester vid dator. Det kändes verkligen som att det inte missades mycket inte. Och det är jag glad över. För med den genomgången så behöver inte jag gå omkring och känna mig tveksam över om diagnosen stämmer eller inte. Hade det bara hafsats igenom, så hade jag tveklöst undrat om jag inte bara fallit offer för en diagnostrend. Men som en del här säger. … om det är så säkra kort… så kanske du ska vara glad över att det gick fort. Fast. ..näej.. ändå alltså. . Visst, det är lång väntan på att komma fram till utredningen. Och det kan ju gott gå fortare. Men själva utredningen får hellre ta tid alltså. Skulle jag vara du, så skulle jag nog undra. Och kräva svar på hur det hela har gått till. Och kanske också en sk second opinion. Men naturligtvis enbart om behovet finns. Om du är klar, pang bom, stämpel i pappret, och har fått medicin redan, som funkar jättebra, och du är nöjd med den. Ja, då finns det ju ingen anledning att äventyra det genom att ställa sig frågande. Ha det så bra. Och hoppas det blir kanon med medicin och den biten. Det blev det verkligen för mig. Tack och lov.

Busan81
2016-10-14 17:22
#24

Dom ringde idag. Jag ska få göra uppmärksamhetstester tydligen. Den 24:e. Är det i slutet man gör detta? Jag glömde ju givetvis bort allt jag hade tänkt att fråga. :-/

Honestyisdead
2016-10-14 18:01
#25

#24 Jag gjorde mina mitt i.

Busan81
2016-10-14 18:53
#26

Vad hände efter dom testerna?

Honestyisdead
2016-10-14 18:59
#27

Vet inte vad du menar vad som hände? Jag gjorde massor av olika tester. Minns inte vilka som kom efter.

Men jag undrar lite om du fått diagnosen eller om han sagt att du troligtvis har den.  Har du fått det på papper?  För ni gör ju en utredning verkar det som.

Annons:
Busan81
2016-10-15 12:01
#28

Nja. Har inget på papper. Han sa till mig att jag hade ADHD. Och att vi skulle ta reda på vilken grad jag har genom dessa testerna. När dom var klara skulle vi träffas igen och diskutera medicinering.

Honestyisdead
2016-10-15 12:25
#29

Okey. Fråga då nästa gång hur mycket tester du ska göra :)

Busan81
2016-10-24 13:45
#30

Idag gjorde jag två tester.. ett på dator.. där man skulle klicka på musen när man såg eller hörde 1. Och så ett test på en padda där man skulle säga olika former på saker och vilken färg dom hade. Dötrist. Sen gick vi igenom vad testerna visade… "Grav uppmärksamhetsstörning" Jag kom ungefär så långt ner på diagrammet man kunde komma :-( Det fanns ingen tvekan sa han. Jag har ADHD. Och medicin är tyvärr nödvändigt.. :-(

Niklas
2016-10-24 14:04
#31

Jag kan förstå att det inte är så roligt att få det beskedet. Samtidigt har du levt med det hela livet så livet kommer inte att bli sämre än nu på grund av det. När du vet har du chans att få hjälp och att anpassa dig själv och dina egna förväntningar på vad du klarar av.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Busan81
2016-10-24 14:49
#32

#31 Tack för svar. Du har så rätt. Blev bara så himla chockad! Tror att jag måste smälta allt lite.

Niklas
2016-10-24 14:53
#33

Har du inte tänkt på att det är svårt att hålla uppmärksamhet och koncentrera dig?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Busan81
2016-10-24 15:37
#34

#33 Jodå. Men jag har ju liksom inte haft något annat att jämföra med. Har liksom trott att "jag är sån här" och inget att göra något åt, om du fattar hur jag menar?

Annons:
Niklas
2016-10-25 12:30
#35

#34: Det är lite så det är. Du kan göra en del saker för att underlätta, men inte bli av med det så att du har samma förmåga som andra människor. Sänk dina förväntningar på dig själv så att de matchar din kapacitet och utnyttja dina styrkor. Du har säkert superkrafter som de flesta andra inte har.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: